2007-06-17, 01:27
Bannlyst
Efter ett stressigt möte hastade en bekant iväg försenad till jobbet och en väntande där, på vägen drabbades hon av tillfällig synförlust på ett öga. Ett ev. tecken på stroke/hjärnblödning/hjärninfarkt sa jag som bett henne varva ner förut. Vad kan det annars vara för fel?
Citera
2007-06-17, 02:02
Medlem
tjaboooos avatar
blodpropp bör väl kunna ge synfel men oavsett vad så är läkarkontakt inte fel.
Citera
2007-06-17, 02:16
Medlem
handimans avatar
Just synfel är luriga, kan vara somatiskt men också psykologiskt.
Självklart ska man uppsöka akutmottagning omedelbart.
När jag fick en stroke förlamades halva kroppen sekundsnabbt, med känselförlust, riktigt läbbigt.
Citera
2007-06-17, 02:20
Bannlyst
Cecilia Wikström i Folkpartiet blev först helt blind och fick tillbaks synen på ena ögat.
Citera
2007-06-17, 10:14
Medlem
fbes avatar
Tillfällig synförlust, säger du.
Stor jäkla varningsklocka. Det kan vara propp i ögonartären. Ibland handlar det om ett förkalkningsplack i halskärlen som ligger och släpper koagel uppåt. Då är risken för stroke överhängande.
Säg åt kollegan att ta sig till läkare bums.
Citera
2007-06-17, 11:14
Medlem
angelgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Tillfällig synförlust, säger du.
Stor jäkla varningsklocka. Det kan vara propp i ögonartären. Ibland handlar det om ett förkalkningsplack i halskärlen som ligger och släpper koagel uppåt. Då är risken för stroke överhängande.
Säg åt kollegan att ta sig till läkare bums.

Även migrän kan ge tillfällig synförlust, men då borde hon ha haft fler symptom som huvudvärk och sånt.
Citera
2007-06-17, 11:35
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Även migrän kan ge tillfällig synförlust, men då borde hon ha haft fler symptom som huvudvärk och sånt.
Självklart kan det vara ofarligare saker, men det här symtomet är såpass allvarligt att det bör kollas upp.
Citera
2007-06-17, 15:24
Medlem
Nades avatar
En TIA-attack. Jag hoppas att hon besökt en läkare efter detta.
Citera
2007-06-17, 16:08
Medlem
angelgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Självklart kan det vara ofarligare saker, men det här symtomet är såpass allvarligt att det bör kollas upp.

Naturligtvis, säger inget annat.
Citera
2007-06-22, 00:39
Medlem
Diabetes kan ge synbortfall.
Citera
2007-06-22, 02:00
Medlem
DoktorGs avatar
Klart mistänkt fall av amaurosis fugax. Precis som tidigare skribent skrev en TIA. Bums till distriktsläkaren!
Citera
2007-06-22, 09:58
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Diabetes kan ge synbortfall.

Vad jag vet så ger diabetes blindhet efter en lång tids hyperglykemi, och det kommer smygande.

Plötsligt synbortfall är som fbe och DoktorG säger ett tidigt tecken på stroke och borde verkligen kollas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in