Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Man kan ju notera att Thorleif inte är tillverkad eller utsedd av en fanatisk heraldiker eller historiker, utan en PB/KJ-elev anno 62/63 där även treudden deltog.
Treudden blev sedermera KJ´s baskersymbol, och Thorleif antogs av Amfibiebataljonerna. Sedan kom den vedervärdiga dagen i slutet på 1994 där beslutet togs att KJ inte längre skulle få ha treudden i baskern, utan som en tygbit på höger axel. Baskermärket skulle vara respektive amfibieregementes.
Spontant har jag svårt att se ett bättre märke än just en viking, som traditionellt och internationellt relaterar till amfibiska operationer och kustnära infanteristrid. Att symbolen har horn kanske av vissa fascister betraktas som historiskt mumbo-jumbo, men internationellt sett är det ingen som tvekar vad symbolen betyder!
Personligen anser jag att treudden skall återgå dit den hör hemma: i kustjägarbaskern.
Treudden blev sedermera KJ´s baskersymbol, och Thorleif antogs av Amfibiebataljonerna. Sedan kom den vedervärdiga dagen i slutet på 1994 där beslutet togs att KJ inte längre skulle få ha treudden i baskern, utan som en tygbit på höger axel. Baskermärket skulle vara respektive amfibieregementes.
Spontant har jag svårt att se ett bättre märke än just en viking, som traditionellt och internationellt relaterar till amfibiska operationer och kustnära infanteristrid. Att symbolen har horn kanske av vissa fascister betraktas som historiskt mumbo-jumbo, men internationellt sett är det ingen som tvekar vad symbolen betyder!
Personligen anser jag att treudden skall återgå dit den hör hemma: i kustjägarbaskern.
Ankaret i märket symboliserar redan kustnära operationer om inte jag kommer ihåg fel. Ankaret förstår alla vad det är. Vikingen är känd utomlands och en populär figur nu, snart kan det bli riddare, samurajer eller goter som är krigarna på modet. Det är ju inte omöjligt att man utomlands då tror att det är en samuraj eller got på märket istället.
Man pratar om traditioner och symboler en del här, men vilka traditioner ska då gälla? De som har koll på symboler och traditioner ska inte få bestämma enligt dig? Det kan bli bättre om man får använda fantasin och kreativiteten mer, symbolerna kan bli bättre förankrade hos de som använder dem. Men då ska vi nog ta bort ordet tradition, för det är traditionen som försvinner när vi hittar på historiskt felaktiga symboler och egna färger på de märken som förbanden använder. Vilket som är bäst har jag inget svar på.