2007-06-16, 17:50
Medlem
Unicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan
Det verkar intressant, kommer du ihåg vilket nummer? Jag letar på vpl-nytts hemsida men hittar inte.

http://www.mil.se/article.php?id=16872

Här finns tidningen att ladda hem. Det står i nr 2 på sidan 67.
Citera
2007-06-16, 18:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Överlag nej. Horn och dylikt på hjälmar förekommer främst under tidigare perioder men generellt sett inte under Vikingatiden, men att helt kalla det en myt fungerar inte heller förstås eftersom det ändå förekom.

Jag skulle i.o.f.s. inte bli förvånad om hjälmar med horn,
var som vanligast under högmedeltiden, med riddarnas hornförsedda tunnhjälmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Att den nationalromantiska föreställningen om att vikingarna skulle haft horn på hjälmarna lever kvar beror delvis på att vikingarna är kända internationellt och att Sverige använt vikingarna i PR-syfte när landet har marknadsförts utomlands (i synnerhet i USA). Samt på till exempel att det är en slagkraftig PR-logo, alla tänker ju att det är en viking om de ser en hjälm med horn. Förmodligen därför Thorleif valts.

Enligt min mening så vore det rimligare om man hade valt ett långskepp.
Thorleif är ju dels historiskt inkorrekt (eller åtminstone inte repressentativt)
och dels så har den inte med amfibiekrigsföring specifikt att göra.
Långskeppet å andra sidan är historiskt korrekt,
och har specifikt med amfibiekrigsföring (samt kustnära sjöstrid) att göra.
Citera
2007-06-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Långskeppet å andra sidan är historiskt korrekt,
och har specifikt med amfibiekrigsföring (samt kustnära sjöstrid) att göra.

Jo. Stridsbåt 990
Citera
2007-06-16, 18:10
Medlem
nozinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicum
http://www.mil.se/article.php?id=16872

Här finns tidningen att ladda hem. Det står i nr 2 på sidan 67.

Tack, han verkar vara kunnig i vad som gäller, jag tror inte någon slår honom på fingrarna;

Även statsheraldikern får gåshud över hela kroppen när han hör namnet och har lyckats stoppa försöken att få Thorleif som officiellt heraldiskt vapen för amfibiekåren. Vi båda försökte under 2002 också hindra införandet av det då föreslagna nya baskertecknet men misslyckades skändligen. Våra sakskäl sveptes bort av den okunniga entusiasmens stormflod. Det allra märkligaste är dock färgsättningen – brons – på baskertecknet. Hur dåvarande ställföreträdande ÖB kunde gå med på detta, övergår fortfarande mitt förstånd. Skulle det se tuffare och mer fältmässigt ut eller ville man bara vara annorlunda?
Alla andra förbands baskertecken (jämte alla andra tjänstetecken) är guld- eller silverfärgade enligt m/60-systemet och nog är/var väl FJS, K4 och I22, för att inte nämna de gamla kustjägarna, väl så tuffa och fältmässiga trots sina guldfärgade tecken. Som synes i UniR FM 2003 var tanken att baskertecknet skulle tas fram i guldfärg (se bild) och jag blev mycket överraskad, när jag bakvägen fick höra det slutliga beslutet.

Citat från Christian Braunstein fd traditionsofficer för armén och från 1994 för hela Försvarsmakten och satt som sådan i Försvarets traditionsnämnd. 1996 värvades Braunstein över till Statens försvarshistoriska museer där han
alltjämt arbetar, bland annat som ständig sekreterare i traditionsnämnden under 10år.
Tack för hjälpen jag har kan nu sova lungt igen
Citera
2007-06-16, 18:53
Medlem
boba fetts avatar
Kommer att tänka på en kommentar ut Blackadder:

"A war hasn't been fought this badly since Olaf the Hairy, chief of all the Vikings, ordered 80.000 battle helmets with the horns on the inside."

Citera
2007-06-16, 19:31
Medlem
Torleif, godkänd eller ej, är en styggelse av stora mått. Det värsta övertrampet sedan Öv. Sven Lampell genomdrev "When the saints" som flottiljens marsch enligt min ödmjuka åsikt.

/H
Citera
2007-06-16, 20:52
Medlem
Man förefaller vara heraldikfascis... ursäkta jag menar heraldikbeundrare av stora mått i Sverige. Titta på förbands- och baskermärken i andra länder och jämför. I USA har man ohyggligt fula tygmärken fastsydda på baskrarna, och förbandsmärkena består av allsköns fula tigrar och annat groteskt. Kan det ha något att göra med att Sverige är en monarki förresten? När jag tänker efter förefaller det saknas samma starka korrelation mellan heraldikfixering och republiker.
Citera
2007-06-16, 22:50
Medlem
nozinans avatar
Andra länder har säkert regler för hur de utformar sina symboler hoppas jag. Tyckte bara det var intressant att se hur ett förband gick emot de regler som verkar finnas inom heraldiken. Det märkliga tyckte jag var att det var just amf. Jag trodde de hade koll på traditioner och uniformsreglementet och värnade om dessa.
Om de inte bryr sig, vilka ska då bli nästa förband som hittar på egna regler, jag är rädd att det blir modenycker som styr vilka symboler och färger som används.
Citera
2007-06-16, 23:07
Medlem
_GSus_s avatar
Går ganska mycket OT här, men fick en fundering när jag läste Insats & Försvar i ovan nämnda länk. Får man hem tidningen gratis när man läser på YOP likt man fick under värnplikten?
Citera
2007-06-17, 12:31
Medlem
SgtApones avatar
Man kan ju notera att Thorleif inte är tillverkad eller utsedd av en fanatisk heraldiker eller historiker, utan en PB/KJ-elev anno 62/63 där även treudden deltog.

Treudden blev sedermera KJ´s baskersymbol, och Thorleif antogs av Amfibiebataljonerna. Sedan kom den vedervärdiga dagen i slutet på 1994 där beslutet togs att KJ inte längre skulle få ha treudden i baskern, utan som en tygbit på höger axel. Baskermärket skulle vara respektive amfibieregementes.

Spontant har jag svårt att se ett bättre märke än just en viking, som traditionellt och internationellt relaterar till amfibiska operationer och kustnära infanteristrid. Att symbolen har horn kanske av vissa fascister betraktas som historiskt mumbo-jumbo, men internationellt sett är det ingen som tvekar vad symbolen betyder!

Personligen anser jag att treudden skall återgå dit den hör hemma: i kustjägarbaskern.
Citera
2007-06-17, 12:46
Medlem
En liten glimt på vad man har på huvudet i Nylands brigad i finland där bl a kustjägarna utbildas. Mörkgrön basker ("barett" på finlandssvenska, där basker är någon som gamla tanter och konstnärer har på sig), med ett guldfärgat havsörnshuvud som märke.

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_baretten_sv.dsp

På brigaden användes, åtminstone 2001 när jag var där baskern av de som hade förtjänat den och en ful keps av övriga, förutom med permissionsuniformen där de som inte hade gröna baskern fick bära en mörkblå/lila variant med ett ankare på.
Citera
2007-06-17, 13:42
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av push
1. Det är en myt men om figuren inte hade horn, skulle du då känna igen den som en viking, eller en skäggig snubbe i lustig mössa?
Ett skäggprytt ansikte krönt av en konisk hjälm med nässkydd hade nog rätt många identifierat som en viking..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in