2007-06-16, 10:39
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag har under kvällen igår försökt få min gamla iBook att boota helt utan nått grafiskt trams. Det går ju att boota in i SUM men då får jag inte tillgång till nätverk och sånt som behövs för att det ska vara någon mening.

Det funkar ju att på Login-skärmen skriva >console och hoppa in i consoleläge och det verkar som att väldigt lite av det grafiska körs med den metoden.

Jag har än så länge fått den att boota i verbose mode med 'sudo nvram boot-args="-v"' och har i /etc/ttys ändrat för att få den att boota på detta sättet:

Alltså bytt ut
Kod:
#console        "/usr/libexec/getty std.57600"  vt100   on secure
console "/System/Library/CoreServices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow" vt100 on secure onoption="/usr/libexec/getty std.9600"

till
Kod:
console        "/usr/libexec/getty std.57600"  vt100   on secure
#console "/System/Library/CoreServices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow" vt100 on secure onoption="/usr/libexec/getty std.9600"

Det borde fungera och gör det nästan. Jag kommer till en konsol där jag ska logga in, det fungerar dock inte och den säger att mitt lösenord är fel. Det går att därifrån ssha till datorn så nätverket är igång, det fungerar dock inte att logga in med ssh heller utan den säger att lösenordet är fel.

Några tips?
Citera
2007-06-16, 11:52
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det jag vill göra är alltså nått motsvarande full multi-user command line mode. Mode 3, i Linux.

Om det hjälper.
Citera
2007-06-16, 12:11
Medlem
boo!s avatar
Du borde kunna uppnå det du vill genom att boota i SUM och sedan köra /sbin/SystemStarter.

T ex om du bara vill ha igång nätverket så kör du '/sbin/SystemStarter start IPServices'
Citera
2007-06-16, 12:23
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Ja, det borde kunna funka. Ska kolla lite mer på hur man kan använda SystemStarter. Känns lite omständigt att göra så, men jag ska ju ändå inte hålla på och boota om stup i kvarten hade jag tänkt.

Tack!
Citera
2007-06-16, 17:37
Medlem
katten80s avatar
Varför inte installera GNU/Linux på den?
Citera
2007-06-16, 17:43
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det var planen från början, men nu fastnade jag vid att pilla med detta. Blir det en regnig sommar åker kanske Linux in på den istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in