2010-03-31, 16:36
Medlem
€rics avatar
Med tanke på alla idioter som redan kör i Stockholms området så är jag bara glad för denna kurs.

De kan inte:
Lägga sig rätt i rondell, lägger sig gärna i högerfilen i rondellen när de ska till vänster
Kan inte gasa på accelerationsräckan utan ligger gärna i 60-70 när de ska svänga ut på motorvägen
De gasar när man kör om (wtf lixom?)

Bara tre saker jag såg idag. Finns mycket mer!
Citera
2010-04-01, 02:56
Medlem
Handledarkursen var ju urusel, bara ett sätt att ge körskolorna mer pengar för man fick ju inte speciellt mycket information som man kan ha nytta av när man väl övningskör
Om nu det är så stor andel som kuggas av dom som kör privat så varför inte bara låta dom som ska köra privat gå kursen och inte vi alla andra som har ungar som kör på skola och endast använder övandet med oss för mängdträningens skull
Citera
2010-04-01, 10:08
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Mohammed*
Handledarkursen var ju urusel, bara ett sätt att ge körskolorna mer pengar för man fick ju inte speciellt mycket information som man kan ha nytta av när man väl övningskör
Om nu det är så stor andel som kuggas av dom som kör privat så varför inte bara låta dom som ska köra privat gå kursen och inte vi alla andra som har ungar som kör på skola och endast använder övandet med oss för mängdträningens skull
Därför att man då skulle bli tvungen att ha två olika linjer för körkortstagande. En helt privat och en genom körskolor. Blir väldigt krångligt för tex de som vill köra teoriprovet själv och slippa behöva ta sig till körskolan för att göra de otroligt löjliga testen man måste klara för att få göra provet.

Anledningen att så många privatister misslyckas är för att deras föräldrar inte kan lära ut hur man kör eftersom det sitter i ryggmärgen samt att mycket har ändrats sedan 70-talet. Jag känner inte till någon bra bok för privatister så om en sådan finns promotas den inte speciellt väl. Med en bok där det står hur man ska köra och saker man måste tänka på hade det varit mycket lättare. Det är inte alls omöjligt att ta körkort på första försöket som privatist, men det kräver att man tar reda på allt själv och kör mycket så att examinatorn känner sig trygg från första början.

Handledarkurs är en god idé men hur den förverkligas beror nog på körskolan. Det behövs mer (bra) litteratur om hur man handleder någon så att man som handledare kan läsa i ro hemma. De timmarna på körskolan räcker inte till. Litteraturen ska självfallet vara tillgänglig under kursen.
Senast redigerad av Rizado 2010-04-01 kl. 10:12.
Citera
2010-04-02, 22:34
Medlem
Det kan kanske komma en ändring........

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/nya-regler-for-privat-ovningskorning-1.21175
Citera
2010-04-03, 01:08
Medlem
Der-Kochtopfs avatar
Jävligt delad om denna kurs.
Jag tycker nog att jag samt min mamma och pappa inte hade behövt gå kursen.

De som behöver gå kursen är exempelvis: yrkes fikusen med blond fru och rejält pantad dotter. På frågan vilken bil de körde svarade de efter mycket om och men Seat (de körde Saab) och såklart var deras Seat/Saab bakhjulsdriven. Detta då de hade fått sladd från fjällen? hmmm...På frågan vad en cirkulationsplats var svarade mamman, öhhh?????va vad liksom? Fikus pappa hade svårt att reda ut vad höger-regeln var för något...detta visar behovet, men samtidigt dom lärde sig inget och sket förmodligen i att ens försöka lära sig

Inför att man måste köra upp eller något istället, kanske ett simpelt kryss prov för handledare samtidigt som eleven får reda ut lite grund regler? Vad vet jag något borde det vara
Citera
2010-04-03, 01:12
Medlem
Zekiels avatar
Ja vad ska man säga.
Dels verkar den där kursen helt jävla onödig och tidskrävande dessutom kostar den 400spänn för att gå
Morsan gick den med syrran som är på väg att ta körkort och hon sa att det var ju faktiskt en bra grej egentligen med tanke på att morsan tog körkortet på 70-talet och det har nog ändrats lite sen sist.

Tummen upp för kursen.
Jag tycker bara att det är synd om syrran som fick vänta så länge på att bara övningsköra.
Citera
2010-05-17, 18:49
Medlem
heeenkes avatar
Vet någon hur det ligger till nu? Behöver alla gå en handledarkurs eller är det så att de som ska vara handledare t.ex föräldrar behöver gå kursen en gång till om de redan har gjort det säg två år tidigare?
Citera
2010-05-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heeenke
Vet någon hur det ligger till nu? Behöver alla gå en handledarkurs eller är det så att de som ska vara handledare t.ex föräldrar behöver gå kursen en gång till om de redan har gjort det säg två år tidigare?

Det är det som är det knäppa med det hela. Föräldrarna var tvungna att gå kursen igen för att syrra nr 2 skulle börja övningsköra. Trots att det bara var knappt två år sedan gången innan. Har det skett en förändring har den kommit det senaste halvåret, men jag tvivlar tyvärr. Jag ser absolut inte logiken i att man måste gå kursen tillsammans med den man ska ha som handledare, det borde räcka att båda har gått den... Idioti!
Citera
2010-05-19, 19:51
Medlem
Starscream666s avatar
Som vanligt i landet bakvänd "Sverige".
Allt ska krånglas till, är du en vanlig hederlig svensk som pröjsar skatt och ska övningsköra med ungen så ska de va så svårt och krångligt som möjligt med alla tillstånd osv.
Men heter man Muhammed från Irak så kan man bara visa upp sitt fake kort från utlandet så får man det inbytt mot ett svenskt dito.
Citera
2010-05-20, 00:58
Medlem
Snubbs avatar
Har genomlidit två handledarkurser. Totalt sex timmar av mitt liv som jag inte får tillbaka. För en yrkeschaufför som mig, tillika med tidigare erfarenhet av körkortsutbildning, är detta en ren förolämpning.

Trafikskolorna är remissinstans när körkortutbildningen stöts och blöts av våra politiker. Och kan man tänka sig: de kommer alltid med förslag som går ut på att man måste anlita deras tjänster i större utsträckning än förut! Och alldeles för ofta får de igenom sina förslag, för ingen vill ju vara emot ökad trafiksäkerhet!
Citera
2010-05-20, 09:30
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Självklart måste allt krånglas intill vansinne för att få körkort i Sverige. Tror inget annat land är i närheten av befängd byråkrati och kostnader för körkort.
Men varför skall något vara enkelt när man kan krångla till det? Dessutom sysselsätter det väl ett stort antal byråkrater.

Sverige är överbyråkratiskt och har överarbetade trafikregler samt abnorma krav för att få körkort, detta gör det förståss till rena guldgruvan för trafikskolorna som lever gott på att utnyttja ungdomar som vill kunna köra bil. Låt oss förenkla de teoretiska testen och slopa frågor om ekonomisk körning, alkohol b.la. Det borde inte vara svårare att ta körkort här än i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Heter du däremot Mohammed är det i princip bara till att byta ut ditt Irakiska lånekort el liknande till ett svenskt körkort.
http://www.seriforum.org/skrivutnyhet.asp?ID=65

de körkorten gäller bara i 1 år. Sen måste de ta svenskt kk.
Citera
2010-05-20, 10:15
Medlem
Gluttis avatar
Kursen som idé är helt perfekt enligt mig. Då de flesta föräldrar säkert har massor av körkunskaper har de kanske inte en aning om hur man lär ut dessa kunskaper. Det är kanske den enda vettiga anledningen till utbildningen, de andra är bara för att de ska tjäna lite extra pengar. Dock är jag väldigt anti körskolor. De mjölkar inte till sig pengar på enbart handledarutbildningar utan de ber folk som redan är tillräckligt duktiga att ta körkort ta några lektioner extra bara för att de ska tjäna mer.
Man kan se handledarutbildningen lite som läkares/vaccinmottagningars Dukoral (diarré vaccin), gör nästan ingen nytta förutom att göra läkaren/kliniken mer förmögen/förmögna.

Jag tog mitt körkort 100% privat, det som fick mig att inse att jag var redo att ta körkort var när min handledare (pappa) satt brevid och inte behövde oroa sig längre för vad som hände, utan han såg mig som en körkortsinnehavare. Har hört många historier om kompisar som blivit tillsagda att kanske 3-5 mer körskole-lektioner behövdes men de struntat i det och tagit körkort direkt istället. Det säger det mesta om körskolor enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in