2007-08-20, 22:02
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Du är ju förvirrad på riktigt. Vi pratar inte om hur avancerat det har blivit att köra bil, det är helt irrelevant för debatten. Självklart kommer det bli påverkan, uppkörningskontrollanterna är bara människor. Helvete vilka stolpskott dagens skolor producerar. Du framstår i mina ögon som väldigt förvirrad.

Jag sa inte att du var under 18, men jag förstår om du tog vid dig.

Jo detta misstänker jag också, inte nog med att de bildar kartell och pumpar upp priserna, sen lobbar de igenom detta helvetes orimliga förslag.

HAHA, jaa, bra sätt att slippa ta en diskussion, patetiskt!
Citera
2007-08-20, 22:05
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Naah, håller inte med, alla vill väl köra med en körskola eftersom de är utbildade av just VV hur man ska utbilda inom körning...Det hela beror inte på att det är hårdare regler för VEM man får köra med, utan de extremt höga priserna på körskolan, skulle dom sänkas så skulle fler ta körkort, rätt enkelt, men det är inget vi kan göra nått åt...

Sen har du nog missförstått eller misstolkat igen, det här är ingen sak som man kan lägga under "cevil olydnad" där folk struntar i att träna bara för att svårighetsgraden ska sjunka...Det har blivit mer och mer avancerat att köra bil sen xx antal årtionden tillbaka, så VV lär inte sänka kraven bara för att du och jag inte klarar av att köra upp, det ger ju dom blanka fan i!...Så du har missuppfattat vad som kan gå under cevil olydnad och inte...

Vaddå, är alla som säger emot dig under 18 eller? Kamma till dig och väx upp för sjutton!

Jag förstår inte riktigt hur du kan inbilla dig till att dagens system kan bidra till en ökad trafiksäkerhet.
När jag tog körkort så övningskörde jag med 5 olika personer och alla hade över 15 års erfarenhet i trafiken. Skulle jag endast övningskört med max 2 (Skulle inte lägga ut mer pengar på att "utbilda" fler av dessa bekanta)
personer skulle jag bannimej inte blivit lika säker i trafiken.
Ju fler personer man kör med ju större tipspåse har man med sig.
Så är det bara.

Självfallet så är tanken med att ha en "utbildning" för de som skall lära ut inte fel.
Men frågan är ju varför man inte lika gärna kan göra den utbildningen online tex? Man loggar in med sina personuppgifter och avlägger ett prov.

Jag hade gärna gjort det frivilligt innan jag skulle ut o lära ngn att köra bil.
Nädu detta är bara ännu ett sätt att suga in pengar. Och det leder till att de som skall ta körkort får färre timmar ute på vägarna.
Fattar du inte detta Milk så är det synd om dig.
Citera
2007-08-20, 22:10
Medlem
Hehe, handledarutibldning kan nog va bra.

Det första jag fick göra va att köra runt 30 min på en parkeringsplats. Sen tog vi motorvägen till en färja (smart att göra det direkt?). Färjan tog 2h så min handledare (morsans kille) sa åt mig att det va lugnt att dricka en starköl nu eftersom det ändå va 2h kvar till jag skulle köra igen.. Så det gjorde vi.

Problemet var att det fanns riktiga rötägg som handledare.
Citera
2007-08-20, 22:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!

Det första jag fick göra va att köra runt 30 min på en parkeringsplats. Sen tog vi motorvägen till en färja (smart att göra det direkt?). Färjan tog 2h så min handledare (morsans kille) sa åt mig att det va lugnt att dricka en starköl nu eftersom det ändå va 2h kvar till jag skulle köra igen.. Så det gjorde vi.

Tror du att din morsas kille skulle bli en bättre människa av handledarutbildningen?
Citera
2007-08-20, 22:19
Medlem
saladfingers avatar
Citat:

haha helvete vad sjukt.. Frågan är väl om han verkligen skulle bli en bra handledare med utbildningen?
Tror inte man kan kugga utbildnigen och hans inställning till livet skulle förmodligen inte förändras av 2 timmars snack om vilka trafikregler som gäller idag =)
Citera
2007-08-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Tror du att din morsas kille skulle bli en bättre människa av handledarutbildningen?

Han va ingen dåligt kille, bara inte så klipsk.
Han kanske hade fått reda på att man inte ska köra motorväg efter 30 min i en bil.

Men vet inte vad handledarutbildningen innehåller så kan inte uttala mig.
Citera
2007-08-20, 22:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Han va ingen dåligt kille, bara inte så klipsk.
Han kanske hade fått reda på att man inte ska köra motorväg efter 30 min i en bil.

Men vet inte vad handledarutbildningen innehåller så kan inte uttala mig.
Nej, något sådant fick man inte reda på under "utbildningen".
Man fick egentligen inte lära sig någonting användbart.
1000:- fattigare blev min elev bara.
Citera
2007-08-21, 12:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Handledarutbildningen som sådan tycker jag är bra, då jag kan misstänka att en del faktiskt inte vet om allt som sägs där.

Exakt! Vilket intygas av statistiken över hur många "privatister" som kuggas på både sin 1:a & 2:a uppkörning..

Det är just den stora skillnaden i hur väl resp. typ av körkortstagare som klarar uppkörningen som har lett fram till kravet på Handledarutbildning..

Den som åker på en riktig blåsning kan mycket väl vara den körkortstagare som enbart övningskör privat..!

Bilskolorna vet vad vägverket önskar av en körkortstagare...
Det vet inte en privatist! Ännu mindre ju längre sedan det är sedan körkortet togs!

Sorgligt men samt!
Att sedan trafikskolorna utnyttjar detta faktum för att dra in extra stålar är sorgligt det med..
Citera
2007-08-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Bilskolorna vet vad vägverket önskar av en körkortstagare...
Det vet inte en privatist! Ännu mindre ju längre sedan det är sedan körkortet togs!

Exakt. Jag tog körkort för 11 år sedan och skulle aldrig i livet våga ta på mig att utbilda någon, minst av allt en förvirrad 18 årig tjej med kaxig attityd. Jag kan ibland läxa upp min sambo om jag ser uppenbara fel, men kan knappast bedriva en bra och konsekvent utbildning. Många lär sig köra bil med värdelösa föräldrar som lärare och gör sedan misstag i trafiken som andra får betala för.

Farsan vart påbackad av en ung tjej i en bilkö ut från icas parkering. Hon lade i backen ist. för ettan, pappa såg vad som höll på hända, men han hade bilar efter sig och kunde inte "fly" bakåt. Tjejen drog iväg direkt och farsan jagade efter såklart. Efter ett tag blev hon inträngd på en parkering och lipande ringde till sin egen pappa och bad om hjälp.
Jag hade garanterat ringt polisen, alternativt bett om en avsugning och sedan fyllt i skaderapporten. Puckade små direktörsdöttrar ska fan inte komma undan ostraffade!
Citera
2007-08-21, 14:55
Medlem
Giffoxs avatar
Jag höll på att ta körkort i samma veva som det här infördes och det skulle kosta mig 400:-/skalle vilket jag vägrade göra av principskäl. Istället för att betala 800 för att ha en instruktör köpte jag en övningsskörningsmagnet för 25:- och hade tre olika lärare; farfar med alla körkortsklasser (extra saker att tänka på med stora fordon etc), en som gillade att köra sportigt och hade lite "kompletterande utbildning" framåt slutet ( ) och slutligen min pappa som (numera) kör lugnt och snällt

Visst, jag riskerade en del problem men enligt andra vänner som faktiskt gick på kursen sa att de inte lärde sig ett skit och att det bara var riktigt självklara saker som bara tog tid. Fikan var dock enligt uppgift god. Dels hur ofta blir man stoppad och dels lär polisen inte vara så grinig att han jävlas om man säger att man glömt papprena i en annan bil (även om han kan kolla upp det..).

Körde iofs mest med körskolan men jag klarade både kör- och teoriprov på första försöket.
Citera
2010-03-31, 14:52
Medlem
läste på texttv att denna kurs skulle läggas ned. sant?
Citera
2010-03-31, 14:57
Medlem
Nja den skulle väl inte läggas ner, men det ligger förslag på att man som handledare inte ska behöva gå kursen för varje ny person man ska övningsköra med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in