2007-06-21, 11:19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -NSP.
jag hörde en gång att ca 0.4% av världens befolkning är immun mot oc/cs gas. huruvida det stämmer eller inte lämnar jag åt någon annan..

Finns inga belägg för, gasen har testats om och om igen på så många individer att dom 0,4 % troligen var påverkade av droger eller sinnessjuka när man använde det mot dom.

Annars bli det precis som andra hosta, svidande ögon och hud.
Citera
2007-06-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -NSP.
jag hörde en gång att ca 0.4% av världens befolkning är immun mot oc/cs gas. huruvida det stämmer eller inte lämnar jag åt någon annan..

Verkningsmekanismen i kroppen för OC/cs är sådan att den använder samma signalväg som kroppens naturliga mekanismer och visst saknar man den signalvägen så är man immun. Saknar man den så har man dock en massa problem med sin vardag och kroppen fungerar illa så några superhumans finns inte.
Det händer ju dock att narkomaner som är duktigt påtända inte reagerar på när polisen sprutar OC på dem men det beror snarare på att hjärnan är förgiftad av drogerna och inte fungerar. (samma personer går vidare på ett ben de har blivit skjutna i)
Citera
2007-06-21, 23:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Möjligen kan...

...en viss tillvänjning ske mot de mildare typer av tårgas och pepparspray so polis och civila ibland använder sig av. Den militära tårgasen är kristalinskt partikulär och är nog i det närmaste omöjlig att bli ens i någon mån imun mot. Den innehåller alltså kristallpartiklar som inte bara skapar irritation, utan också små rivsår i ögon, och andningsvägar. Därför skall man absolut undvika att klia sig, då detta leder till att kristallerna kommer djupare i skinnet.
Citera
2007-06-23, 13:35
Bannlyst
Det är en biologisk omöjlighet att bli immun mot CS gas då det inte är en biologisk reaktion utan en kemisk. Det är m a o en naturlag att du får symptom! Men det är fullt möjligt för vissa att klara av exponeringen bättre genom träning.

Tänk att två personer doppar ner händerna i chilli, efter det stänker man lite chilli i deras ansikte och de får lite i ögat. Den ena försöker gnugga ut chillin med sina händer (som är indränkta i chilli), den andra uthärdar det och låter ögonens tårar skölja ut allt. Vem av dessa två klarar sig bäst?
Citera
2007-06-23, 16:53
Avslutad
Det är omöjligt att vänja sig vid pepparspray eller tårgas, effekten är likadan varjegång du använder den, vill du bli immun så kan du skaffa en gasmask!

Sen att skulle finnas folk som är immuna är inte sant, då de mest troligen måste varit utslagna av något annat preparat innan de blev sprayade. Alla vet väl effekterna av att gå på droger som morfin och liknande?

Mvh
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in