2007-06-15, 16:32
Medlem
Ettans avatar
Möjligt att denna fråga behandlats innan men som alla vet.. Flashbacks
sökmotor kunde bli bättre.

Som rubriken lyder, går det att bli tolerant/immun mot dessa medel?
Om man tex varje dag skulle ge sej själv en liten dos tårgas i ansiktet,
utvecklar man skador eller immunitet?
Citera
2007-06-15, 16:46
Medlem
Min halvkvalificerade gissning är att du kanske kan öva upp dig psykiskt mot både pepparsprej och tårgas men aldrig bli helt immun mot det.
Citera
2007-06-15, 16:58
Medlem
Det sägs att t.ex. brittiska SAS skall vara i det närmaste immuna mot tårgas eftersom de övar så mycket med det.
Själv har jag svårt att tro på det efter en liten "olycka" med riktig cs gas som jag råkade ut för i det militära (jag tappade 99% av andningsförmågan i runt 10-15 minuter, det värsta jag överhuvudtaget upplevt i mitt liv). Må vara att man kanske blir lite tolerantare efter flera exponeringar men helt immun har jag mycket svårt att tro på, i synnerhet för "äkta vara".
Citera
2007-06-15, 17:17
Medlem
Kroppsligt immun mot effekterna kan man nog knappast bli. Men med träning så kan lära sig att motstå effekterna så gott det går.

Visst tränar väl svenska polisen på att t.ex bunta ihop bovar som sprutat pepparspray på dom?
Citera
2007-06-15, 17:29
Medlem
Flytande_argots avatar
Tror ni att det här skulle kunna lindra besvären?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1092252,00.html

Ett par simglasögon för att skydda ögonen också bara.
Citera
2007-06-15, 17:49
Medlem
cs-gas... fy fan, inte o leka med, skulle inte rekommendera att du försöker träna upp immunitet mot de iaf

http://en.wikipedia.org/wiki/CS_gas#Toxicity

pepparspray och tårgas är väl inte lika farliga, men du kan nog få liknande effekter av de
Citera
2007-06-15, 17:55
Medlem
Friedensengels avatar
Knappast troligt att man kan göra det. Försöker man "vänja sig" vid det så lär man dra på sig allehanda skador. När man genomgår utbildning i handhavande av OC (pepparspray) så ingår ett moment där man är kontaminerad och ska genomföra vissa uppgifter, och tro mig, det är inget man vill göra mer än en gång. Jag har gjort det, och det tog nästan en timme innan jag var människa igen.

Angående ryktet om SAS så kommer det nog från inbrytningen på iranska ambassaden i London, då en av killarna fick sin skyddsmask avkrängd när ha tog sig in. Han fullföljde dock utan mask, och det lär inte ha varit kul. Men immuna lär de inte vara.
Citera
2007-06-15, 20:59
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel

Angående ryktet om SAS så kommer det nog från inbrytningen på iranska ambassaden i London, då en av killarna fick sin skyddsmask avkrängd när ha tog sig in. Han fullföljde dock utan mask, och det lär inte ha varit kul. Men immuna lär de inte vara.

Finns flera källor (bla Elitstyrka SAS) som förtäljer att de övar utan skyddsmask, i början med mindre en mängd tårgas som sedan succesivt ökas. Enligt boken så hade en grupp SASsare övat med tårgas utan mask helt problemfritt när de sedan stegade in på mässen motsv där de vanliga dödliga fick problem med andningen, tårkanaler etc utan att gruppen kunde förstå varför.
Citera
2007-06-16, 11:20
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxelia
cs-gas... fy fan, inte o leka med, skulle inte rekommendera att du försöker träna upp immunitet mot de iaf

http://en.wikipedia.org/wiki/CS_gas#Toxicity

pepparspray och tårgas är väl inte lika farliga, men du kan nog få liknande effekter av de

Cs-gas är tårgas
Citera
2007-06-16, 11:36
Medlem
BaldiNs avatar
Antagligen som att träna upp kroppen mot t.ex slag, råkar du i slagsmål utan att ha blivit slagen förut så kan smärtan chocka dig. Men har du tränat någon sorts kampsport innan så vet du hur det kommer att kännas så chock effekten försvinner.
Citera
2007-06-16, 11:39
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan
Möjligt att denna fråga behandlats innan men som alla vet.. Flashbacks
sökmotor kunde bli bättre.

Som rubriken lyder, går det att bli tolerant/immun mot dessa medel?
Om man tex varje dag skulle ge sej själv en liten dos tårgas i ansiktet,
utvecklar man skador eller immunitet?
Försök. Jag tittar gärna på.
Citera
2007-06-16, 11:46
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Knappast troligt att man kan göra det. Försöker man "vänja sig" vid det så lär man dra på sig allehanda skador. När man genomgår utbildning i handhavande av OC (pepparspray) så ingår ett moment där man är kontaminerad och ska genomföra vissa uppgifter, och tro mig, det är inget man vill göra mer än en gång. Jag har gjort det, och det tog nästan en timme innan jag var människa igen.

Vad Fan! Har du bild på dig själv i SS-Sturmbannführeruniform? Pansardivisionerna? Ritterkreuz mit Eichenlaub? Maken till fräckhet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in