2007-06-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Med immunitet kan man ju också mena annan än medicinsk. Faktiskt så går det ju att vänja sig vid både tårgas och pepparspray, har man varit med om det tillräckligt många gånger så har man större chanser att kunna agera i en skarp situation.

Det går att vänja sig vid att bli skjuten också så man reagerar mer rätt 10de gången men inte fan är kroppskadan lindrigare bara för att du pumpats full med bly förr.....

Tack vare träning kan du agera mer rätt och blunda/sluta andas istället för att gripas av panik men tårgasen/pepparsprayets inverkan på kroppen går inte att träna bort. Skickar du in en SAS eller mig i en tårgaskammare får vi samma skador efter en viss tid.
Citera
2007-06-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris7589
Det går att vänja sig vid att bli skjuten också så man reagerar mer rätt 10de gången men inte fan är kroppskadan lindrigare bara för att du pumpats full med bly förr.....

Tack vare träning kan du agera mer rätt och blunda/sluta andas istället för att gripas av panik men tårgasen/pepparsprayets inverkan på kroppen går inte att träna bort. Skickar du in en SAS eller mig i en tårgaskammare får vi samma skador efter en viss tid.

Precis vad jag menar, SAS-killen kommer att kunna utföra uppgifter som du/otränade inte kan. Angående skador är det en viss skillnad på att bli skjuten och att utsättas för tårgas...däremot så kan man tänka sig att den erfarne lättare behåller lugnet och därmed kan agera.
Citera
2007-06-18, 11:54
Medlem
Oppresseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan
Möjligt att denna fråga behandlats innan men som alla vet.. Flashbacks
sökmotor kunde bli bättre.

Som rubriken lyder, går det att bli tolerant/immun mot dessa medel?
Om man tex varje dag skulle ge sej själv en liten dos tårgas i ansiktet,
utvecklar man skador eller immunitet?
Svaret på din fråga är nej. Finns olika sorters tårgas, men just CS gas som för övrigt är olagligt i Sverige innhåller glasfiber som skär sig in i huden/ögonen/halsen/you name it. Om man utsätter ögonen för mycket för skiten ska det tydligen skära sönder irisen och man blir permanent blind.
Vet att pepparspray inte heller att är någon större idé att försöka bli imun mot.
Citera
2007-06-18, 11:59
Medlem
Oppresseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grön
Cs är tårgas, har en frätande effekt vilket inte pepparspray har så man kan få riktiga skador på ögonen av skiten. Men den "bodyguard" pepparspray som finns här är nog de flesta redan immuna emot
Bodyguard är inte pepparspray. Det innehåller typ bara färg och alkohol, det gör inte pepparspray.
Citera
2007-06-18, 14:21
Medlem
Klart man inte kan bli imun mot det, måste du väl fatta. Skulle va samma sak som att du stack dig men kniv i magen lite då och då, så skulle du bli imun. Herregud vilket korkad fåga.
2007-06-18, 22:59
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snook235
Klart man inte kan bli imun mot det, måste du väl fatta. Skulle va samma sak som att du stack dig men kniv i magen lite då och då, så skulle du bli imun. Herregud vilket korkad fåga.

Han kanske har kollat på Family Guy, Quagmire hävdar sig ha utvecklat en immunitet mot pepparspray.

Men det är inte en så korkad fråga, många har gått igenom tårgas och pepparspary utan större problem tack vare lyckliga förutsättningar.
Personen utsatt kan vara påverkad, området kan vara välventilerat (torg på blåsig dag tex.), personen är psykologiskt driven (sinnessjukdom, sjukt ilsken, fanatiskt beslutsam) osv. Och med tanke på att media inte följer upp tex. upplopp där tårgas används och låter bli att berätta "varför vissa obehindrat lyckas gå igenom gasmolnen" och bara rubricerar allt urskiljningslöst.
Det får många att bygga upp egna teorier.

Hur man reagerar på kemiska medel som tårgas skiljer sig också från person till person, vissa känner vanligt symptom av tårgas medan vissa får våldsamma kramper och kräks av den.
Citera
2007-06-18, 23:07
Medlem
Glada Taskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Han kanske har kollat på Family Guy, Quagmire hävdar sig ha utvecklat en immunitet mot pepparspray.

Men det är inte en så korkad fråga, många har gått igenom tårgas och pepparspary utan större problem tack vare lyckliga förutsättningar.
Personen utsatt kan vara påverkad, området kan vara välventilerat (torg på blåsig dag tex.), personen är psykologiskt driven (sinnessjukdom, sjukt ilsken, fanatiskt beslutsam) osv. Och med tanke på att media inte följer upp tex. upplopp där tårgas används och låter bli att berätta "varför vissa obehindrat lyckas gå igenom gasmolnen" och bara rubricerar allt urskiljningslöst.
Det får många att bygga upp egna teorier.

Hur man reagerar på kemiska medel som tårgas skiljer sig också från person till person, vissa känner vanligt symptom av tårgas medan vissa får våldsamma kramper och kräks av den.

Precis.. som med alkohol.. Vissa tål det mer än andra.. även om alla känner hård smärta.
Citera
2007-06-19, 21:20
Medlem
Ettans avatar
Citat:

Tjaa! Faktiskt så börjar jag bli van vid att alltid checka ut levande från Hotell
IVA. Skett så ofta nu att jag börjar tro att jag är odödlig.

Jag är kanske nästan odödlig och CS-gas är min kryptonit... Hmmm..
Vad tror du?
Citera
2007-06-20, 01:11
Medlem
Citat:

om mänskligheten skulle sprayas med tårgas i några generationen skulle jag tro att resistansen blev högre

Vart förövrigt sprayad med nån bodyguard spray av en polare. Sved som fan i 5 min sen var det inga problem men en annan person som vart sprayad av samma spray fick utslag i en vecka.

Jag va med på att bli sprayad och jag va nykter om nån vill veta. Det fanns ingen färg i heller.
Citera
2007-06-20, 01:27
Medlem
skalman1973s avatar
Är fruktansvärt svårt att generalisera ........ Men lovar att capsin dvs pepparspray i tillräkligt hög koncentration bringar mer än svidande ögon och luftrör ........det tillfogar även smärtor på huden om det är ett tillräckligt starkt koncentrat Och tårgas finns det en uppsjö av olika varianter finns sorter med finmald glasfiber i och det finns sorter som ger total knockout med kaskadspyor sen finns det den gamla vanliga verkningslösa skiten köpt i tyskland ! Men skulle personligen vilja träffa den person som klarar ett slutet utrymme med military grade cs i mer än 5 minuter utan skydds mask ........ Man bör inte ens dusha den närmaste timmen efter en övning med mask

Men sen ska man ha i beaktande att det är framförallt livsfarligt att utsätta en astmatiker för allt nämnt ovan samma gäller för små barn och äldre med misstänkt hjärtsjukdom
Citera
2007-06-20, 11:48
Medlem
Friedensengels avatar
Capsaicinet i OC svider rent djävulskt, och inte bara i ögonen. Dessutom leder det till men som sträcker sig långt efter själva kontamineringen och "tillfrisknandet", man blir till exempel extremt ljuskänslig under nästkommande dygn. Tro mig när jag säger det, man kan INTE vänja sig vid pepparspray (OC) eller CS. Man kan som nämnts till viss del lära sig att trots smärtan agera under begränsad tid, vilket är ett moment i utbildningen till bärare av OC. Men det är verkligen bara så att man nätt och jämnt klarar det. Det momentet gör man dessutom bara en gång, av förklarliga skäl.

Jämförelsen med alkohol är bara löjlig. Att man klarar att dricka mer idag har ju inte med att göra att man vant sig vid alkoholen genom högre och högre intag. Jämförelsen med ormtjusare är lika dum.
Citera
2007-06-21, 04:19
Medlem
jag hörde en gång att ca 0.4% av världens befolkning är immun mot oc/cs gas. huruvida det stämmer eller inte lämnar jag åt någon annan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in