2007-06-16, 12:24
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan
Möjligt att denna fråga behandlats innan men som alla vet.. Flashbacks
sökmotor kunde bli bättre.

Som rubriken lyder, går det att bli tolerant/immun mot dessa medel?
Om man tex varje dag skulle ge sej själv en liten dos tårgas i ansiktet,
utvecklar man skador eller immunitet?

Visst finns det personer som är mer eller mindre immuna mot tårgas. Exakt varför tror jag inte är fullständigt känt. Inte heller har jag nån koll på hur många som besitter ökad motståndskraft.

Graden av immunitet varierar fån mer elelr mindre mildrade symptom gentemot normalfallet.

Intressant ämnde så fyll på
Citera
2007-06-16, 13:23
Medlem
Ettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Försök. Jag tittar gärna på.

Om jag nu skulle försöka mej på det så kan jag filma det till dej,
som den linslus jag är.
Citera
2007-06-16, 13:30
Medlem
Ettans avatar
Man kan ju under kontrollerade former bli immun mot väldigt många
ormars gift. Både neurotoxiner och kardiotoxiner ges till bla hästar
i utsatta område och har även gjorts på människor.

Därför fick jag funderingen på om det inte borde gå med tårgas/pepparspray.
Citera
2007-06-16, 13:49
Medlem
Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxelia
cs-gas... fy fan, inte o leka med, skulle inte rekommendera att du försöker träna upp immunitet mot de iaf

http://en.wikipedia.org/wiki/CS_gas#Toxicity

pepparspray och tårgas är väl inte lika farliga, men du kan nog få liknande effekter av de

Cs är tårgas, har en frätande effekt vilket inte pepparspray har så man kan få riktiga skador på ögonen av skiten. Men den "bodyguard" pepparspray som finns här är nog de flesta redan immuna emot
Citera
2007-06-16, 16:02
Medlem
Friedensengels avatar
Ja, jag tilldelades riddarkorset för mina exceptionella insatser på östfronten... Eklöven fick jag under ardenneroffensiven.

Jag köper inte alls påståendena om att SAS skulle öva utan skyddsmask med den typen av gas, det ger som nämnts en hel del skador på slemhinnor och ögon. Jag har också läst en hel del SAS-litteratur, och det förekommer en hel del påståenden som är lite väl magstarka. Vid upprepad exponering lär det dessutom vara stor risk för kroniska skador. Att tro att man kan vänja sig vid CS/OC är lika dumt som att tro att man kan vänja kroppen vid kyla, det går inte eftersom vi är varmblodiga.
Citera
2007-06-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan
Man kan ju under kontrollerade former bli immun mot väldigt många
ormars gift. Både neurotoxiner och kardiotoxiner ges till bla hästar
i utsatta område och har även gjorts på människor.

Därför fick jag funderingen på om det inte borde gå med tårgas/pepparspray.

Det går att utveckla immunitet mot en del ämnen men du kan inte utveckla en fysisk motståndskraft mot tårgas då dess verkningsmekanism inte innefattar det adaptiva immunförsvaret. Peppersprej kan man däremot utveckla immunitet mot då neuroreceptorerna kan slås ut eller hämmas kompetetivt med artificiella medel (detta har dock allvarliga biverkningar så det är inget man gör)

Vill man däremot bli tillfälligt immun mot tårgas/peppersprej så finns där ögondroppar/ lösning för hudaplicering som man kan applicera i förebyggande syfte eller kort efter exponering för att mildra symptomen. Används inom sjukvården men går att köpa via alternativa kanaler.
(För att inte hjälpa stenkastarvänstern så kan betrodda medlemmar skicka PM för produktnamn)
Citera
2007-06-17, 16:32
Medlem
Tror att denna effekt är väldigt svår att uppnå. Då tårgasen
består utav kristaller som blandas i luften vars kanter är mycket spetsiga.
De sätter sig i ens slemhinner, ögon och till viss del även huden.
Har själv upplevt det , väldigt otrevligt.
Citera
2007-06-17, 19:12
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benqu
Tror att denna effekt är väldigt svår att uppnå. Då tårgasen
består utav kristaller som blandas i luften vars kanter är mycket spetsiga.
De sätter sig i ens slemhinner, ögon och till viss del även huden.
Har själv upplevt det , väldigt otrevligt.

Vad pratar du om?
Citera
2007-06-17, 19:15
Medlem
Får göra ett inlägg här

Med immunitet kan man ju också mena annan än medicinsk. Faktiskt så går det ju att vänja sig vid både tårgas och pepparspray, har man varit med om det tillräckligt många gånger så har man större chanser att kunna agera i en skarp situation.
Citera
2007-06-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grön
Cs är tårgas, har en frätande effekt vilket inte pepparspray har så man kan få riktiga skador på ögonen av skiten. Men den "bodyguard" pepparspray som finns här är nog de flesta redan immuna emot

cs gas är en sorts tårgas... som är mycket "starkare" än det man i daglig mun kallar tårgas, även om även csgas är tårgas
Citera
2007-06-17, 19:58
Medlem
Mackan52s avatar
Du kan inte bli helt immun men du kan bli motståndskraftig och om du är påverkad av vissa droger så biter inte tårgas och pepparspray i vissa fall.

Det krävs inte mycket tårgas för att man ska känna obehag så att bli helt immun är närmast en omöljighet om du utsätts för en fullständig gasgranatattack eller tårgasfacklor. Enda man kan göra är blunda, låta bli att andas och gå ur området, tårgasen tas inte bara upp av ögon och andning utan också porerna i huden, det är en brännande känsla.

Pepparspray går inte att bli immun mot eller knappt ens mer motståndskraftig, eftersom pepparspray oftast hamnar i ögonen och dessa är ganska bräckliga så kan de inte motstå vad som kommer ur den lilla flaskan.
Citera
2007-06-17, 20:34
Medlem
Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxelia
cs gas är en sorts tårgas... som är mycket "starkare" än det man i daglig mun kallar tårgas, även om även csgas är tårgas

Precis, du lär dig fort grabben

Hehe tänkte på Quagmire i FG när jag läste trådrubriken först
http://www.youtube.com/watch?v=IM74yXla_Mw&mode=related&search=
"nice try but I've built up an immunity"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här