• 1
  • 2
2007-06-15, 07:33
Bannlyst
Alla pratar om hur enkelt allt är med linux numera. Speciellt så syftar många på Ubuntu och påstår att den disten är lättare än Windows. Är det så?

1. Efter installation så fungerar inte scrollen på musen. Inga problem....kör bara vi/vim och editera /etc/X11/xorg.conf. Lägg till raden: Option "ZAxisMapping" "4 5".

2. Printern fungerar inte. Inga problem, lär dig cups och installera den antingen med apt-get eller dess frontend Synaptic. Ladda hem lite drivisar också när du endå är igång. Sen ställer du in bara webbläsaren på localhost tcp-port 631 och konffar skiten.

3. WLAN trasigt! Inga problem, men eftersom du har ett trådlöst kort som inte har stöd av kärnan, så får du köra ndiswrapper. Men först måste du tanka över Windows egna inf-filer med filer som ndiswrapper kräver. Sen är det tokenkelt för digatt köra igång WPA2 med wpa_supplicant.
Bara att konffa lite i /etc/wpa_supplicant, lite i /etc/network/interfaces. Använd din favorit-editor och lägg till eventuell statisk ip-adress (om du inte kör dhcp), nätmask, gateway. Glöm inte att köra wpa_passphrase.

4. TV-kortet funkar inte. JAA....har du tur så fungerar ditt kort, chansen är 1 på 100 att kärnan stödjer det. Annars finns det säkerligen något hobbyforum någonstans du du kan hitta en patch till kärnan som gör det möjligt med lite smärre buggar. Det är tokenkelt.....bara att patcha, kompilera om kärnan. Innan dess behöver du tanka hem källkoden till kärnan. Glöm inte att ändra i GRUB.

5. Aftonbladets webb-TV funkar inte. Men seriöst....läser du en sådan sosse tidning på äldre dar?

6. Får inte Adobe shockwave att fungera. OMG.....piece of cake! Wine/Crossover office är räddaren i nöden, såvida du inte tänker köra någon virtualiseringsmaskin, t ex Xen, virtualbox eller vmware. Dock så är Crossover office och vmware kommersiella.

7. Hittade en mjukvara på freshmeat som jag vill installera men även om jag kör unstable/testing så hittar apt-get inte den. Antar att den då inte finns och att måste ladda ner källkoden och kompilera den. Det är också tokenkelt, läss README efter att du har packat upp den. Vanligtvis är den packad som *.tar.gz eller *tar.bz2, då kör du BARA tar zxvf lala.tar.gz eller tar jxvf lala.tar.bz2. Men skit i READMEn, den är oftast på engelska och engelskan brister. Chansa med att köra ./configure alt. ./configure --help om du vill ha stöd för andra roliga saker. Sedan funkar allt smärtfritt eftersom du har allt installerat redan, därefter är det bara make, sedan kör du bara sudo med make install så är det KLART!!! Spara källkoden för att enkelt avinstallera senare eventuellt med make deinstall/uninstall.

8. Har problem med att klockan går för fort? OH NEJ!.....du har väl inte en 64-bitars plattform? t ex amd64??? Men tur att GUD finns! Du behöver bara läsa lite om "kernel options" och sedan leka lite med GRUB-konfigurationen. T ex köra något liknande som kernel /vmlinuz26 root=/dev/sdb3 ro vga=775 noapic pci=noacpi pci=biosirq. Sen är det klart!!!

9. mplayer funkar inte riktigt med alla codecs, RTFM!!!

10. Det är visst lite buggigt? MEN GAH! Din satans kärring, hört talas om SBK/SBS???

Det är ovanligt med fel och ovanstånde är sällsynta problem. Skulle du råka ut för det så har du haft rejäl otur

Om du är någorlunda smart kärring, så löser du ovanstånde problem inom 30 minuter.
Skulle du inte göra det, så håll dig borta från open-source världen!
Citera
2007-06-15, 08:07
Medlem
Megaforces avatar
Att Aftonbladets web-tv inte fungerar beror mer på dess klientkontroll än Linux. Även om man installerat alla klienter i rätt version och det fungerar på alla andra ställen så funkar det inte på aftonbladet eller expressen. Men båda kör ett miserabelt system som heter Polypoly och som är det buggigaste som finns på jorden.

www.gp.se kör t.ex en web-tv som fungerar bra med Linux, däremot fungerar inte deras content-provider särskilt bra (det går ofta inte att se på avsnitten, men reklamen och introt fungerar). Fast det beror på vilken provider man kör på för det är trafiken mellan ISPerna som krånglar.

Sen skulle jag vilja säga det att musscrollen fungerar bra, i allafall om man fått rätt mus vid installationen. Men väljer man mus manuellt i konfigurationen så är det aldrig några problem.

tV-kortet jag kör med funkar bra, men det är också ett standardkort. Det är främst de nyaste korten som krånglar eftersom tillverkarna ännu inte hunnit ordna med drivrutiner.
Citera
2007-06-15, 08:11
Medlem
Flärps avatar
Lysande post
Ironin är genialisk
Citera
2007-06-15, 08:21
Bannlyst
förstår vad du säger

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Att Aftonbladets web-tv inte fungerar beror mer på dess klientkontroll än Linux. Även om man installerat alla klienter i rätt version och det fungerar på alla andra ställen så funkar det inte på aftonbladet eller expressen. Men båda kör ett miserabelt system som heter Polypoly och som är det buggigaste som finns på jorden.

www.gp.se kör t.ex en web-tv som fungerar bra med Linux, däremot fungerar inte deras content-provider särskilt bra (det går ofta inte att se på avsnitten, men reklamen och introt fungerar). Fast det beror på vilken provider man kör på för det är trafiken mellan ISPerna som krånglar.

Sen skulle jag vilja säga det att musscrollen fungerar bra, i allafall om man fått rätt mus vid installationen. Men väljer man mus manuellt i konfigurationen så är det aldrig några problem.

tV-kortet jag kör med funkar bra, men det är också ett standardkort. Det är främst de nyaste korten som krånglar eftersom tillverkarna ännu inte hunnit ordna med drivrutiner.

-----------------------------------------------------------------------------------
Förstår vad du säger, men du har säkerligen haft samma problem som mig. D v s att mekka massa konfiguration som man inte skall behöva. Frågan är egentligen om Tant Agda är redo att lämna sitt skrivbord i Windows och byta.

Visst har du rätt med klientkontroll på Aftonbladets hemsida. Den retar mig också mycket.
Nu minns jag inte själv om scrollen fungerade sist jag installerade Ubuntu, men jag syftade mer på ett det är ett generalproblem. De flesta distar jag har installerat genom åren har samma ironiska problem. Detta är ju inget tekniskt problem att lösa?

Det där med TV-kort, jag har ett Hauppauge HVR1100, det jävla skitkortet fick först stöd först i kärna 2.6.20. Innan dess så fick jag patcha och kompilera om moduler varje gång jag bytte kärna.

Nää....du hade dåliga argument för att Agda skall var nöjd.
Citera
2007-06-15, 10:11
Medlem
Vrövhåls avatar
Frågan är väl varför Tant Agda eller Svenne Banan ska byta sitt windows mot linux, som desktop-OS är windows ganska svårslaget och de flesta har redan en giltig licens som följde med när de köpte sin dator på elgiganten.
Enda skälen att köra Linux som desktop-OS är tekniskt intresse eller ideologiska skäl, dvs man vill stödja öppen mjukvara,yttrandefrihet etc.
Citera
2007-06-15, 11:01
Medlem
Carradines avatar
Enkelt förklarat så har det med att vissa människor gärna skryter om sina linuxburkar och hur "lätt" det är nuförtiden, men det är bullshit som vi alla vet.

Om man byter till linux för man tror att det ska vara "lättare" än Windows XP, ja då får man skylla sig själv för att inte ha läst på ett skit i förväg.
Citera
2007-06-15, 11:44
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Alla pratar om hur enkelt allt är med linux numera. Speciellt så syftar många på Ubuntu och påstår att den disten är lättare än Windows. Är det så?
Inte lättare, bara tillräckligt lätt.

Citat:
1. Efter installation så fungerar inte scrollen på musen. Inga problem....kör bara vi/vim och editera /etc/X11/xorg.conf. Lägg till raden: Option "ZAxisMapping" "4 5".
Lustigt, det har alltid fungerat för mig. Kör du Feisty Fawn?

Citat:
2. Printern fungerar inte. Inga problem, lär dig cups och installera den antingen med apt-get eller dess frontend Synaptic. Ladda hem lite drivisar också när du endå är igång. Sen ställer du in bara webbläsaren på localhost tcp-port 631 och konffar skiten.
Hm, det är några skrivare som fungerar out-of-the-box medans Canon tror jag det är inte har något stöd alls typ. Också, kör du Fiesty? De uppdaterade massa skrivarstöd där.

Citat:
3. WLAN trasigt! Inga problem, men eftersom du har ett trådlöst kort som inte har stöd av kärnan, så får du köra ndiswrapper. Men först måste du tanka över Windows egna inf-filer med filer som ndiswrapper kräver. Sen är det tokenkelt för digatt köra igång WPA2 med wpa_supplicant.
Bara att konffa lite i /etc/wpa_supplicant, lite i /etc/network/interfaces. Använd din favorit-editor och lägg till eventuell statisk ip-adress (om du inte kör dhcp), nätmask, gateway. Glöm inte att köra wpa_passphrase.
Är du verkligen 100% att du behöver ändra i supplicant? Detta är helt automatiskt i Feisty Fawn via en ikon btevid klockan

Citat:
4. TV-kortet funkar inte. JAA....har du tur så fungerar ditt kort, chansen är 1 på 100 att kärnan stödjer det. Annars finns det säkerligen något hobbyforum någonstans du du kan hitta en patch till kärnan som gör det möjligt med lite smärre buggar. Det är tokenkelt.....bara att patcha, kompilera om kärnan. Innan dess behöver du tanka hem källkoden till kärnan. Glöm inte att ändra i GRUB.
S.k. WinTV kort finns halv-stöd för. Men tant Agda har inte TV-kort.

Citat:
5. Aftonbladets webb-TV funkar inte. Men seriöst....läser du en sådan sosse tidning på äldre dar?
Välj en tidning som har koll på det tekniska.

Citat:
6. Får inte Adobe shockwave att fungera. OMG.....piece of cake! Wine/Crossover office är räddaren i nöden, såvida du inte tänker köra någon virtualiseringsmaskin, t ex Xen, virtualbox eller vmware. Dock så är Crossover office och vmware kommersiella.
Vad skall du ha Shockwave till? Tant Agda lär inte behöva det.

Citat:
7. Hittade en mjukvara på freshmeat som jag vill installera men även om jag kör unstable/testing så hittar apt-get inte den. Antar att den då inte finns och att måste ladda ner källkoden och kompilera den. Det är också tokenkelt, läss README efter att du har packat upp den. Vanligtvis är den packad som *.tar.gz eller *tar.bz2, då kör du BARA tar zxvf lala.tar.gz eller tar jxvf lala.tar.bz2. Men skit i READMEn, den är oftast på engelska och engelskan brister. Chansa med att köra ./configure alt. ./configure --help om du vill ha stöd för andra roliga saker. Sedan funkar allt smärtfritt eftersom du har allt installerat redan, därefter är det bara make, sedan kör du bara sudo med make install så är det KLART!!! Spara källkoden för att enkelt avinstallera senare eventuellt med make deinstall/uninstall.
Tror inte tant Agda kollar på freshmeat. Säker på att du har Multiverse / Universe arkiven aktiverade? Utan dem så har du runt 6000 program, med dem har du runt 26000 program.
Citat:
8. Har problem med att klockan går för fort? OH NEJ!.....du har väl inte en 64-bitars plattform? t ex amd64??? Men tur att GUD finns! Du behöver bara läsa lite om "kernel options" och sedan leka lite med GRUB-konfigurationen. T ex köra något liknande som kernel /vmlinuz26 root=/dev/sdb3 ro vga=775 noapic pci=noacpi pci=biosirq. Sen är det klart!!!
Agda skulle köra med en 32-bitars kärna antagligen.

Citat:
Agda skulle nog kolla på filmer i Totem då detta är standard, om hon skulle kollat på filmer.

Citat:
10. Det är visst lite buggigt? MEN GAH! Din satans kärring, hört talas om SBK/SBS???
Det är ovanligt med fel och ovanstånde är sällsynta problem. Skulle du råka ut för det så har du haft rejäl otur

Om du är någorlunda smart kärring, så löser du ovanstånde problem inom 30 minuter.
Vad är buggigt? Du får hjälp så som du frågar om den. Om du antar att kodarna är dåliga och släpper buggiga program, då lär du inte bli vänligt bemött. Om du däremot förklarar ingående vad du gör, vad som händer och vad du tycker skulle hända så är det väldigt många som kan tänkas hjälpa dig.
Citera
2007-06-15, 11:57
Medlem
Tant Agda byter till Windows och råkar hamna på någon sida där man kan ladda ner screensavers. Sagt och gjort så får Agda virus och får massa problem.

Men det är ju jättelätt, bara ladda ner de senaste Antispyware/Antivirus program och köra dem innan man kör en Hijackthis scan och lägger upp på ett forum. Jättelätt och jättekul , Eller?
Citera
2007-06-15, 12:10
Medlem
Per-Niklas har precis tagit körkort och ska köpa en bil. Med pengarna han tjänat in från försäljning av jordgubbar och jultidningar så knallar han in hos närmaste Volvo-handlare och tjackar sig en ny fräsh C30. Efter ett antal tusen mil så märker han att bromsarna tar dåligt och han måste byta dom!!!! Per-Niklas har ingen aning om hur man gör detta, slutsatsen bli alltså: Volvo är ingenting för första-bils-ägare!
Citera
2007-06-15, 12:40
Medlem
Rizados avatar
Citat:

Det har inte jag behövt göra någonsin. Scrollen har alltid fungerar sedan jag började med redhat 9.

Citat:
Förstår inte, kör visserligen kubuntu men där är bara att gå in i Systeminställningar och trycka på knappen Skrivare sedan installera. Sedan väljer man skrivare. Inga jobbiga drivrutiner som i windows inte.

Citat:
Har inte nån jättestor erfarenhet av wlan men har startat det på en kompis dator. Han hade någon random usbsticka. Meny > Internet > "Wireless Assistant - Trådlöst nätverkshantering" och trycka på connect. Detta är om det är ett öppet wlan då. Men är det inte det så blir det krångligt i windows också.

Citat:
Konstigt du, mitt tv-kort fungerar från installation. Det ända jag gjort är att starta Kaffeine från Meny > Multimedia > "Kaffeine - Mediaspelare" och trycka på knappen "6 Digital-tv" sen göra en kanalsökning. Undra om inte den rutan kom upp automatiskt första gången. I windows fick jag sätta i en skiva och installera och starta om 38 gånger och sedan använda olika program till tvtittandet och vanligt filmtittande.

Citat:
Tror det fungerar för mig, brukar visserligen inte titta på den så ofta men jag är säker på att jag gjort det nångång de senaste åren.

Citat:
Vad är Adobe Shockwave?

Citat:
Du klarar alltså inte av att följa enkla instruktioner utan håller på att böka med källkod istället. Skyll dig själv. Jag brukar använda adept eller "sudo apt-get install"

Citat:
Installera inte 64bit linux då. Brukar bara rekommenderas till avancerade användare.

Citat:
Använder visserligen kaffeine men de gånger jag kört mplayer har det fungerat alldeles utmärkt, man kan öppna allt i samma program och slipper ha massa olika.

Citat:

Vad är buggigt? En nyinstallation av Kubuntu Feisty? Eller är det du som med din dumhet som gjort dumma saker? För jag kan verkligen inte komma på någon bugg jag har störts av utom i wine.

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Enkelt förklarat så har det med att vissa människor gärna skryter om sina linuxburkar och hur "lätt" det är nuförtiden, men det är bullshit som vi alla vet.

Om man byter till linux för man tror att det ska vara "lättare" än Windows XP, ja då får man skylla sig själv för att inte ha läst på ett skit i förväg.
Man kan ju inte byta till linux för att det ska vara lättare än det man redan använder. Det man använder kan man ju redan och alltså är det lättare.

Däremot om man är helt ny på datorer så tycker jag det borde vara lättare. Eller rättare sagt inte lika svårt, det mesta man behöver som ny finns ju redan.
Citera
2007-06-15, 13:45
Medlem
katten80s avatar
Det ligger mycket i det där. Skulle dock inte säga att tant agda är rätt person och jämföra med då hon ändå behöver hjälp för att adminstrira Windows även om det där är mycket enklare.
Snarare är det vanliga Svenssons som har medel kunskap om dator. Ska man böja med Linux krävs det generellt att man har en Linux nörd tillhands eller så måste man vara beredd på att ta sig tid själv och lära sig.

Man ska ju dock komma ihåg att det inte förens nu Linux blivit ett direkt alternativ till desktop och jag tror att första steget där Linux verkligen tar mark är på enklare klienter på företag och skolor. Linux kommer bara ta plats i de hem där det finns kompetens,
Citera
2007-06-15, 14:08
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Datorer är inte så lätta öht för folk som inte har intresset. Mina föräldrar kör windows och nog för att det är enklare att installera grejer, men den befogade paranoian de besitter får dem att inte vilja klicka på "Installera nu" så fort ett sådant meddelande dyker upp. Då går de hellre runt och är oroliga i en månad tills nästa gång jag är på besök och fixar grejerna åt dem.

Hade de köpt en mac eller kört linux hade jag säkert fortfarande fått hjälpa till med grejer, men de hade inte behövt vara så oroliga för allt de klickar på. Dessutom hade jag med hjälp av SSH kunnat fixa det mesta åt dem från min mac här hemma i Göteborg. Går ju iofs med VNC eller liknande till Windows med men det känns mer omständigt för mig (kanske till och med finns någon SSH-liknande teknik till win som jag inte vet om).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in