2009-08-18, 19:18
Medlem
deerhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Edit* Dörrarna var av betong (stål-betong-stål) och hittades 500m från fd. förrådet.

Jo, jag har hört 600 meter, så något därmellan låter rimligt...
Citera
2009-08-18, 19:37
Medlem
deerhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Ok, någonstans på Slätmossen då, nära Lillsjön eller? Skulle kanske ta sig en titt.

Ett inslag från Aktuellt:
http://www.youtube.com/watch?v=udl4ceVco_4

I inslaget besöker man ett annat liknande förråd och under någon sekund hinner man skymta en låda med pansarskott m/68. Verkar mer troligt att det även var sådana som förvarades i Järna-förrådet.

Jag har för mig att man åker in på den grusvägen som går in mot slätmossen, men kommer inte ihåg exakt vart, det var säkert 10 år sedan jag var där.

Som du ser i aktuellt så var det mycket träd som förstördes, och ca 200 meter åt alla håll var det inga träd som klarade sig hela, så hittar du ett område i en sluttning där inga träd är äldre än 20 år så är du rätt.

Kanske går att hitta en bättre bild på google maps?
Citera
2009-08-18, 20:05
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerhunter
Jag har för mig att man åker in på den grusvägen som går in mot slätmossen, men kommer inte ihåg exakt vart, det var säkert 10 år sedan jag var där.

Som du ser i aktuellt så var det mycket träd som förstördes, och ca 200 meter åt alla håll var det inga träd som klarade sig hela, så hittar du ett område i en sluttning där inga träd är äldre än 20 år så är du rätt.

Kanske går att hitta en bättre bild på google maps?

Enligt uppgift finns det fortfarande björkar som är av på mitten omgärdade av björk-sly. Detta i kombination med en krater på ca 0.5m djup så är du rätt.
Citera
2009-08-19, 17:18
Medlem
Fettsprutans avatar
Har varit vid detta förrådskomplex både före o efter sprängningen.

Att det skulle vara enormt är nys, standardstorlek 1A, likt hundratals andra.
Vad jag minns var det 4-5 likadana förrådsbunkrar, utspridda i skogen.

Om det stämmer vet jag inte men enligt uppgift rullade man fram en pall med sprängdeg (ca 1000 kg) som "tändes" på.

Att genom sprängning på detta sätt få artillerigranater o minor att detonera är näst intill omöjligt, dom flyger bara iväg.

Antal år efter sprängningen var jag där för att reparera en maskin, det hängde fallskärmar från lysraketer i trädtopparna, annars syntes inte mycket.

Sanningen är att många, även i närområdet, missade smällen.
Befann mig själv 6-7 km från förråden denna dag, det enda jag hörde va sirener från utryckningsfordon.
Inte ens den handelsträdgård som ligger helt nära skadades särskilt svårt.
Citera
2009-08-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
En tung jävla ståldörr flyger inte 2 mil av sig självt. Visst, ett par hundra meter men inte mer än så. Det är för övrigt jävligt långt för tunga ståldörrar bara det..

det är för mycket, jag ser det nu. jag tänkte inte på det då utan kom på saker jag minns om smällen och en av dem va den. som jag minns att grabgänget läste i någon tidning som vi stod och dräglade över för att gona oss i alla uppgifterna om händelsen. möjligtvis södertäljeblaskan eller den andra lokaltidningen, med ett foto på dörren med tillhörande antal stora hål, placerad i någon skog.
Senast redigerad av Mosters.Hallon 2009-08-19 kl. 21:13.
Citera
2013-02-02, 17:13
Medlem
latexxxsss avatar
Har åkt förbi många gånger på landsvägen utanför området, så dom gula varningsskyltarna känner jag igen. Jag har försökt googla efter bilder ifrån området där förrådet stod, men hittar bara en liten bild på den såkallade kratern, som uppstod efter att huset åkt i luften.

Är det någon som vet var det finns bilder? Finns det filmer (såsom nyhetsreportage, dokumänterer etc) om denna händelse någonstans?
Citera
2013-02-02, 17:22
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Är det någon som vet var det finns bilder? Finns det filmer (såsom nyhetsreportage, dokumänterer etc) om denna händelse någonstans?
Youtube-länk
Den tidigare länken i tråden fungerar ej längre.
Citera
2013-02-02, 17:38
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Youtube-länk
Den tidigare länken i tråden fungerar ej längre.

Intressant film. Hur lyckades dom antända medlet inne i huset? Dom måste ju ha förstått att allt på att gå åt helvete, och hunnit en bit därifrån innan allting åkte i luften.
Citera
2013-02-02, 17:51
Medlem
latexxxsss avatar
Från Wikipedia

"Vapenkuppen i Järna var en sprängning mot ett militärt mobiliseringsförråd i Järna utanför Södertälje 1986 av den så kallade Järnaligan. Det är den största förrådssprängningen någonsin. Ligan fyllde två bilar med automatkarbiner, pansarskott, handgranater och sprängdeg. För att dölja stölden sprängde man förrådet som flög i luften. Det var en enorm explosion, flera ton sprängmedel användes. Flera hektar skog jämnades med marken och skyltfönster krossades i Järna fem kilometer därifrån.[1] 1993 dömdes Jussi Ondin till livstids fängelse för mord och mordförsök på belgiska polismän, sprängning av mobiliseringsförrådet i Järna, ytterligare ett mord och för ett grovt rån i Nyköping och ett i Nyhärad. År 2000 rymde han från en permission från Tidaholmsanstalten.[2][3] År 2005 rapporterades Jussi Ondin, som bytte namn till Tore Klangarv, vara död.[4] År 2005 rapporterades att en medlem ur Järnaligan, Jan Nilsson alias Nisse Pistol,[5][6] var med vid ett väpnat rån mot Ikea i Kållered utanför Göteborg. Han var även med och rånade en bank tillsammans med Clark Olofsson 1975.[7] Rånarna var beväpnade med en AK5:a, ett hagelgevär och en revolver."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenkuppen_i_J%C3%A4rna
Citera
2013-02-02, 18:51
Medlem
Ru-olegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
En intressant detalj är att i många av de rån som utförs idag så används det fortfarande vapen från det tillfället, de kom över en jädra massa vapen som snabbt letade sig ut på den "svarta marknaden".
nu är ju ditt inlägg ett par år gammalt, men då är aktiv fortfarande på forumet tar jag mig friheten att fråga vad du har för belägg för att vapnen används flitigt i rån i dagens Sverige?

Källa, länk??
Citera
2013-02-02, 19:16
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Från Wikipedia

"Vapenkuppen i Järna var en sprängning mot ett militärt mobiliseringsförråd i Järna utanför Södertälje 1986 av den så kallade Järnaligan. Det är den största förrådssprängningen någonsin. Ligan fyllde två bilar med automatkarbiner, pansarskott, handgranater och sprängdeg. För att dölja stölden sprängde man förrådet som flög i luften. Det var en enorm explosion, flera ton sprängmedel användes. Flera hektar skog jämnades med marken och skyltfönster krossades i Järna fem kilometer därifrån.[1] 1993 dömdes Jussi Ondin till livstids fängelse för mord och mordförsök på belgiska polismän, sprängning av mobiliseringsförrådet i Järna, ytterligare ett mord och för ett grovt rån i Nyköping och ett i Nyhärad. År 2000 rymde han från en permission från Tidaholmsanstalten.[2][3] År 2005 rapporterades Jussi Ondin, som bytte namn till Tore Klangarv, vara död.[4] År 2005 rapporterades att en medlem ur Järnaligan, Jan Nilsson alias Nisse Pistol,[5][6] var med vid ett väpnat rån mot Ikea i Kållered utanför Göteborg. Han var även med och rånade en bank tillsammans med Clark Olofsson 1975.[7] Rånarna var beväpnade med en AK5:a, ett hagelgevär och en revolver."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenkuppen_i_J%C3%A4rna

Jag undrar vad dom här grabbarna hade för inställning till livet..
Citera
2013-02-02, 21:25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ru-oleg
nu är ju ditt inlägg ett par år gammalt, men då är aktiv fortfarande på forumet tar jag mig friheten att fråga vad du har för belägg för att vapnen används flitigt i rån i dagens Sverige?

Källa, länk??

Hade du frågat mig för 4 år sedan när tråden var färsk så hade jag kunnat svara direkt, nu måste jag fundera ett tag. Eftersom jag inte hittar på saker och ting så har jag ju hört/läst det någonstans, gäller bara att klura ut var. Återkommer 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in