2007-06-15, 00:56
Medlem
davheis avatar
Jag vet inte exakt när det hände, men gissningsvis var det i början av 80-talet. Har fått berättat för mig om att ett mobförråd utanför Järna i Södertälje kommun sprängdes i luften i samband med ett rån, som avledningsmanöver. Är väldigt osäker på detta.

Hur som helst skulle marken skakat ordentligt i Södertälje som ligger ett par mil bort och ammunition och skrot spreds över ett stort område runt kratern som blev kvar. Fönster i Järnatrakten blåstes ut med mera. Det finns fortfarande skyltar längs vägen som varnar för att det kan finnas odetonerat sprängmedel i terrängen.

Har sökt lite efter artiklar eller referenser till den här händelsen men inte hittat något. Vore kul om någon kunde bidra med en detaljerad beskrivning av det som hände.

Edit: Ser att det diskuterats i en annan tråd. Sorry, kan raderas av mod.
Citera
2007-06-15, 00:59
Medlem
Svampfests avatar
Hmm det är inte det där KA-förrådet som är med i Förebudet?
Citera
2007-06-15, 01:00
Medlem
26 november 1986.
Citera
2007-06-15, 12:25
Medlem
kjpluts avatar
nordisk kriminalkrönika

i boken nordisk kriminalkrönika årgång 1988 sidan 163 så handlar det om Järna sprängningen.... marscha ner till biblioteket och låna.
Citera
2007-06-15, 12:27
Medlem
davheis avatar
Hehe, sökte rätt på den på en antikvariehemsida inatt för en hundring. Tänkte nästan kliva in på ett köp. Men om den finns o låna så räcker det kanske med det.
Citera
2007-06-15, 19:01
Medlem
Mick_Marss avatar
Dom har tagit bort avspärrningarna sedan några år tillbaka, är uppväxt i Järna och sprängningen "lever" kvar, många som pratar om när Konditorit och Ica's fönster krossades. Intressant händelse, dom sköt väl mot polisen i samma veva om jag inte är helt fel ute? Hårda herrar iaf.
Citera
2007-06-15, 21:42
Medlem
Segelflygarns avatar
En intressant anekdot fran min lumpentid pa F16 var att plutonchefen berattade om hans repovning 1988. Det ar brukligt att en grupp officerer och varnpliktiga malar upp ett scenario med en forebadande invasion fran ost och div. Spetnazforband gor sattyg i mellansverige.

En del av handelserna var att de roda spranger mobforrad for att forhindra mobilisering. Det ter sig inte battre an att krigsspelsstyrkan 'spranger' det forsta mobforradet i Jarna inte langt innan det verkligen flyger i luften. Nar sedan hela nyhetskaren kvickt borjar rapportera om handelsen sa sa var det tydligen en hel del officerer som fick en olustig kansla om att det var pa riktigt den har gangen.

(Samtidigt sa pagick div. undervattensaktiviteter i Skargarden pa ostkusten)
Citera
2007-06-15, 23:06
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick_Mars
Dom har tagit bort avspärrningarna sedan några år tillbaka, är uppväxt i Järna och sprängningen "lever" kvar, många som pratar om när Konditorit och Ica's fönster krossades. Intressant händelse, dom sköt väl mot polisen i samma veva om jag inte är helt fel ute? Hårda herrar iaf.

Hmm... alltså avspärrningar vet jag inget om, men visst finns väl varningsskyltarna längs gnestavägen kvar fortfarande? Vill minnas att jag stannade o läste på en sån förra sommaren, eller var det kanske förr-förra?
Citera
2007-06-16, 08:21
Medlem
Mick_Marss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Hmm... alltså avspärrningar vet jag inget om, men visst finns väl varningsskyltarna längs gnestavägen kvar fortfarande? Vill minnas att jag stannade o läste på en sån förra sommaren, eller var det kanske förr-förra?
Osäker på det, tränar fotboll i Mölnbo och åker den vägen tre gånger i veckan, inte sett nån, inte för att jag suttit och hållit utsikt men ändå..

Förövrigt fanns det ett Havsörn/Kungsörns-bo precis brevid platsen där mobförrådet stod för 5-6 år sen, kuriosa
Citera
2007-06-17, 18:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
[quote=davhei]Jag vet inte exakt när det hände, men gissningsvis var det i början av 80-talet. Har fått berättat för mig om att ett mobförråd utanför Järna i Södertälje kommun sprängdes i luften i samband med ett rån, som avledningsmanöver. Är väldigt osäker på detta.

Hur som helst skulle marken skakat ordentligt i Södertälje som ligger ett par mil bort och ammunition och skrot spreds över ett stort område runt kratern som blev kvar. Fönster i Järnatrakten blåstes ut med mera. Det finns fortfarande skyltar längs vägen som varnar för att det kan finnas odetonerat sprängmedel i terrängen.

Har sökt lite efter artiklar eller referenser till den här händelsen men inte hittat något. Vore kul om någon kunde bidra med en detaljerad beskrivning av det som hände.

SVAR:
Jussi Ondin invandrad från Ungern levde ett normalt familjeliv i Ockelbo men i mitten av sina 50 år spårade han ur och sprängde, tillsamman med några andra kriminella, detta förråd. Som det sägs var det av en ganska modern typ för sin tid. Jussi är numer enligt ryktet avliden.
Var han fick sin utbildning i att spränga Svenska förråd kan man fundera över. Han är väl inte det enda exemplet på vad som kan misstänkas vara en urspårad sleeper.
I dag är väl alla sleepers från det kalla krigets dagar pensionärer med god marginal och under alla omständigheter är det pacificerade av det goda livet i Sverige. Skulle telefonen ringa en dag och en stålhård röst säger. "utför din primära uppgift" så skulle vederbörande antagligen hälla upp en stor wiskey och slå på TV;n.
Citera
2007-06-17, 19:11
Medlem
[quote=Gefundenes F]
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Jag vet inte exakt när det hände, men gissningsvis var det i början av 80-talet. Har fått berättat för mig om att ett mobförråd utanför Järna i Södertälje kommun sprängdes i luften i samband med ett rån, som avledningsmanöver. Är väldigt osäker på detta.

SVAR:
Jussi Ondin invandrad från Ungern levde ett normalt familjeliv i Ockelbo men i mitten av sina 50 år spårade han ur och sprängde, tillsamman med några andra kriminella, detta förråd. Som det sägs var det av en ganska modern typ för sin tid. Jussi är numer enligt ryktet avliden.
Var han fick sin utbildning i att spränga Svenska förråd kan man fundera över. Han är väl inte det enda exemplet på vad som kan misstänkas vara en urspårad sleeper.
I dag är väl alla sleepers från det kalla krigets dagar pensionärer med god marginal och under alla omständigheter är det pacificerade av det goda livet i Sverige. Skulle telefonen ringa en dag och en stålhård röst säger. "utför din primära uppgift" så skulle vederbörande antagligen hälla upp en stor wiskey och slå på TV;n.

Jag vet lite om vem det där är, han dömdes till döden i Belgien, om jag inte minns fel, vilket i praktiken betyder livstid och sedan överfördes han till Sverige. Han rymde ju även från ett par vårdare under ganska pinsamma förhållanden, i alla fall för vårdarna, men det är en annan historia.

Jag tror inte att han var en Sleeper, han hade en alltför lång kriminell bakgrund med skottlossning mot poliser (Belgien) osv för att vara en sådan.
Citera
2007-06-17, 23:58
Medlem
Oddballs avatar
En intressant detalj är att i många av de rån som utförs idag så används det fortfarande vapen från det tillfället, de kom över en jädra massa vapen som snabbt letade sig ut på den "svarta marknaden".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in