[quote=Gefundenes F]
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Jag vet inte exakt när det hände, men gissningsvis var det i början av 80-talet. Har fått berättat för mig om att ett mobförråd utanför Järna i Södertälje kommun sprängdes i luften i samband med ett rån, som avledningsmanöver. Är väldigt osäker på detta.
Hur som helst skulle marken skakat ordentligt i Södertälje som ligger ett par mil bort och ammunition och skrot spreds över ett stort område runt kratern som blev kvar. Fönster i Järnatrakten blåstes ut med mera. Det finns fortfarande skyltar längs vägen som varnar för att det kan finnas odetonerat sprängmedel i terrängen.
Har sökt lite efter artiklar eller referenser till den här händelsen men inte hittat något. Vore kul om någon kunde bidra med en detaljerad beskrivning av det som hände.
SVAR:
Jussi Ondin invandrad från Ungern levde ett normalt familjeliv i Ockelbo men i mitten av sina 50 år spårade han ur och sprängde, tillsamman med några andra kriminella, detta förråd. Som det sägs var det av en ganska modern typ för sin tid. Jussi är numer enligt ryktet avliden.
Var han fick sin utbildning i att spränga Svenska förråd kan man fundera över. Han är väl inte det enda exemplet på vad som kan misstänkas vara en urspårad sleeper.
I dag är väl alla sleepers från det kalla krigets dagar pensionärer med god marginal och under alla omständigheter är det pacificerade av det goda livet i Sverige. Skulle telefonen ringa en dag och en stålhård röst säger. "utför din primära uppgift" så skulle vederbörande antagligen hälla upp en stor wiskey och slå på TV;n.
Jag vet lite om vem det där är, han dömdes till döden i Belgien, om jag inte minns fel, vilket i praktiken betyder livstid och sedan överfördes han till Sverige. Han rymde ju även från ett par vårdare under ganska pinsamma förhållanden, i alla fall för vårdarna, men det är en annan historia.
Jag tror inte att han var en Sleeper, han hade en alltför lång kriminell bakgrund med skottlossning mot poliser (Belgien) osv för att vara en sådan.