2007-06-14, 20:06
Medlem
Har sommarlov från högskolan och är just nu i stort behov av jobb. På platsbanken så finner jag massor av callcenter jobb placerade i stockholm. De flesta hojtar med provisionslöner uppåt 15 - 30 000kr. Vilket jag tycker inte låter så trovärdigt. Är det någon här som jobbar med telemarketing och kan motbevisa mig? Funderar dock på att ta ett sådant då jag även hittat ett par som har garantilön på 15.000kr.
Citera
2007-06-14, 21:21
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapboot
Har sommarlov från högskolan och är just nu i stort behov av jobb. På platsbanken så finner jag massor av callcenter jobb placerade i stockholm. De flesta hojtar med provisionslöner uppåt 15 - 30 000kr. Vilket jag tycker inte låter så trovärdigt. Är det någon här som jobbar med telemarketing och kan motbevisa mig? Funderar dock på att ta ett sådant då jag även hittat ett par som har garantilön på 15.000kr.

Det där lär väl bero helt på vad du säljer? Ju mer svårsålt och dyrt, desto bättre betalt. Sen lär väl det vara kopplat prestationskrav till det här också, dvs att du skall ringa ett visst antal telefonsamtal på ett arbetspass eller så.
Har dock aldrig jobbat med någon form av telefonförsäljning, så det är iofs bara gissningar från min sida.
Citera
2007-06-15, 02:04
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapboot

Telemarketing-branchen är tuff på grund av det är hårda krav, hög personal omsättning och svårt att tjäna bra med pengar. Sen har man oftast en fitta till säljledare som skriker på en hela tiden. De flesta som jobbar med telemarketing är unga gymnasieelever, efter dem så är det Universitets-studerande (som jag själv och du) som behöver ett extra jobb vid sidan av studierna. Sen är det så klart en massa människor som har blivit tvingade av arbetsförmedlingen att gå ditt samt en hel del människor som aldrig lyssnade i skolan och nu är 55 år och inte kan få något annat. Sen har vi en liten klick som har gjort en karriär av detta. Dessa är egentligen de ända som drar in pengar som man kan leva på. Det är oftast de som tjänar de där 30 000 kronorna i månaden men oftast är det snarare 20 000.

De flesta som hoppar in i telemarketing-branchen hoppar ut efter några veckor eller blir utkastade på grund av dålig försäljning. Det skiljer sig mycket mellan telemarketing-företagen. De stora som Bite, Makalös och ett gäng andra betalar ut grundlöner mellan 75-100 kronor i timmen. De extremt duktiga säljarna kan nog dra in runt 120-130 kronor i timmen på de stora telemarketing-företagen. Alltså långt ifrån de 30 000 kronorna som de stora firmorna utlovar.

På det mindre är oftast lönen mycket sämre. Här är personalomsättningen också mycket hög och vilkoren är riktigt dåliga. Sämst tjänar nog bokare. Jag har hört skräckhistorier och varit en sådan själv under en månad. Här snackar vi löner på 50 kronor i timmen. Provisionen må vara hög men oftast når ingen eller få upp till denna. "Bonusen" chefen pratar är det bara en eller två som får i månaden en då. "VI har inte råd, brukade den chef jag hade då säga". Vi snackar luddiga kontrakt som man inte får behålla kopipr av. Skall man jobba med telemarketing så är det de stora firmorna som gäller!

Det finns dock en del bra telemarketing-företag där ute men mitt tips är att satsa på stora insamlingsorganisationer som Cancerfonden, Green Peace osv. Här är väl lönen säkert runt 100 kronor i snitt, om inte litet bättre.

Bäst, absolut bäst är att börja jobba som telefonförsäljare på stora medlemsföreningar som Villaföreningen osv osv. Sådana föreningar är otroligt behov av medlemsvärvare på gatan och med telefon. Oftast är det få som jobbar och ibland saknas det till och med en "sälj-ledare" som skriker på dig. Eftersom stora kända föreningar inte kan betala ut vilka skitlöner som helst så brukar lönerna här ligga mellan 15000-20 000 kronor i månaden för samtliga säljare. Den fasta lönen oftast mellan 100-120 kronor i timmen kronor med provsioner mellan 10-30 kronor per såld medlem! Detta brukar ge en lön på kanske 150kronor i timmen. Problemet är bara att få dessa jobb då de finns ytterst få av dem.

De flesta stora föreningar pysslar med telefonförsäljning för att få nya medlemmar. Det är bara att ringa upp de största i någon branch du gillar och du kommer nog få napp. Sen har vi annonsförsäljning också. Där kan också lönen vara helt okej...

Sammanfattning
1. Jobba som medlemsvärvare på stora organisationer/föreningar
2. Se till att grundlönen är över 100 kronor i timmen
3. Våga ställa krav på jobbet, de stora föreningarna/organisationerna är pissrädda för kritik eftersom de inte vill ha någon säljare som efter ha slutat skriver en arg insändare!
4. Telefon-försäljare är ingen merit annat än för liknande arbeten. Sök hela tiden nytt jobb när du arbetar som det
5. Om någon frågar vad du jobbar med, säg aldrig telefonförsäljare. Du kommer få en smäll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in