Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-06-14, 08:58
Medlem
bwoys avatar
Ibland lägger jag lite krossat knäckebröd på balkongräcket och kikar genom fönstret medan dom käkar. Muppigt men ganska rogivande. Det blir lite bajs på kanten och varken hyresvärden eller grannarna under uppskattar det säkert inte, men det skiter jag i, fåglarna måste ju få mat!

Är det nån som har nåt tips på hur jag kan uppmuntra fåglarna till att bosätta sig och skaffa små fågelbarn på min balkong? Räcker det att spika upp en fågelholk och lägga dit lite mat åt dom? Ska jag orka peta in kvistar och grejer också, så det lockar lite extra?
Citera
2007-06-14, 09:06
Medlem
LadyTieras avatar
Är du allvarlig? "peta in lite kvistar" ??
Citera
2007-06-14, 09:10
Medlem
bwoys avatar
Haha, ja jag är allvarlig - jag menar, det känns som sannolikheten är ganska liten att dom ska flytta in bara för att jag spikar upp en fågelholk, jag kanske kunde göra det lite bekvämt för dom, så slipper dom hämta alla kvistar själv. Tänk: "Ah här ser det bekvämt ut, jag är så himla less på att hämta kvistar så den här färdiginredda lyan tar vi!".
Citera
2007-06-14, 09:11
Medlem
LadyTieras avatar
sätt upp en fågelmatare på balkongen och sätt upp lite holkar i närheten istället så kommer de till dig och käkar och du får se dom ofta men de slipper bli störda av dig när du är på balkongen
Citera
2007-06-14, 09:30
Moderator
Falukropps avatar
Det viktiga är nog att det är störningsfritt. Är du ute på balkongen nånting så kan du nog bara glömma att det flyttar in fåglar. Undvik också att röra dig precis vid fönstrena ut mot balkongen. Ser fåglarna att saker och ting rör på sig utanför så flyttar de inte in.

Tror inte på att sätta upp ett fågelmatbord på balkongen. Har aldrig sett fåglar bosatta i omedelbar närhet av ett matställe på det sättet, antar att det är för mycket trafik av andra fåglar i närheten. De vill nog bo lite mer undangömt så att säga.
Citera
2007-06-14, 20:18
Bannlyst
hahaha garvar sonder mig
Citera
2007-06-14, 20:19
Medlem
AlitheSeconds avatar
Folk blir vräkta för mindre.

Förövrigt så har jag en famlij måsjävlar på granntaket. Det kilar runt små gråa dunlurvar där nu! Mycket roliga! Ser ut som lemmings (i det berömda spelet).
Citera
2007-06-15, 01:51
Medlem
Tjohildas avatar
Man ska helst inte mata fåglar den här tiden på året. Fåglarna har ungar och dessa tål inte den "onaturliga" maten. Vänta tills det blir kallt, då är ungarna vuxna och fåglarna behöver mat för att klara kylan.
Citera
2007-06-15, 05:26
Medlem
bwoys avatar
Jaha... jag får väl lägga ner mina planer då kanske. Man kanske skulle skaffa en katt!
Citera
2007-06-17, 01:03
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Hahahaha!

Tips från min morfar iallafall: Fåglar trivs bättre i äldre fågelholkar som fåglar bott i tidigare. Hur han kommt underfund med detta vet jag ej men en gång då jag va liten hittade jag en fågelholk i skogen som pappa satte upp på garaget. Samma sommar hade vi småfåglar där. När vi sedan köpte någon ny holk och satte på en björk så tog det ett tag innan de kom några fåglar där.. typ nån sommar :P

Mitt tips är då?

Jo: Stjäl en fågelholk i ett närliggande villaområde, ta den som ser sunkigast ut och montera på balkongen. Du blir dock förmodligen vräkt förr eller senare då grannar/värden får syn på din fågel'odling'.
Citera
2007-06-17, 11:03
Medlem
nazipoliss avatar
Locka dem med godis
Citera
2007-06-17, 11:07
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwoy
Haha, ja jag är allvarlig - jag menar, det känns som sannolikheten är ganska liten att dom ska flytta in bara för att jag spikar upp en fågelholk, jag kanske kunde göra det lite bekvämt för dom, så slipper dom hämta alla kvistar själv. Tänk: "Ah här ser det bekvämt ut, jag är så himla less på att hämta kvistar så den här färdiginredda lyan tar vi!".
Absolut! Smäll upp en liten platt-tv med, så kommer de stå på kö för att flytta in. Då kan du ju ta lite "under bordet" så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in