2007-06-14, 00:05
Medlem
För ett tag sedan var jag hemma hos en kompis, och vi började prata lite om filmer. Hur som helst så kom vi fram till en punkt där han sa att han inte vill se filmer som är gjorde före nittiotalet. Jag har sedan tagit upp ämnet med andra personer, och förstått att det är många som har en ovilja gentemot lite mer gamla filmer.

Själv har jag svårt att förstå detta. Det finns flera gamla svartvita filmer som jag tycker har varit intressanta och underhållande att se på (Nosferatu, King Kong, Dracula, Fåglarna), och skulle jag ha vägrat se filmer gjorde innan 90-talet hade jag ju ha missat Full Metal Jacket som jag tycker är en av de bästa krigsfilmerna...

Vad tycker ni, är ovan nämnda inställning gentemot äldre filmer vanlig? Varför uppstår denna inställning, jag menar en film blir ju inte dålig bara för att den blir gammal?
Citera
2007-06-14, 00:10
Medlem
quaertys avatar
Ghostbusters? Snuten i Hollywood? Innan nittiotalet känns inte så läckert. Die Hard? De filmerna hör inte riktigt till de kluriga och svårtillgängliga.
Citera
2007-06-14, 00:13
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
För ett tag sedan var jag hemma, och vi började prata lite om filmer. Hur som helst så kom vi fram till en punkt där han sa att han inte vill se filmer som är gjorde före nittiotalet. Jag har sedan tagit upp ämnet med andra personer, och förstått att det är många som har en ovilja gentemot lite mer gamla filmer.

Själv har jag svårt att förstå detta. Det finns flera gamla svartvita filmer som jag tycker har varit intressanta och underhållande att se på (Nosferatu, King Kong, Dracula, Fåglarna), och skulle jag ha vägrat se filmer gjorde innan 90-talet hade jag ju ha missat Full Metal Jacket som jag tycker är en av de bästa krigsfilmerna...

Vad tycker ni, är ovan nämnda inställning gentemot äldre filmer vanlig? Varför uppstår denna inställning, jag menar en film blir ju inte dålig bara för att den blir gammal?
Vem pratar du om?
Citera
2007-06-14, 00:14
Medlem
quaertys avatar
Eller vad
Citera
2007-06-14, 00:16
Medlem
Bruce Waynes avatar
Den inställningen gäller nog mest yngre människor eller de som inte är särskilt filmintresserade. Många är så MTV-skadade att de inte klarar av att se en film med scener som inte innehåller hög musik, hundra klipp och action. Sätt dom framför en stumfilm och dom somnar, tråkigt nog.

Ämnesfrågan har bubblat upp till ytan på FB rätt ofta, brukar själv vara lite klagig när det gäller bristen på intresse för filmer gjorda innan 1970.
Citera
2007-06-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Ghostbusters? Snuten i Hollywood? Innan nittiotalet känns inte så läckert. Die Hard? De filmerna hör inte riktigt till de kluriga och svårtillgängliga.

Jag vet, men det finns folk som tycker att det är för gammalt :S
Citera
2007-06-14, 00:23
Medlem
quaertys avatar
Vi får väl nämna ett par Hitchcock och Citizen Kane och sen stänga tråden. Och Trasdockan, som jag älskar som mitt eget barn
Citera
2007-06-14, 00:26
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Vi får väl nämna ett par Hitchcock och Citizen Kane och sen stänga tråden. Och Trasdockan, som jag älskar som mitt eget barn
..fantastiskt film, grymt foto. Tyvärr den sämsta svenska översättningen av en filmtitel någonsin.
Citera
2007-06-14, 00:29
Medlem
quaertys avatar
Det har du rätt i. Men Robert Mitchum blev aldrig bättre. Och den svenska titeln förstörde egentligen inte filmen, men visst var den klantig. Spänningen fanns ändå kvar. Det var först efter att jag hade sett klart filmen som jag förstod hur korkad titeln var.
Citera
2007-06-14, 15:30
Medlem
jumpcuts avatar
Jag känner en karl som vägrar se film som är äldre än året innan. De är "inte lika häftiga" att se på hävdar han.

Skulle kolla på "De kallar oss mods" hos honom, varpå han blir tvärförbannad när det visar sig att den är svartvit

Blir nästan rädd för sådana människor.
Citera
2007-06-14, 17:38
Medlem
-Johan-s avatar
Haha det är jobbigt. Har själv polare som är så. Beror nog på brist av intresse.
Citera
2007-06-14, 17:45
Medlem
skinner5000s avatar
Det kunde produceras "modern" film redan på 70-talet. Apocalypse Now är ju ett typexempel. Filmen hade premiär 1979 och är fullt i klass med dagens krigsrullar när det gäller action, välgjordhet osv.

Jag gillar även äldre filmer så som Örnnnästet och många av de andra filmerna som TCM och likande kanaler visar. Däremot är jag inget fan av de dramafilmer från 60-talet och bakåt som SVT visar mitt på dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in