2007-06-14, 18:26
Medlem
dawess avatar
The 39 Steps
Citera
2007-06-14, 18:32
Medlem
småsurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Det kunde produceras "modern" film redan på 70-talet. Apocalypse Now är ju ett typexempel. Filmen hade premiär 1979 och är fullt i klass med dagens krigsrullar när det gäller action, välgjordhet osv.
Ett annat bra exempel på gammal film som känns väldigt modern: 2001: A Space Odyssey, 1968. Den är enligt mej och många andra helt häpnandsväckande för samtliga sinnen. Tycker synd om mejsjälv som bara hunnit sätt den 4ggr.
Citera
2007-06-14, 18:41
Bannlyst
Folk som säger "Vill inte se gamla filmer" eller "Jag kollar inte på svartvitt" eller, den värsta av dom alla "Jag ser inte filmer från Frankrike" borde få sina halsar avskurna medelst rostig sked, because it hurts more...

Jag hatar dom...
Citera
2007-06-14, 22:40
Medlem
Uttrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Det kunde produceras "modern" film redan på 70-talet. Apocalypse Now är ju ett typexempel. Filmen hade premiär 1979 och är fullt i klass med dagens krigsrullar när det gäller action, välgjordhet osv.

Jag gillar även äldre filmer så som Örnnnästet och många av de andra filmerna som TCM och likande kanaler visar. Däremot är jag inget fan av de dramafilmer från 60-talet och bakåt som SVT visar mitt på dagen.

Tänkte precis skriva Apocalypse now men såg att du redan nämnt den...

Vilket apskaft vill inte se filmer som
Blade Runner (1982)
Scarface (1983)
Dune (1984)
Aliens (1986)
Akira (1988)
The Silence of the Lambs (1991)
Alien
...

Blev Star wars bättre nuförtiden ??
Citera
2007-06-14, 22:43
Medlem
erkanperkans avatar
12 Angry Men (1957), utmärkt film.
Citera
2007-06-14, 23:15
Medlem
Har inget imot lite älder filmer men stumfilmer och sån skit skippar jag gärna. Det måste också vara färg tycker jag. Men jag har inte sett så många filmer så jag har förmodligen fel men i dagsläget tycker jag att det är bättre med lite "moderna" filmer.
Citera
2007-06-14, 23:35
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
För ett tag sedan var jag hemma hos en kompis, och vi började prata lite om filmer. Hur som helst så kom vi fram till en punkt där han sa att han inte vill se filmer som är gjorde före nittiotalet. Jag har sedan tagit upp ämnet med andra personer, och förstått att det är många som har en ovilja gentemot lite mer gamla filmer.

Din kompis har rätt, det har bara gjorts skitfilmer innan 1990, jag skrev några exempel här, titta själv vilken jävla skit:

Casablanca
Psycho
Dr. Stranglove
A Clockwork Orange
Gökboet
Monty Pyhton and the Holy Grail
Taxi driver
Deer hunter
Monty Python´s Life of Brian
Monty Python´s Meaning of life
Amadeus
Stand by me
Die Hard
The Shining
Aliens
Full metal jacket
Once Upon a Time in America
Rain Man
Batman
Scarface
Terminator
Gudfadern
Citera
2007-06-14, 23:45
Medlem
snapcases avatar
Det är inte bara gamla filmer folk har problem med att fatta. Allt som inte är svensk eller amerikanskt tycks göra många sura och förvirrade. Ett exempel: Min dvdhylla består till ca 50% av udda filmer från länder som man oftast inte kan hitta i en svensk hyrbutik. Jag köper aldrig amerikanska blockbusters utan hyr eller laddar ner dom istället. Det har lett till att mina inköp är antingen äkta klassiker eller filmer från asien och europa. Ibland när vi har gäster granskar folk hyllan och håller upp en thailändsk/koreansk/rysk/tjeckisk film och utbrister "Vem fan kollar på sånt här?" Mitt svar blir "jag" mellan sammanbitna tänder. Om jag vore en bättre människa kanske man borde skicka hem dom med en lånad chan wook park men dom jävlarna kan gå hem till sin samling av sällskapsresanfilmer och spiderman 1/2.
Citera
2007-06-14, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Om jag vore en bättre människa kanske man borde skicka hem dom med en lånad chan wook park men dom jävlarna kan gå hem till sin samling av sällskapsresanfilmer och spiderman 1/2.

Jo... Och det är samma typer som tycker det är en bra investering att lägga hundratusen på en hemmabioanläggning, men som inte vill slösa pengar på nån (i deras ögon) importerad skitfilm dom ändå inte förstår. Jag hatar dom. Dö, dö, dö...
Citera
2007-06-14, 23:59
Medlem
Megalomanias avatar
Det är bara idioter som ratar film på grund av årtal och eftersom idioter ändå inte ska ha tillgång till bra film så gör det mig inte något att det är på det viset.

Citat:
Det är inte bara gamla filmer folk har problem med att fatta. Allt som inte är svensk eller amerikanskt tycks göra många sura och förvirrade. Ett exempel: Min dvdhylla består till ca 50% av udda filmer från länder som man oftast inte kan hitta i en svensk hyrbutik. Jag köper aldrig amerikanska blockbusters utan hyr eller laddar ner dom istället. Det har lett till att mina inköp är antingen äkta klassiker eller filmer från asien och europa. Ibland när vi har gäster granskar folk hyllan och håller upp en thailändsk/koreansk/rysk/tjeckisk film och utbrister "Vem fan kollar på sånt här?" Mitt svar blir "jag" mellan sammanbitna tänder. Om jag vore en bättre människa kanske man borde skicka hem dom med en lånad chan wook park men dom jävlarna kan gå hem till sin samling av sällskapsresanfilmer och spiderman 1/2.
Fan vad jag känner igen mig i det där. Jag brukar dock svara betydligt otrevligare än du. Om sanningen ska fram så är jag dock antagligen lika god kålsupare själv eftersom jag gärna granskar andras filmsamlingar när jag är hemma hos någon första gången. Även om jag avhåller mig från att kommentena någons filmsmak så kan det hända att jag inte kan avhålla mig från ett och annat hånskratt.

Likadant är det på jobbet. Jag har nyss börjat på ett nytt ställe och det finns en kille där som är "filmintresserad". Det är sjukt svårt att hålla tillbaka hånskratten när han sätter igång och maler om hur bra Elektra, vilka fantastiska effekter det var i Spindelmannen 2 och hur sjukt rolig Robin Hood: Karlar i trikåer är.

Jag antar att jag är att klassa som filmfascist eller något men det bjuder jag fan på.
Citera
2007-06-15, 00:08
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det är bara idioter som ratar film på grund av årtal och eftersom idioter ändå inte ska ha tillgång till bra film så gör det mig inte något att det är på det viset.

Fan vad jag känner igen mig i det där. Jag brukar dock svara betydligt otrevligare än du. Om sanningen ska fram så är jag dock antagligen lika god kålsupare själv eftersom jag gärna granskar andras filmsamlingar när jag är hemma hos någon första gången. Även om jag avhåller mig från att kommentena någons filmsmak så kan det hända att jag inte kan avhålla mig från ett och annat hånskratt.

Likadant är det på jobbet. Jag har nyss börjat på ett nytt ställe och det finns en kille där som är "filmintresserad". Det är sjukt svårt att hålla tillbaka hånskratten när han sätter igång och maler om hur bra Elektra, vilka fantastiska effekter det var i Spindelmannen 2 och hur sjukt rolig Robin Hood: Karlar i trikåer är.

Jag antar att jag är att klassa som filmfascist eller något men det bjuder jag fan på.
Den där typen av människor kan man bara garva åt. Jag har helt slutat förklara mitt filmsamlande för idioter eftersom jag ser hur dom slutar lyssna när man försöker. Det underliga är att dom säkert skulle gilla filmer som Tae guk gi (krigsfilm från korea) eller spaghettiwesternmästerverk som det The grat silence av Corbucci om dom gav dom en chans. Senast var det en nisse som dissade min John Waynesamling med orden "Fan vad gamla westerns är tråkiga". Dumjäveln hade mitt ex av The searchers i handen när han sa det. I det snapcaseska hushållet blir man portad för sånt (eller skulle bli det om inte min sambo skulle bli skitförbannad om jag anförde nåt sånt )
Citera
2007-06-15, 00:16
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Den där typen av människor kan man bara garva åt. Jag har helt slutat förklara mitt filmsamlande för idioter eftersom jag ser hur dom slutar lyssna när man försöker. Det underliga är att dom säkert skulle gilla filmer som Tae guk gi (krigsfilm från korea) eller spaghettiwesternmästerverk som det The grat silence av Corbucci om dom gav dom en chans. Senast var det en nisse som dissade min John Waynesamling med orden "Fan vad gamla westerns är tråkiga". Dumjäveln hade mitt ex av The searchers i handen när han sa det. I det snapcaseska hushållet blir man portad för sånt (eller skulle bli det om inte min sambo skulle bli skitförbannad om jag anförde nåt sånt )
Tur att jag bor för mig själv så jag kan porta folk bäst jag vill.

Fan vad nice med en John Wayne-samling. Det har jag länge funderat på att knåpa ihop men det är ju dessa jävla pengar det hänger på och det tycks alltid komma något ivägen. Hur manga av hans filmer är du uppe i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in