Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2007-06-23, 18:39
  #37
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Sparlunds tips är helt konstiga. Har du en intel mac använder du EFI istället för nått BIOS. Kommer man åt någonting på en mac genom att hålla in F12 när man bootar?

Hur som helst räcker det inte att lägga din dmg på en exern disk. Du måste skapa en partition på din FireWire-disk av lämplig storlek det kan du göra i Skivverktyg men om du har grejer på disken kanske iPartition är bättre. Jag skapade en på 7 GB. Sedan öppnar du Skivverktyg och markerar din nya partition och sedan Återställ. Där väljer du att använda din dmg som källa och sedan drar du in din nya partition till Mål-fältet. Sedan bara att köra Återställ och boota om och hålla ned Alt.


För mig kraschar dock installeraren ganska direkt efter att jag valt språk. Någon som haft det problemet? Jag funderar på om det kan ha att göra med att min FireWire-disk inte är GUID?

Shit, tänkte det var som på en vanlig pc
Citera
2007-06-23, 18:48
  #38
Medlem
panofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Sparlunds tips är helt konstiga. Har du en intel mac använder du EFI istället för nått BIOS. Kommer man åt någonting på en mac genom att hålla in F12 när man bootar?

Hur som helst räcker det inte att lägga din dmg på en exern disk. Du måste skapa en partition på din FireWire-disk av lämplig storlek det kan du göra i Skivverktyg men om du har grejer på disken kanske iPartition är bättre. Jag skapade en på 7 GB. Sedan öppnar du Skivverktyg och markerar din nya partition och sedan Återställ. Där väljer du att använda din dmg som källa och sedan drar du in din nya partition till Mål-fältet. Sedan bara att köra Återställ och boota om och hålla ned Alt.


För mig kraschar dock installeraren ganska direkt efter att jag valt språk. Någon som haft det problemet? Jag funderar på om det kan ha att göra med att min FireWire-disk inte är GUID?


Tack för den lite mer utförliga beskrivningen.
Vet inte om jag vågar testa just nu, måste skicka över lite viktiga filer ifrån min externa disk först.
Återkommer när jag testat.
Citera
2007-06-24, 01:02
  #39
Medlem
Blåfisks avatar
Fungerar det bra osv? Stabilitet och liknande?
Citera
2007-06-24, 01:18
  #40
Medlem
panofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Fungerar det bra osv? Stabilitet och liknande?

Jag förbereder för installation just nu, återkommer snart.
Citera
2007-06-24, 01:22
  #41
Medlem
semafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Fungerar det bra osv? Stabilitet och liknande?

Har använt ett par timmar nu och var precis tvungen att installera om skiten eftersom den inte ville boota. Det som irriterar mig är att Installer hänger sig när den söker efter hårddiskar. Nu kan jag inte installera XCode

Men det är ju en beta så lite får man tåla.
Citera
2007-06-24, 01:34
  #42
Medlem
Blåfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Har använt ett par timmar nu och var precis tvungen att installera om skiten eftersom den inte ville boota. Det som irriterar mig är att Installer hänger sig när den söker efter hårddiskar. Nu kan jag inte installera XCode

Men det är ju en beta så lite får man tåla.

Okej, vilken dator och vilken version av 10.5?
Citera
2007-06-24, 01:36
  #43
Avstängd
Insulins avatar
Hur gör ni när ni ska bränna? Filen är ju 6gb+ ?
Kör ni med duallayer, eller på extern? Och hur funkar det?
Citera
2007-06-24, 11:03
  #44
Medlem
semafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Okej, vilken dator och vilken version av 10.5?

MacMini 1.83 Ghz Intel Core Duo, 2GB RAM. 10.5 (9A466).

Nu har jag installerat 10.4 igen, den vägrade boota efter en omstart.. Hoppas du har mer tur.
Citera
2007-06-24, 18:22
  #45
Medlem
Installerade Leopard på min externa HD och jag måste säga att jag trivdes väldigt bra i miljön. Det buggade ingenting när jag körde med det. Ska testa det lite mer sen när jag kopplar in den externa igen. Pallar ju inte sitta med den i soffan.
Ja och just det, jag använder en MacBook, 2,16GHz, 2GB ram. Så ni vet vart det funkar bra.
Citera
2007-06-25, 15:58
  #46
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Som jag misstänkt var det problem med GUID som bråkade. Sitter nu i Leopard på min gamla iBook som inte kräver GUID på den externa disken. Verkar riktigt najs, älskar redan Spaces!

Bildbevis
http://pici.se/79316/
Citera
2007-06-25, 18:49
  #47
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Än så länge så verkar jag inte kunna skapa en Mozaic-databas för CoreAnimation skärmsläckaren och när MacPorts ska kompilera glib2 blir det tok.

Jaja, det är ju bara en beta. Spaces är hur bra som helst iaf fast TimeMachine hade jag velat ha lite annorlunda. Nu måste jag välja vad jag inte vill köra backup på istället för tvärtom. Känns inte helt klockrent.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback