2007-06-13, 23:18
Medlem
Jag har kollat på en bostadsrätt, problemet är att den förra ägaren var rökare. Hon har förmodligen rökt på alla ställen utan i badrummet. Tapeterna och vissa köksluckor är gula och det är fimpmärken på golven.

Hur mycket bör jag räkna med att jag behöver göra för att få bort all rökdoft?
Räcker det med att byta golv, måla tak, lister, karmar och köksskåp/luckor och byta tapeter? Eller måste jag även byta spis, diskmaskin, kyl o frys, bänkskivor, vägguttag och dörrar? Något mer?
Citera
2007-06-13, 23:24
Medlem
Skulle tro att du behöver sanera alla ytor. Men det beror ju rätt mycket på exakt hur inrökt den är. Det är inte alltid lukten går bort trots ommålning osv. Om du inte väldigt gärna vill ha den lägenheten hade jag skippat den...
Citera
2007-06-13, 23:28
Medlem
z0nas avatar
bara taken kommer behöva målas om i flera omgångar då nikotinet har en förmåga att tränga sig igenom färger och avge en gul ton. för att överkomma detta måste det, som sagt, målas om gång på gång under en period och det är ändå inte säkert att du kommer bli av med det helt.
Citera
2007-06-14, 15:40
Medlem
Okänds avatar
Taken är inga problem, det är bara att måla med en "spärr" först innan du stryker den vanliga färgen.

Köpte själv ett dödsbo (där innehavaren förmodligen rökt ihjäl sig) lyan var helt sönderrökt. Tapeserade om över allt och fixade taken.
Lät ett par skålar med ättika stå utplacerade och bytte vätskan med jämna mellanrum. Efter ett halvår fanns inga spår av röklukt alls.

Det bästa av allt var att jag gjorde mig en bra hacka på affären.
Citera
2007-06-14, 15:54
Medlem
Det finns firmor som fixar sånt, t ex den här: http://luktsanering.se/

Sen är det bara att måla över för att få det snyggt! Om det är så illa att det tränger igeno finns bättre (och dyrare) takfärg, som inte släpper igenom gammalt snusk, minns inte namn o märke, men i färghandeln vet de. Du behöver inte måla lager på lager på lager.
Citera
2007-06-14, 19:17
Medlem
dawess avatar
Sanering
Citera
2007-06-15, 13:15
Medlem
Detta är också ett dödsbo där den tidigare ägaren förmodligen också har rökt ihjäl sig, så jag antar att doften sitter rätt så bra.

Den där "spärren", går den att köpa av färghandlaren?

Om jag skulle anlita ett saneringsföretag bör jag göra det innan jag börjar renovera eller kan jag chansa och se om rökdoften försvinner och sen isf ta dit tunga artilleriet? Kommer såklart ringa och snacka med något sådant företag men sen vet man ju inte hur objektiva de är.

Jag ska åka och kolla lite mera ostört på lägenheten senare idag. För som det känns nu så är denna lägenhet precis ett sådant boende jag söker.
Citera
2007-06-15, 17:07
Medlem
Kan man inte använda sig av ozonaggregat för att få bort otäck lukt? Har läst att företag som sysslar med liksanering och dylikt använder sådana. Ozon lär ta bort alla lukter och döda ALLT, så du blir av med eventuell ohyra samtidigt... klart... det kanske inkluderar grannarna också eftersom det är en lägenhet. På gott och ont...
Citera
2007-06-15, 17:12
Medlem
Flytande_argots avatar
Det enda som hjälper är en riktig röksanering som firman som det länkades till ovanför utför och sedan måla om allting och tapetsera nytt.

Att göra det halvdant kommer att mynna ut i besvikelse. Om du målar över det på egen hand så kommer du förr eller senare att tro att det börjar lukta rök igen, och varje gång du varit borta en längre tid och kommer in i lägenheten så kommer du att sniffa i luften och tänka, "Fan luktar det inte lite rök ändå?".

Så gör det rätt från början så slipper du göra om det om ett halvår!
Citera
2007-06-15, 17:13
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okänd
Taken är inga problem, det är bara att måla med en "spärr" först innan du stryker den vanliga färgen.

Köpte själv ett dödsbo (där innehavaren förmodligen rökt ihjäl sig) lyan var helt sönderrökt. Tapeserade om över allt och fixade taken.
Lät ett par skålar med ättika stå utplacerade och bytte vätskan med jämna mellanrum. Efter ett halvår fanns inga spår av röklukt alls.

Det bästa av allt var att jag gjorde mig en bra hacka på affären.
Ja, ättika är ett gammalt beprövat husmorsknep.
Citera
2007-06-15, 17:28
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Ja, ättika är ett gammalt beprövat husmorsknep.

Det har jag också hört, men hur funkar det? Vilken är den bakomliggande fysiken/kemin bakom detta påstående?
Citera
2007-06-15, 20:10
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det enda som hjälper är en riktig röksanering som firman som det länkades till ovanför utför och sedan måla om allting och tapetsera nytt.

Att göra det halvdant kommer att mynna ut i besvikelse. Om du målar över det på egen hand så kommer du förr eller senare att tro att det börjar lukta rök igen, och varje gång du varit borta en längre tid och kommer in i lägenheten så kommer du att sniffa i luften och tänka, "Fan luktar det inte lite rök ändå?".

Så gör det rätt från början så slipper du göra om det om ett halvår!

Hur kommer det sig att visa påstår motsatta erfarenheter? Hur rökskadad måste en lägenhet vara för att detta ska bli aktuellt? Min luktar bara lite rök tycker jag.

För att få bort nikotin som tränger igenom borde man även kunna måla på ett lager glasfiberväv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in