2007-06-13, 21:59
Medlem
Knudsons avatar
Då kan man ju tänka sig att det är låg nivå på bromsoljan, men så är inte fallet tyvärr . Så vad kan det vara för fel då?
Citera
2007-06-13, 22:23
Medlem
core_s avatar
Inte så att en kabel för varningen för att beläggena är dåliga har blivit skavd och blir jordad när du svänger? Dom sitter ju inte helt fördelaktigt till
Citera
2007-06-13, 22:38
Medlem
Al Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Inte så att en kabel för varningen för att beläggena är dåliga har blivit skavd och blir jordad när du svänger? Dom sitter ju inte helt fördelaktigt till

klockrent
Citera
2007-06-13, 23:03
Medlem
Knudsons avatar
Bilen är en Saab 900 87:a och det finns väl inga varnare på en sådan gammal bil. Nu när jag var ute precis blinkade även lampan till när jag låg och körde rakt fram i ca 100km/h
Citera
2007-06-13, 23:07
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Bilen är en Saab 900 87:a och det finns väl inga varnare på en sådan gammal bil. Nu när jag var ute precis blinkade även lampan till när jag låg och körde rakt fram i ca 100km/h

Jag är förvisso ingen expert på SAAB, men helt otroligt är det väl inte att det sitter en sådan där.
Citera
2007-06-14, 00:41
Medlem
Al Gores avatar
Eller så är det fel på givaren som sitter i oljebehållaren
Citera
2007-06-14, 14:20
Medlem
Senators avatar
Kolla att du ej har nått glapp i anslutningen i locket t bromsvätskelocket. Lossa anslutningarna o blås på m 5-56. Annars så provar du med ett annat lock från skroten. Givarna för broms/kylarvätska etc. brukar kunna klattra på bilar m några år på nacken.

Mvh
Citera
2007-06-14, 14:25
Medlem
HonkenLarssons avatar
Vet inte om det finns på så gamla bilar. Men jag har upplev exakt samma sak på nyare volvo bilar nær bromsklotsarna varit vældigt slitna.

Mitt svar: Jag bedømmer det som att du skall byta klotsarna.
Citera
2007-06-14, 17:08
Medlem
Segelflygarns avatar
Ar det samma varningslampa pa lag bromsvatskeniva och handbroms? Isafall kan det vara kontakten under handbromsspaken som strular.
Citera
2007-06-14, 19:11
Medlem
Olergikons avatar
Varningslampa för belägg och bromsvätska är förhoppningsvis inte samma. Bromsvätskelampan borde vara röd, den andra förmodligen gul/orange om den finns.
Citera
2007-06-14, 20:47
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olergikon
Varningslampa för belägg och bromsvätska är förhoppningsvis inte samma. Bromsvätskelampan borde vara röd, den andra förmodligen gul/orange om den finns.

Mjo många har väl samma lampa till det tycker jag mig ha märkt. (!)-lampan alltså.
Utom Peugeot (äldre iaf. Har inte kört så många nya) som lyser upp som en regelrätt julgran när någonting allvarligt inträffar (vilketväl i sig är bra).
Citera
2007-06-14, 21:47
Medlem
Saab 900 -87 har inte varningskontakter på bromsbeläggen.

(!) lampan är den som ska tändas och släckas som jag förstått?

(P) lampan är för handbromsen.

är det (!) som blinkar är det bromsvätskebehållaren. testa och slå i en skvätt bromsolja till. den ska vara näst intill full.
Kopplingen tar vätska från samma behållare och är det första som börjar strula om nivån blir för låg. oftast när lampan börjar blinka är för att beläggen runt om börjar bli lite slitna och kolvarna i oken går ut en liten bit, varav bromsoken innehåller mer vätska och kan det bli så att lampan börjar blinka, oftast börjar det blinka när man bromsar hårt, eller svänger.

är det (P) som blinkar så är det väldigt troligt att kontakten till handbromsspaken börjar glappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in