Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-13, 21:04
Medlem
Svettiss avatar
Flickvännen min kom nyss med en frågeställning som jag tänkte vidarebefodra till er med.

Jag vet inte om ni tänkt på det men på många godisförpackningar står det att de väger en vikt som är lite wtf?

Ta Maltesers t.ex.. enligt förpackningen väger den 58.5g. Varför just 58.5? Det känns så onödigt då vikten säkert varierar mellan olika förpackningar, för att inte tala om varför de inte bara skrev 60?.. kunden lär ju bara bli gladare. De flesta andra mer "matiga" varor har det inte såhär. En mjölk är 1liter, smör är 500g osv..

Varför är det såhär med godis?! Jag blir inte klok!
Fler förpackningar som har skumma vikter:
Twix - 58g
Kitkat - 45g
Bounty - 57g
Riesen - 45g
Lion - 45g
Daim - 56g
Plopp - 33g
Mars - 54g
Kex Choklad - 56g
Framförallt Maltersers med sina 58.5g
Citera
2007-06-13, 21:11
Medlem
em krejs avatar
Det har med formatet att göra. Allt godis fraktas i likadana lådor, man vill då få så lite "dött" utrymme som möjligt. Alltså gör man först godiset i rätt format, sen väger man det, inte tvärtom. Om en godiskaka väger 58 gram och man gör den istället till 60 gram så kanske man får plats med tusen mindre godisbitar i lastbilen, vilket blir dyrt.
Citera
2007-06-13, 21:41
Medlem
Svettiss avatar
Tackar för snabbt svar, uppskattas!
Citera
2007-06-13, 21:50
Medlem
Giffoxs avatar
Ett annat tips är att kolla vikten i amerikanska mått ex ounces
Citera
2007-06-14, 23:29
Bannlyst
Varför väger en bil 1,5 ton och en annan bara 900 kg?
Citera
2007-06-15, 00:08
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettis
Flickvännen min kom nyss med en frågeställning som jag tänkte vidarebefodra till er med.

Jag vet inte om ni tänkt på det men på många godisförpackningar står det att de väger en vikt som är lite wtf?

Ta Maltesers t.ex.. enligt förpackningen väger den 58.5g. Varför just 58.5? Det känns så onödigt då vikten säkert varierar mellan olika förpackningar, för att inte tala om varför de inte bara skrev 60?.. kunden lär ju bara bli gladare. De flesta andra mer "matiga" varor har det inte såhär. En mjölk är 1liter, smör är 500g osv..

Varför är det såhär med godis?! Jag blir inte klok!
Fler förpackningar som har skumma vikter:
Twix - 58g
Kitkat - 45g
Bounty - 57g
Riesen - 45g
Lion - 45g
Daim - 56g
Plopp - 33g
Mars - 54g
Kex Choklad - 56g
Framförallt Maltersers med sina 58.5g

Man kan inte jämföra med "matiga" produkter, för dom är redan "klara" och ska bara paketeras och då fyller man till en jämn siffra.
Medans godis, som har absolut inget med lådor att göra för man tillverkar dom efteråt anpassar efter i det här fallet godisprodukten. Så dom måste ju först och främst göra produkten, och att vikten ska vara jämn spelar helt enkelt mindre roll, för det är bara onödigt att "forska vidare". Dock vissa produkter så sätter man jämnt, tex chokladkakor, för det har ju varit så en bra lång tid.
Citera
2007-06-15, 01:50
Medlem
tossefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Ett annat tips är att kolla vikten i amerikanska mått ex ounces

Korrekt svar.
Citera
2007-06-15, 09:27
Medlem
fajlajps avatar
Eller så ger man bara faan i godis!?
Citera
2007-06-15, 18:01
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Varför väger en bil 1,5 ton och en annan bara 900 kg?

Är du jävligt dum eller läste du inte igenom tråden innan du postade?
Citera
2007-06-16, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Är du jävligt dum eller läste du inte igenom tråden innan du postade?

Om jag är dum eller t.o.m. "jävligt dum" får väl andra bedöma, tråden har jag i alla fall läst igenom! Glömde dock bort att folk som inte bor eller har bott inom 08-området inte är skolade inom ironi!
Citera
2007-06-18, 09:39
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Om jag är dum eller t.o.m. "jävligt dum" får väl andra bedöma, tråden har jag i alla fall läst igenom! Glömde dock bort att folk som inte bor eller har bott inom 08-området inte är skolade inom ironi!

Inflyttad märker jag. Ironi gör sig väldigt dåligt på nätet. Och vad var ironiskt i det här?

Du är dum.
Citera
2007-06-26, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol

Du är dum.

Dito!

Nu blir jag åtsagd för trams...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera