2007-06-14, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Tyskarna visste om att landstigningen skulle bli i Normandie. De blev bara lurade att tro att det var runt Calais genom skenmanövrer.

Om Hitler hade varit bergsäker så hade han nog skickat folk till Normandie ?
Citera
2007-06-14, 11:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tyskarna hade noll chans att stoppa invasionen även om pansarreserven hade varit tillgänglig tidigare. Delar av en pansardivision tog sig faktiskt fram till kusten, men tvingades dra sig tillbaka när de bombaderades av fartygsartilleriet. Eftersom det fanns gott om den varan, och i princip obegränsat med flygunderstöd, så är det svårt att se hur tyskarna skulle kunnat flytta förband mot invasionsstränderna. Den allierade överlägsenheten var helt enkelt för stor.

Att vara tysk i Normandie påminde mycket om att vara en liten insekt som en jätte stampar på: det allierade fartygsartilleriet sköt granater stora som personbilar, fältartilleriet hade obegränsat med ammunition och vräkte granater över de tyska ställlningarna dag och natt, jaktbombarna jagade enskilda motorcykelordonnanser från luften, och vid flera tillfällen sattes hela bombflyget in för att lägga bombmattor...
Citera
2007-06-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
och i princip obegränsat med flygunderstöd, så är det svårt att se hur tyskarna skulle kunnat flytta förband mot invasionsstränderna.

Den här videon är rätt talande tycker jag;
http://www.youtube.com/watch?v=4PtH3PVHPmM
Citera
2007-06-14, 12:57
Medlem
HerrSeriöss avatar
Citat:
det allierade fartygsartilleriet sköt granater stora som personbilar,

Ehm, det måste bli typ; 2000mm granater
Citera
2007-06-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSeriös
Ehm, det måste bli typ; 2000mm granater

Vikten...
Citera
2007-06-14, 18:51
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
det allierade fartygsartilleriet sköt granater stora som personbilar.

Det påminner mig om en av mina favoritscener i ngn film. I Hope and glory står den 10-årige huvudpersonen en sommardag på en brittisk strand och lyssnar på kustartilleriet som brassar loss mot Frankrike. Hans farbror säger varje gång det smäller att "där sköt de iväg en bil". 10-åringen frågar sin farbror: "Who´s paying for it all?" Farbrorn svarar: "You will, for the rest of your life". Den scenen får man gåshud av!

Slut på OT från mig.
Citera
2007-06-14, 18:58
Medlem
Om tyskarna visste om att de allierade skulle landstiga i Normandie så hade de kunnat göra VAD? De hade redan befästningar där och Rommel hade skapat sankmarker i vissa områden redan. Om tyskarna förstärkte Normandie så hade de försvagat andra områden. Hade tyskarna vågat väcka Hitler tidigare den 6 juni och han släppt tyglarna på pansaret och sänt iväg 21 pansardivisionen i sin helhet från Caen hade resultate blivit detsamma. I bästa fall hade tyskarna kunnat hoppas på en upprepning av Anzio, men så länge de allierade behärskade hav och luft hade tyskarna inte mycket att sätta emot
Citera
2007-06-14, 19:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Det påminner mig om en av mina favoritscener i ngn film. I Hope and glory står den 10-årige huvudpersonen en sommardag på en brittisk strand och lyssnar på kustartilleriet som brassar loss mot Frankrike. Hans farbror säger varje gång det smäller att "där sköt de iväg en bil". 10-åringen frågar sin farbror: "Who´s paying for it all?" Farbrorn svarar: "You will, for the rest of your life". Den scenen får man gåshud av!

Slut på OT från mig.

Har inte sett den filmen men jag fick gåshud av att läsa det i ditt inlägg. Fanimej.
Citera
2007-06-14, 19:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om tyskarna visste om att de allierade skulle landstiga i Normandie så hade de kunnat göra VAD? De hade redan befästningar där och Rommel hade skapat sankmarker i vissa områden redan. Om tyskarna förstärkte Normandie så hade de försvagat andra områden. Hade tyskarna vågat väcka Hitler tidigare den 6 juni och han släppt tyglarna på pansaret och sänt iväg 21 pansardivisionen i sin helhet från Caen hade resultate blivit detsamma. I bästa fall hade tyskarna kunnat hoppas på en upprepning av Anzio, men så länge de allierade behärskade hav och luft hade tyskarna inte mycket att sätta emot

Menar du att landstigningen inte var så mycket att skriva hem om? Var det egentligen helt självklart att US & co skulle lyckas? (Gå iland med det kan man också säga.)
Citera
2007-06-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Menar du att landstigningen inte var så mycket att skriva hem om? Var det egentligen helt självklart att US & co skulle lyckas? (Gå iland med det kan man också säga.)

Rommel visste att för att vinna var de allierade tvugna att stoppas på stranden, fick de fotfäste skulle de inte kunna rubbas. Om tyskarna haft fler trupper som den 352a infanteridivisionen och mer stränder som Omaha hade de haft större möjlighet att stoppa invasionen. (kan flera av divisionsnumren för denna del av kriget då jag spelat crusade in europe en hel del på min gamla vic 64 och läst mycket om dagen d)
Citera
2007-06-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Nej, enda skälet till att USA inte använde atombomben mot Tyskland var att man inte hann få den färdig innan krigsslutet. Att Sovjet avancerat långt västerut var snarare ett argument för att använda kärnvapen i Europa. Detta eftersom samarbetet redan börjat gnissla och man ville sända en tydlig signal till Sovjet.

Det tyska programmet var inte ens i närheten av en färdig atombomb, och Japan var ännu längre ifrån. Jag har aldrig hört talas om att USA trodde att Japan hade en bomb på gång. Det var inte därför man bombade Hiroshima och Nagasaki.

usa visste överhuvudtaget inte mycket om japanska vapen och forskning som pågick i japan. det var ett av dom stora problemen för usa i stilla havet(tack för påpekandet clay) man hade helt enkelt underskattat japan som motsåndare och hade därför mycket svårt att få ut information från japan till skillnad från europa där de allierade redan hade underrättelser från tyskland innan kriget

sen var japan faktiskt närmare att få kärnvapen än tyskland då dom hade tillgång till uran och utrustning för att anrika i tillräcklig mängd det fanns tom 2 kärnvapenprogram i japan ett lett av flottan och ett lett av armen det ena av dom var nära att tillverka en användbar atombomb när japan kapitulerade. detta visste jänkarna inget om förrän efter kriget dock så det är helt rätt att dom inte använde kärnvapen för att slå ut motståndarens eventuella kärnvapen utan för att undvika en landstigning som hade blivit betydligt mer kostsam för usa än operation overlord. (för övrigt slog man vel ut utrustning som användes för att anrika uran i en vanlig raid innan man använde kärnvapnen dock visste man inget om det förrän efter kriget)

att säga att tyskland inte ens var i närheten av en atombomb är nog att ta i men man saknade tex uran och andra kemikalier för att anrika detta hade man hafft det hade man nog kunnat tillverka en på ett par månader kanske teoretisk kunskap bör ha funnits då det ju var tyskland som började forska i fission långt innan kriget

mitt andra scenario förutsatte ju att tyskarna på något magiskt sätt hade kämpat emot det allierade luftherraväldet och fartygsartilleriet och kastat ut dom i havet igen.

hade det inträffat och man hade använt kärnvapen mot tyskland så hade soviet nog sannolikt kunnat ockupera hela tyskland
och en stor del av europa i övrigt vi den tyska kapitulationen och sen hade man helt enkelt inte släppt ifrån sig dessa landområden bla därför tror jag att usa hade tvekat att använda kärnvapen i tyskland när man inte hade trupp på fastlandet(annat än på fel sida alperna)

men mitt första scenario är nog betydligt mer sannolikt då tyskarna troligen inte hade så stor chans att ens kasta ut de allierade i havet från början.
Citera
2007-06-14, 21:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyEmperor
usa visste överhuvudtaget inte mycket om japanska vapen och forskning som pågick i japan. det var ett av dom stora problemen för usa i medelhavet man hade helt enkelt underskattat japan som motsåndare och hade därför mycket svårt att få ut information från japan till skillnad från europa där de allierade redan hade underrättelser från tyskland innan kriget... etc

Editera medans du kan. i övrigt lärorikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in