Citat:
Ursprungligen postat av darth
Nej, enda skälet till att USA inte använde atombomben mot Tyskland var att man inte hann få den färdig innan krigsslutet. Att Sovjet avancerat långt västerut var snarare ett argument för att använda kärnvapen i Europa. Detta eftersom samarbetet redan börjat gnissla och man ville sända en tydlig signal till Sovjet.
Det tyska programmet var inte ens i närheten av en färdig atombomb, och Japan var ännu längre ifrån. Jag har aldrig hört talas om att USA trodde att Japan hade en bomb på gång. Det var inte därför man bombade Hiroshima och Nagasaki.
usa visste överhuvudtaget inte mycket om japanska vapen och forskning som pågick i japan. det var ett av dom stora problemen för usa i stilla havet(tack för påpekandet clay) man hade helt enkelt underskattat japan som motsåndare och hade därför mycket svårt att få ut information från japan till skillnad från europa där de allierade redan hade underrättelser från tyskland innan kriget
sen var japan faktiskt närmare att få kärnvapen än tyskland då dom hade tillgång till uran och utrustning för att anrika i tillräcklig mängd det fanns tom 2 kärnvapenprogram i japan ett lett av flottan och ett lett av armen det ena av dom var nära att tillverka en användbar atombomb när japan kapitulerade. detta visste jänkarna inget om förrän efter kriget dock så det är helt rätt att dom inte använde kärnvapen för att slå ut motståndarens eventuella kärnvapen utan för att undvika en landstigning som hade blivit betydligt mer kostsam för usa än operation overlord. (för övrigt slog man vel ut utrustning som användes för att anrika uran i en vanlig raid innan man använde kärnvapnen dock visste man inget om det förrän efter kriget)
att säga att tyskland inte ens var i närheten av en atombomb är nog att ta i men man saknade tex uran och andra kemikalier för att anrika detta hade man hafft det hade man nog kunnat tillverka en på ett par månader kanske teoretisk kunskap bör ha funnits då det ju var tyskland som började forska i fission långt innan kriget
mitt andra scenario förutsatte ju att tyskarna på något magiskt sätt hade kämpat emot det allierade luftherraväldet och fartygsartilleriet och kastat ut dom i havet igen.
hade det inträffat och man hade använt kärnvapen mot tyskland så hade soviet nog sannolikt kunnat ockupera hela tyskland
och en stor del av europa i övrigt vi den tyska kapitulationen och sen hade man helt enkelt inte släppt ifrån sig dessa landområden bla därför tror jag att usa hade tvekat att använda kärnvapen i tyskland när man inte hade trupp på fastlandet(annat än på fel sida alperna)
men mitt första scenario är nog betydligt mer sannolikt då tyskarna troligen inte hade så stor chans att ens kasta ut de allierade i havet från början.