2013-11-11, 21:34
Medlem
Anti-WOGs avatar
Jag önskar att man kunde få alla Stockholmsbilister att ställa bilen i en vecka. Alla skulle åka kollektivt, hela jävla systemet skulle rasa ihop, Sl skulle gå back då hälften skulle behöva åka taxi och resegarantin skulle ruinera Sl. Politikerna skulle kanske fattar att bilisterna måste finnas, annars så stannar hela Stockholm.
Citera
2013-11-11, 21:38
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Moderaterna vill verkligen slå på stora trumman, deras partisekreterare publicerade nyss den här bilden:

https://pbs.twimg.com/media/BYz6ny5IEAASxae.jpg:large

Är det jag som är onykter eller ser grafiken helt vrickad ut?

Vad innebär förresten "upprustning av tbana till Hässelby"? Kommer det gå snabbare eller vad gör det för märkbara skillnader?
De svenskar som bor i Barkarby, jag lider med er. Där kommer det inte bli lätt framöver.
Senast redigerad av RutSvensson 2013-11-11 kl. 21:41.
Citera
2013-11-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Globens tunnelbana skrotas/omplaceras sannolikt för att tjäna Slakthusområdet bättre, så det blir oundvikligt förändringar.

Det blir 100m djupt bara om tunnelbanan går i bergtunnel under Saltsjön, men är verkligen det bestämt nu? I SLL:s rapport kunde man läsa att djupet blir bra mycket lägre ifall en sänktunnel används.

Enligt överenskommelsen så är det alternativ 6C som gäller; dvs bergtunnel (med hisslösning vid Sofia då?) samt anslutning till Sockenplan via/under Gullmarsplan och Slakthuset. Globen och Enskede Gård får stryka på foten antar jag.

Ser också att det är avgrening vid Odenplan med en andra plattform som föreslås - kapaciteten mot västerort kommer alltså att reduceras!
Citera
2013-11-11, 21:54
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Jag tycker det är förjävligt att det byggs långa bilvägar till diverse hålor runt om i Sverige. Dyra vägar som knappt utnyttjas.
Låt bönderna ta traktorn på en lerväg om dom vill komma någonstans.

Har du varit i Stockholm dom senaste 15åren och sett köerna?
Självklart MÅSTE infrastrukturen byggas ut i en stad som växer så det knakar. Ni bönder ska nog se att ni tjänar på en välmående huvudstad.

På 8år växer Stockholm med ett HELT Malmö. Fattar man inte att pengar behöver investeras då är man dum i huvudet, på riktigt. Oavsett om man ogillar Stockholm eller inte.

Själv förstår jag bara inte varför folk vill bo i Stockholm. Det är ju typ Sveriges jobbigaste ställe.
Citera
2013-11-11, 22:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Skitnack från någon som inte har nån som helst koll på trafiken i Stockholm. Det är inte återvändsgränder eller bussfiler som är problemet i Stockholm. Det är tullarna som sätter begränsningar för hur mycket folk som kan ta sig in eller ut från stan. Om du tar gör om en bussfil till körfält på en infart (3->4 körfält), så är det fortfarande en begränsning i de flesta tullarna med bara 2 körfält. Det löser inga trafikproblem, bara flyttar köerna några hundra meter. Mer asfalt i city är inte lösningen på trafikproblemen, utan nya sätt att ta sig in och ut från stan, samt mellan norr och söderort, som det nya tunnelbanan till Nacka i förslaget som lagts. Bristen på bra förbindeler mellan norr och söderort gör att folk kör i city och stoppar upp trafiken.
Det blir inte mer asfalt ditt pucko det blir ett väsentligt bättre utnyttjande av den asfalt som redan finns.
En stor del av provatbilismen i Sthlm förflyttar sig genom staden eller på essingeleden för att ta sig från punkt a till b, det blir färre bilar på samma km vägnät eftersom du på många håll i staden kan ta dig en väsentligt rakare väg.
Men sedan behövs det kringleder som kan styra trafiken runt staden istället för igenom.
Ringleden ger nya förbindelser norr söder ditt pucko!
Kollektivtrafik kan aldrig ersätta bilismen eller yrkestrafiken.
Jag kör dagligen i och omkring staden.
Citera
2013-11-11, 22:10
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Själv förstår jag bara inte varför folk vill bo i Stockholm. Det är ju typ Sveriges jobbigaste ställe.

Jag är född här, skulle ha väldigt svårt att flytta till något mindre.
Möjligtvis Göteborg, men annars nej. Då räknar jag inte in flytt utomlands.
Tror jag talar för en stor majoritet av de som är födda i Stockholm. Har helt ärligt inte en enda vän som flyttat till någon mindre stad, exklusive Göteborg och eventuellt någon universitetsstad.

Förutom köer så trivs jag utmärkt i Stockholm. Finns mycket och göra och eftersom staden är så stor så kan man variera sig utan att hamna på samma restauranger, caféer, barer, nattklubbar, affärer, parker, biografer osv osv.

Omväxling förnöjer.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2013-11-11 kl. 22:12.
Citera
2013-11-11, 22:12
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Globens tunnelbana skrotas/omplaceras sannolikt för att tjäna Slakthusområdet bättre, så det blir oundvikligt förändringar.

Det blir 100m djupt bara om tunnelbanan går i bergtunnel under Saltsjön, men är verkligen det bestämt nu? I SLL:s rapport kunde man läsa att djupet blir bra mycket lägre ifall en sänktunnel används.

Men nu förordar jag att man skapar en ränna, tillräckligt för att lägga sänktunneln i eftersom förlist fartyg ovanpå är den största risken. Då blir det inget stort djup om man lägger sänktunneln i en framdriven ränna under farleden.

Om man lägger tunnelbanan under Sofia så får man tunnelbanan i bergtunnel under stort djup och med tanke på höjden på Södermalm så kommer det bli hundra meters djup. Jag tror man inte har tänkt till riktigt eller så får man förklara hur man skall gå till väga med luftförsörjningen vid längre strömavbrott så att folk inte kvävs av syrebrist.

Östra Södermalm betjänas bäst med spårvagn, så mycket befolkning blir det inte där Saltsjökvarn/Henriksdalsberget kommer ha fler invånare. Såvida inte samtliga parker byggs ut. Men när tunnelbanestationen invigs måste invånarna på östra Södermalm vara införstådda med att busstrafiken i området läggs ner helt då annan kollektivtrafik finns att tillgå som tunnelbana.
Citera
2013-11-11, 22:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Moderaterna vill verkligen slå på stora trumman, deras partisekreterare publicerade nyss den här bilden:

https://pbs.twimg.com/media/BYz6ny5IEAASxae.jpg:large

Ibland är sanningen bara för patetisk. Jämför med följande länk som jag visat tidigare. Under spoilern.

Citera
2013-11-11, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Vem vill betala för detta? Jo de som bor i Sthlm kanske och som kommer utnyttja det. Övriga i Sverige får bidra också till ingen nytta precis som med Dennispaketet. Låt de, boende i Fjollträsk betala skiten själv..Totalt onödigt utbygge!
Stockholmarna betalar alltid för sig själva. Dessutom betalar de för dig och din lilla kommun, då dina skattepengar inte räcker långt. Men du verkar ju helt missat matematiken i skolan, lille vän.

Skulle infrastruktur endast satsas där skattekronorna finns så skulle ni på landet inte få ett skit gjort så tacka istället Stockholmarna för era vägar och annan infrastruktur! Ska man satsa så ska det satsas där människorna bor, inte hos en lokal bonde ute på vischan.
Citera
2013-11-11, 22:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Jag är född här, skulle ha väldigt svårt att flytta till något mindre.
Möjligtvis Göteborg, men annars nej. Då räknar jag inte in flytt utomlands.
Tror jag talar för en stor majoritet av de som är födda i Stockholm. Har helt ärligt inte en enda vän som flyttat till någon mindre stad, exklusive Göteborg och eventuellt någon universitetsstad.

Förutom köer så trivs jag utmärkt i Stockholm. Finns mycket och göra och eftersom staden är så stor så kan man variera sig.
Omväxling förnöjer.
Typiskt tal av en inskränkt Sthlmare, det finns få medborgare i riket Sverige som har en så inskränkt, fördomsfull och okunnig syn på hur det är att leva någon annanstans än i Sthlm.
Totalt OT men bara en reflektion jag gjorde redan när jag flyttade till stan för snart 20 år sedan.

Tyvärr spelar den okunnigheten och ignoransen in när det kommer till oförmågan att utveckla Sthlm den takt som krävs och det ser vi facit på nu.
Citera
Bannlyst
Har suttit och kollat lite Google Maps. Älta vorde egentligen perfekt att bygga ut. Stora jäkla ytor motsvarande 3 Södermalm. Det krävs endast en 6-7 stationer lång Ältabana som börjar vid Björkhagen. Det området hade nog varit jävligt attraktivt. Sen bygger man ut det runt Flatensjön.
Citera
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Enligt överenskommelsen så är det alternativ 6C som gäller; dvs bergtunnel (med hisslösning vid Sofia då?) samt anslutning till Sockenplan via/under Gullmarsplan och Slakthuset. Globen och Enskede Gård får stryka på foten antar jag.

Ser också att det är avgrening vid Odenplan med en andra plattform som föreslås - kapaciteten mot västerort kommer alltså att reduceras!

Nej, tåg stannar redan vid Odenplan och kör in på ett stickspår för att vända. Efter utbyggnaden är klar så kommer dessa tåg att gå till Hagastaden istället för att vända vid Odenplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in