2019-06-11, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jahadu! SL / Trafikförvaltningen vet nog bättre än du!

"Enligt SL så får biljettkontrollanterna ”inte omhänderta, gripa eller hålla kvar resenärer som saknar giltig biljett.”*

"Som det ser ut i dag får kontrollanterna inte gripa, omhänderta eller hålla kvar fuskåkare.*"

Biljettkontrollanterna kan väl i och försig göra ett envarsgripande om de anser att fuskåkandet kan leda till fängelse men den rätten har ju en vanlig resenär som ser någon planka också, men det skulle aldrig hålla för fuskåkare döms intd till fängelse!

Ändå så görs det hela tiden av kontrollanterna så vad SL säger kan du nog ta med en nypa salt din tomte.
Citera
2019-06-11, 18:21
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ändå så görs det hela tiden av kontrollanterna så vad SL säger kan du nog ta med en nypa salt din tomte.

Nä! Det görs det inte! Det är ordningsvakterna som kontrollanterna har i släptåg som står för den fysiska hanteringen av trafikanterna! Inte kontrollanterna själva!

Seså! Nu vet du det!
Citera
2019-06-11, 20:36
Avstängd
Citat:
Nä! Det görs det inte! Det är ordningsvakterna som kontrollanterna har i släptåg som står för den fysiska hanteringen av trafikanterna! Inte kontrollanterna själva!

Seså! Nu vet du det!

Sluta tramsa din mupp. Jag har själv bevittnat kontrollanter som gjort envarsgrip på folk som inte uppvisar färdbevis tills OV eller polis kommit till platsen. Åker du ens i kollektivtrafiken här i Stockholm om du lyckats med att missa det?
Citera
2019-06-11, 20:59
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Sluta tramsa din mupp. Jag har själv bevittnat kontrollanter som gjort envarsgrip på folk som inte uppvisar färdbevis tills OV eller polis kommit till platsen. Åker du ens i kollektivtrafiken här i Stockholm om du lyckats med att missa det?

Jag ger mig! Blev själv envarsgripen av en kontrollant i tunnbelbanan 1985 och skrev och klagade och deras chef förklarade att de gjort fel!

Vi får mötas på halva vägen! Kan vi enas om att kontrollanterna använder mer våld och kvarhåller trafikanter i större utsträckning än de har stöd för i lagen?

Och nej, jag åker trots att jag bor mitt j Stockholm, mindre än tio gånger om året med SL! SL är som hyreslägenheter, inget för oss vinnare!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2019-06-11 kl. 21:09.
Citera
2019-06-11, 21:36
Medlem
Citat:
Jag ger mig! Blev själv envarsgripen av en kontrollant i tunnbelbanan 1985 och skrev och klagade och deras chef förklarade att de gjort fel!

Vi får mötas på halva vägen! Kan vi enas om att kontrollanterna använder mer våld och kvarhåller trafikanter i större utsträckning än de har stöd för i lagen?

Och nej, jag åker trots att jag bor mitt j Stockholm, mindre än tio gånger om året med SL! SL är som hyreslägenheter, inget för oss vinnare!

De använder säkert lite i överkant mot vad lagen säger.
Alternativet är att alla tror att livet är gratis och snart betalar ingen för sig.
Problemet hamnar då (i ännu större utsträckning) på din skattsedel istället.

Om plankarna bara kunde acceptera att de åkt fast och betalar böterna, utan att möta personalen med våld så hade det ju aldrig eskalerat till dagens nivå.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-06-11 kl. 22:07.
Citera
2019-06-11, 23:37
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Biljettkontrollanterna kan väl i och försig göra ett envarsgripande om de anser att fuskåkandet kan leda till fängelse men den rätten har ju en vanlig resenär som ser någon planka också, men det skulle aldrig hålla för fuskåkare döms intd till fängelse!

Ringa bedrägeri har fängelse i straffskalan och envarsgrip är således tillämpbart.

Som jag har förstått det så är det inte olagligt att vistas innanför spärrarna utan biljett, men att däremot åka med kollektiva färdmedel utan biljett är detsamma som ringa bedrägeri.
Citera
2019-06-28, 09:11
Medlem
När Stockholms tunnelbana byggdes, varför byggdes stationerna med sådant avstånd från varandra? Jag har varit i Paris och där är tunnelbanestationerna närmre varandra än i Stockholm. Sen är det lite kul att medan Stockholms tunnelbanestationer heter saker som Gärdet för att de ligger där så heter Paris tunnelbanestationer sånt som Franklin Delano Roosevelt eller Stalingrad
Citera
2019-06-28, 11:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När Stockholms tunnelbana byggdes, varför byggdes stationerna med sådant avstånd från varandra? Jag har varit i Paris och där är tunnelbanestationerna närmre varandra än i Stockholm. Sen är det lite kul att medan Stockholms tunnelbanestationer heter saker som Gärdet för att de ligger där så heter Paris tunnelbanestationer sånt som Franklin Delano Roosevelt eller Stalingrad

Tättare avstånd ger fler uppehåll och därmed längre restider! Det är sällan mer än 400 meter till närmsta tunnelbanenedgång i Stockholms innerstad, det är ett fullt acceptabelt avstånd.
Citera
2019-06-28, 12:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Ringa bedrägeri har fängelse i straffskalan och envarsgrip är således tillämpbart.

Som jag har förstått det så är det inte olagligt att vistas innanför spärrarna utan biljett, men att däremot åka med kollektiva färdmedel utan biljett är detsamma som ringa bedrägeri.
Om jag inte minns fel så nämner ordningslagen något om vistelse utan biljett innanför tunnelbanas spärrlinje.
Citera
2019-06-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag inte minns fel så nämner ordningslagen något om vistelse utan biljett innanför tunnelbanas spärrlinje.

En intressant fråga är vad man har att göra innanför spärrarna utan biljett?
Det finns väl exakt noll anledning att hänga där om man inte ska åka nånstans.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-06-28 kl. 12:16.
Citera
2019-06-28, 12:08
Medlem
Citat:
Tättare avstånd ger fler uppehåll och därmed längre restider! Det är sällan mer än 400 meter till närmsta tunnelbanenedgång i Stockholms innerstad, det är ett fullt acceptabelt avstånd.

Jäpp, kan bara instämma. Finns ju en anledning till att blå har högst medelhastighet medan grön har lägst. Det som tar tid är just stationsuppehållen.
Citera
2019-06-28, 12:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En intressant fråga är vad du har att göra innanför spärrarna utan biljett?
Det finns väl exakt noll anledning att hänga där om man inte ska åka nånstans.
Jag kanske gillar att få stryk av vakter?

En konsekvens av en sådan regel är att kontrollanter smidigt kan kontrollera misstänkta på valfri plats innanför spärrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in