2019-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nej, jag skämtar inte. Jag pratar inte om Stockholm Sverige tunnelbana överlag som är fräsch utan specifikt hållplatsen Liljeholmen där det alltid stinker.

Har inte varit just där, men jag jobbar i spåret och jag kan ju säga att vissa stationer (både SL och SJ) verkar fungera som toaletter då folk inte verkar ha råd med 5kr för ett toabesök, utan de pissar/nr2 direkt i anslutningstunnlar eller direkt i nedfarterna till plattformen eller på plattformen (kortändarna)
Citera
2019-02-23, 15:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Har inte varit just där, men jag jobbar i spåret och jag kan ju säga att vissa stationer (både SL och SJ) verkar fungera som toaletter då folk inte verkar ha råd med 5kr för ett toabesök, utan de pissar/nr2 direkt i anslutningstunnlar eller direkt i nedfarterna till plattformen eller på plattformen (kortändarna)

Kan ju konstatera att på stora järnvägen har alla passagerartåg utom SLs pendeltåg toaletter! Och då menar jag ALLA! Går det att ha toaletter på pendeltågen i Göteborg så går det i Stockholm.
Citera
2019-02-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Kan ju konstatera att på stora järnvägen har alla passagerartåg utom SLs pendeltåg toaletter! Och då menar jag ALLA! Går det att ha toaletter på pendeltågen i Göteborg så går det i Stockholm.

Och ändå så bajsar (men framförallt pissar) folk på/runt/framför/bakom och under perrongerna, även i Gbg.

Prova att gå till kortänden av den mörka delen av perrongen ta en titt nästa gång du stannar till.

Om toaletterna var gratis i anslutning till perrongerna så skulle man ju slippa den delen.
Citera
2019-02-23, 19:20
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

Verkar som det gärna stinker på stationer där tunnelbanan förgrenar sig, möjligen med undantag av Östermalmstorg.
Citera
2019-02-24, 19:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Vi har vad jag förstår har vi nu gränskontroller, även om de rent tekniskt är temporära, så det är ju där stoppet skulle ske.

Dessa gränskontroller verkar ha blivit mer eller mindre permanenta, och kommer nog fortsätta många år, eller så länge som EU:s yttre gräns inte kontrolleras.

Att utvisa utlänningar som inte vill eller kan betala böter, jag vet inte vad lagen säger. Men det låter ju moraliskt rimligt.
Dessa kontroller kan inte vägra släppa in EU medborgare. Då skulle vi behöva göra en Swexit först och lämna EU.
Citera
2019-06-10, 19:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag fick veta (via tv) att det London är olagligt att inte betala biljett i kollektivtrafiken.

I Stockholm är det inget brott alls, det är bara att man inte har följt ett avtal.

Det kanske inte är många som inte betalar som vet det, men polis och ordningsvakt begränsas kraftigt av det.

Det är nog dags att göra det olagligt.

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Att tjuvåka utan att ha betalat för ett giltig färdbevis är ett brott som kallas för bedrägligt beteende här i Sverige.
Det är också laggrunden för att kontrollanter kan kvarhålla tjuvåkare på plats tills OV eller polis anländer eftersom det är fängelse i straffskalan för bedrägligt beteende.
Citera
2019-06-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Att tjuvåka utan att ha betalat för ett giltig färdbevis är ett brott som kallas för bedrägligt beteende här i Sverige.
Det är också laggrunden för att kontrollanter kan kvarhålla tjuvåkare på plats tills OV eller polis anländer eftersom det är fängelse i straffskalan för bedrägligt beteende.
Nästan rätt. Brottet är numera ringa bedrägeri (BrB 9:2 2st.).

https://lagen.nu/1962:700#K9P2S2
Citera
2019-06-10, 23:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wortz
Nästan rätt. Brottet är numera ringa bedrägeri (BrB 9:2 2st.).

https://lagen.nu/1962:700#K9P2S2

Intressant, det var verkligen värt ett inlägg.
Citera
2019-06-11, 00:37
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Ja! Eftersom kontrollanterna därmed inte har rätt att hålla kvar fuskåkare.
Citera
2019-06-11, 07:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ja! Eftersom kontrollanterna därmed inte har rätt att hålla kvar fuskåkare.

Problemet är bara att det inte stämmer.
Citera
2019-06-11, 07:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Problemet är bara att det inte stämmer.

Jahadu! SL / Trafikförvaltningen vet nog bättre än du!

"Enligt SL så får biljettkontrollanterna ”inte omhänderta, gripa eller hålla kvar resenärer som saknar giltig biljett.”*

"Som det ser ut i dag får kontrollanterna inte gripa, omhänderta eller hålla kvar fuskåkare.*"

Biljettkontrollanterna kan väl i och försig göra ett envarsgripande om de anser att fuskåkandet kan leda till fängelse men den rätten har ju en vanlig resenär som ser någon planka också, men det skulle aldrig hålla för fuskåkare döms intd till fängelse!
Citera
2019-06-11, 08:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja det var det. Bra att någon korrigerade ditt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in