2018-07-16, 11:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Där ser man , ja det är ett par vagnar som ser annorlunda ut . Dom vet jag har rätt bra Ac men dom vagnarna är väldigt ovanliga.
Det finns bara en, så den är, såklart, ovanlig.
Citera
2018-08-03, 18:40
Medlem
Någon som vet varför de inte finns någon AC/luft inne i tunnelbanetågen? 0 luft, 35 grader varmt fullpackat med folk. Inga trevliga åkturer precis.
Citera
2018-08-03, 19:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
Någon som vet varför de inte finns någon AC/luft inne i tunnelbanetågen? 0 luft, 35 grader varmt fullpackat med folk. Inga trevliga åkturer precis.
Vet inte, men kan komma på flera mer eller mindre troliga orsaker. Kostnaden, för trånga tunnlar för att AC ska få plats på utsidan, problem att luften i tunnlarna då blir för varm, otillräcklig elförsörjning på vissa sträckor (Göteborg hade problem med det på Hisingen, när de nyaste vagnarna körde tätt och accelererade samtidigt gick någon automatsäkring).
Citera
2018-08-03, 19:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
För att politikerna inte ville bekosta det.
Citera
2018-08-03, 20:33
Medlem
Det går nästan inte åka hem ibland. Ska de ha mina skattepengar så ska de fan se till att man pallar jobba och må bra.
Citera
2018-08-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Är det bara jag som tycker Kymlinge skall bebyggas och öppna den här spökstationen? Man bränner miljarder på nya tunnelbanne stationer, så står en färdig station mitt ute skogen..

Samma sak gäller Masmo, där finns färdig hissar schackt för att dra hissar upp på berget. Bara att bebygga.

Tunnelbana till Älvsjö känns väldig meninglöst.

Att kosta på tunnelbana Liljeholmen-Älvsjö när det allt går pendeltåg Årstaberg-Älvsjö är meningslöst. Hellre bygga en sträcka det är behov för.
Citera
2018-08-09, 19:00
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jottal
Att kosta på tunnelbana Liljeholmen-Älvsjö när det allt går pendeltåg Årstaberg-Älvsjö är meningslöst. Hellre bygga en sträcka det är behov för.

Bättre bygga tunnelbana Fruängen-Älvsjö och Hagsätra-Älvsjö. Smidigt, ekonomiskt och logistiskt perfekt.

Kanske man borde bygga en gren från Sätra till Kungens kurva.
Citera
2018-08-14, 10:15
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
För att politikerna inte ville bekosta det.

Alla tunnelvagnar som levereras nu (typ C30), har AC. Att inte de nu runt 20 år gamla C20 har det beror på att SLs ingenjörer ansåg det onödigt bland annat ett stolpskott vid namn Rag*ar Thör*blom ansåg att AC var helt onödigt eftersom C20 hade så god luftväxling att det inte skulle kunna bli varmare i vagnarna än utanför.

Hade hans teorier fungerat så hade han fått nobelpriset i fysik direkt!
Citera
2018-08-14, 18:32
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Alla tunnelvagnar som levereras nu (typ C30), har AC. Att inte de nu runt 20 år gamla C20 har det beror på att SLs ingenjörer ansåg det onödigt bland annat ett stolpskott vid namn Rag*ar Thör*blom ansåg att AC var helt onödigt eftersom C20 hade så god luftväxling att det inte skulle kunna bli varmare i vagnarna än utanför.

Hade hans teorier fungerat så hade han fått nobelpriset i fysik direkt!

Han verkar vara ett riktigt stolpskott.

Men nu när alla C20 skall byggas om och få nya placering av sittplatser, med reducerat antal sittplatser, 40 % av sittplatserna försvinner. Kommer man då installera AC i dessa vagnar?
Citera
2018-08-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Men nu när alla C20 skall byggas om och få nya placering av sittplatser, med reducerat antal sittplatser, 40 % av sittplatserna försvinner. Kommer man då installera AC i dessa vagnar?

Vad jag kan utläsa från Ontrack (MTR's intranet) så ingår inte AC i uppgraderingen.

"Syftet med uppgraderingen är att förbättra arbetsmiljön för förare och öka tillgänglighet, trygghet och information till passagerare. Uppgraderingen inkluderar en mer ergonomisk förarmiljö, utökad videoövervakning och fler informationsskärmar. Tillgängligheten förbättras genom ändrad utformning av passagerarutrymmet för att ge plats för fler passagerare i högtrafik och nya flexytor för passagerare med större utrymmesbehov."
Citera
2018-08-15, 00:19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Vad jag kan utläsa från Ontrack (MTR's intranet) så ingår inte AC i uppgraderingen.

"Syftet med uppgraderingen är att förbättra arbetsmiljön för förare och öka tillgänglighet, trygghet och information till passagerare. Uppgraderingen inkluderar en mer ergonomisk förarmiljö, utökad videoövervakning och fler informationsskärmar. Tillgängligheten förbättras genom ändrad utformning av passagerarutrymmet för att ge plats för fler passagerare i högtrafik och nya flexytor för passagerare med större utrymmesbehov."

Jävlar vad inlindat de formulerar sig! Att folk får stå istället för att sitta nämns inte!

Fast jag får alltid sitta.....i min bil!
Citera
2018-08-15, 09:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Alla vagnar ska alltså ha färre sittplatser?
Kollade lite på blå linjen och den verkar köra var tredje till var åttonde minut olika tider på dygnet. Tågen består enligt wikipedia av tre vagnar.
Hade det inte varit vettigare ur passagerarsynpunkt att ha gott om sittplatser under lågtrafik och istället låta kanske varannat tåg i högtrafik köra med många ståplatser (vagnar där man tar bort fler stolar)? Fast det blir ju jobbigare planering eftersom man i praktiken får två tågmodeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in