Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-14, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av Samba76
Omöjligt. Precis som Palmes mördare var han med och flyttade gränsen för vad som kan anses vara rimligt när han avrättade två poliser. Inte ens dagens gangsters sjunker så lågt. Släpper man ut Arklöv sänder man en signal om att livstidsstraffet inte finns i Sverige. Både farligt och extremt korkat av staten. Hoppas verkligen de tar förnuftet till fånga och inser vad ett sånt här misstag skulle signalera till den nya generationen pickadollgangsters. 25 år för att döda två poliser? Helt jävla sjukt på alla plan.

Det är exakt vad Annika Östberg satt väl? Sluta tramsa, han ansökte 8 gånger fick avslag till nu. Han får bli vårt projekt nu, precis som Annika var.

Vill hellre se att KVV lyckas räta ut honom än riktiga livstidsstraff tbh.
Citera
2023-06-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Det är exakt vad Annika Östberg satt väl? Sluta tramsa, han ansökte 8 gånger fick avslag till nu. Han får bli vårt projekt nu, precis som Annika var.

Vill hellre se att KVV lyckas räta ut honom än riktiga livstidsstraff tbh.

Vad menar du med "räta ut"?
Citera
2023-06-14, 12:13
Citat:
Vad menar du med "räta ut"?

Jackie var identitetssökande halvblod, hade jag haft en jobbig bakgrund som han hade jag kunnat vara honom.

Tur att det inte blev så och jag tror han fattar vad den livsgåva han får är värd nu.

Hans verkliga straff börjar nu. Alla vet vem han är och vad han gjort.
Citera
2023-06-14, 12:15
Medlem
Awkwardmans avatar
Äntligen kommer han kunna läsa och skriva i tråden!

Rånmord av poliser. 30 år om man sköter sig och rehabiliteras. Ja kanske. Men krigsbrotten??!
Senast redigerad av Awkwardman 2023-06-14 kl. 12:18.
Citera
2023-06-14, 12:20
Medlem
F.Hansens avatar
Vi får väll se, risken finns att han får sitt riktiga straff nu.
Citera
2023-06-14, 12:40
Medlem
Han kan gott få vara inlåst till dödagar. Han saknar empati och det kan man inte få ens i fängelse.
Citera
2023-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Jackie var identitetssökande halvblod, hade jag haft en jobbig bakgrund som han hade jag kunnat vara honom.

Tur att det inte blev så och jag tror han fattar vad den livsgåva han får är värd nu.

Hans verkliga straff börjar nu. Alla vet vem han är och vad han gjort.

Jo, men det gör ju att han aldrig kommer kunna få ett jobb eller ha ett vettigt umgänge. Åtminstone inte i det här landet. Med det i potten, vad är sannolikheten att han ganska snabbt hamnar snett igen? Dessutom är signalvärdet som sagt viktigt här. Släpper du ut en dubbel polismördare efter drygt 20 år, hur länge behöver en 15-årig polismördare sitta? Fy fan.
Citera
2023-06-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ofattbart att man släpper ut idioten. Har man avrättat två poliser i huvudet med berått mod ska man sitta resten av livet, så är det med det. Han är dessutom dömd tidigare för krigsbrott, mord och tortyr mot gravida kvinnor och barn i Bosnien. Olika brott som i ett annat land hade givit x antal riktiga livstidsstraff.

Bosnien har inte heller riktiga livstidsstraff. Hade han blivit dömd där istället hade han redan varit ute igen. Just sayin.
Citera
2023-06-14, 13:29
Citat:
Jo, men det gör ju att han aldrig kommer kunna få ett jobb eller ha ett vettigt umgänge. Åtminstone inte i det här landet. Med det i potten, vad är sannolikheten att han ganska snabbt hamnar snett igen? Dessutom är signalvärdet som sagt viktigt här. Släpper du ut en dubbel polismördare efter drygt 20 år, hur länge behöver en 15-årig polismördare sitta? Fy fan.

Ah fast där har du fel eftersom det är upp till Örebro att avgöra, de gav 7 avslag innan. Det handlar inte om strafftid, det handlar om det går att bärga något från vraket.

I det här fallet så ser jag att Jackie har en hel del erfarenheter och tankar, han har en masters osv och han är en van föreläsare.
Han ska ge tillbaka nu. Det är vad han ska göra tills den dag han stupar.
I fallet 15 årig polismördare, om trettio år så har staten fått uppfostra dem längre än när de begick brottet, de är då 45. Om Örebro uppfostrat dem färdigt då så ska de ut.

Det är inget konstigt alls. Straff är inte vård. Det du pratar om kräver i så fall att vi reformerar grunderna och vad det finns för mål med straffen. I det här fallet bedömer experter att Arklöv går att återanpassa.

Vad betyder återanpassa för dig kan jag väl ställa som motfråga? Om en 15 årig babbe fortsätter vara en 15 årig babbe i skallen kommer han aldrig komma ut och då får du ditt faktiska livstidsstraff. Men en 15 åring blir en dag 45 bakom murarna och har då levt dubbelt så lång tid med KVVs rutiner än utan. Det skulle ju kunna vara så att den personen är bättre lämpad för frihet än många som aldrig blivit straffade.
Citera
2023-06-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ah fast där har du fel eftersom det är upp till Örebro att avgöra, de gav 7 avslag innan. Det handlar inte om strafftid, det handlar om det går att bärga något från vraket.

I det här fallet så ser jag att Jackie har en hel del erfarenheter och tankar, han har en masters osv och han är en van föreläsare.
Han ska ge tillbaka nu. Det är vad han ska göra tills den dag han stupar.
I fallet 15 årig polismördare, om trettio år så har staten fått uppfostra dem längre än när de begick brottet, de är då 45. Om Örebro uppfostrat dem färdigt då så ska de ut.

Det är inget konstigt alls. Straff är inte vård. Det du pratar om kräver i så fall att vi reformerar grunderna och vad det finns för mål med straffen. I det här fallet bedömer experter att Arklöv går att återanpassa.

Vad betyder återanpassa för dig kan jag väl ställa som motfråga? Om en 15 årig babbe fortsätter vara en 15 årig babbe i skallen kommer han aldrig komma ut och då får du ditt faktiska livstidsstraff. Men en 15 åring blir en dag 45 bakom murarna och har då levt dubbelt så lång tid med KVVs rutiner än utan. Det skulle ju kunna vara så att den personen är bättre lämpad för frihet än många som aldrig blivit straffade.

Köper att det ska finnas amnesti och återanpassning, men i detta fall handlar det om en person som garanterat är mycket återfallsbenägen och som begått handlingar som i min bok gör att man inte är kvalificerad för att leva i ett öppet samhälle. Finns inte en jävel som kommer vilja anlita Arklöv som t.ex. föreläsare. Otroligt osmakligt med tanke på vad han gjort. Han kommer aldrig få ett jobb även om han skulle ha pluggat in hundra masterexamen.

Väger det viktiga mänskliga i att kunna ge en människa en ny chans mot summan av återfallsrisk, anhöriga som blir pissade på, signalvärde detta skickar till andra mördare och den överhängande risken att han likt andra psykopater som Lars Ferm kommer fortsätta förstöra livet för fler oskyldiga människor om och om igen. Förr eller senare har man förverkat sin rätt till en chans i ett öppet samhälle och då ska man in för gott på slutförvaring. Jackies fönster stängdes för över 20 år sen.
Citera
2023-06-14, 14:00
Medlem
musttomtes avatar
Var inte Jackie Arklöv nazist ?

Hur ska han klara sig i livet med all god mat och service från kåken. Ett vanligt jobb täcker inte upp maten samt boendet. Han får det nog svårt dom första åren på fri fot.
Citera
2023-06-14, 14:00
Citat:
Köper att det ska finnas amnesti och återanpassning, men i detta fall handlar det om en person som garanterat är mycket återfallsbenägen och som begått handlingar som i min bok gör att man inte är kvalificerad för att leva i ett öppet samhälle. Finns inte en jävel som kommer vilja anlita Arklöv som t.ex. föreläsare. Otroligt osmakligt med tanke på vad han gjort. Han kommer aldrig få ett jobb även om han skulle ha pluggat in hundra masterexamen.

Väger det viktiga mänskliga i att kunna ge en människa en ny chans mot summan av återfallsrisk, anhöriga som blir pissade på, signalvärde detta skickar till andra mördare och den överhängande risken att han likt andra psykopater som Lars Ferm kommer fortsätta förstöra livet för fler oskyldiga människor om och om igen. Förr eller senare har man förverkat sin rätt till en chans i ett öppet samhälle och då ska man in för gott på slutförvaring. Jackies fönster stängdes för över 20 år sen.

Men vaddå, hur ser du på brottsinsikt och ånger då? Vad jag vet söker han förlåtelse hos anhöriga och vill sona sitt brott på riktigt.
Om en människa förstår vad de gjort och tar ansvar för det, är det inte du som är ond som fortsätter att straffa en sån person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in