2007-06-13, 10:02
Medlem
linlucs avatar
jag har nyligen köpt en pool 3.66x122 cm.
vattnet fylldes igår ,men nu undrar jag hur man går tillväga angående kloreringen. man kan köpa ett startpaket ( som är dyrt ) men jag undrar om det går bra att bara köra igång med klortabletter eller hur går jag tillväga ???

poolen rymmer ca 10 000 liter....
Citera
2007-06-13, 10:34
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linluc
jag har nyligen köpt en pool 3.66x122 cm.
vattnet fylldes igår ,men nu undrar jag hur man går tillväga angående kloreringen. man kan köpa ett startpaket ( som är dyrt ) men jag undrar om det går bra att bara köra igång med klortabletter eller hur går jag tillväga ???

poolen rymmer ca 10 000 liter....

Om det är ett sånt startpaket som jag tänker på är det faktiskt ganska bra att ha, då åtminstone mitt paket innehöll grejor för mätning av klorkoncentration plus ph-värde. Bara det för sig kostar ganska mycket. Själv tycker jag inte klortabletter är vidare värst bra, och dyrt blir det också. Har köpt stora hinkar med klorpulver och hivar i en beräknad mängd efter instruktioner på hinken. Funkar bra.

Du kan också behöva medel för balansering av pH-värdet, för att kloret ska fungera som tänkt, och även detta fanns med i mitt startpaket.

Tänk dock på att be någon om hjälp att klorera om du tänker resa bort, för det geggar igen rätt fort...
Citera
2007-06-13, 11:12
Medlem
linlucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Om det är ett sånt startpaket som jag tänker på är det faktiskt ganska bra att ha, då åtminstone mitt paket innehöll grejor för mätning av klorkoncentration plus ph-värde. Bara det för sig kostar ganska mycket. Själv tycker jag inte klortabletter är vidare värst bra, och dyrt blir det också. Har köpt stora hinkar med klorpulver och hivar i en beräknad mängd efter instruktioner på hinken. Funkar bra.

Du kan också behöva medel för balansering av pH-värdet, för att kloret ska fungera som tänkt, och även detta fanns med i mitt startpaket.

Tänk dock på att be någon om hjälp att klorera om du tänker resa bort, för det geggar igen rätt fort...

tack för det... klorpulver funkar lika bra alltså står det hur man skall dosera oxå ????
Citera
2007-06-13, 13:08
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linluc
tack för det... klorpulver funkar lika bra alltså står det hur man skall dosera oxå ????

Visst står det - allt är baserat på hur många liter du har i poolen, vilket du på ett ungefär måste veta. Och har du sedan mätt klor- och pH-nivåer några gånger börjar du få ganska bra koll på läget.

Man blandar ut klorpulvret med vatten i en bunke först, så att det löser upp sig ordentligt. Jag hivar sedan i lite i taget alldeles framför utströmningsöppningen, så att det sprider sig. Nemas problemas.
Citera
2007-06-15, 15:33
Medlem
linlucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Visst står det - allt är baserat på hur många liter du har i poolen, vilket du på ett ungefär måste veta. Och har du sedan mätt klor- och pH-nivåer några gånger börjar du få ganska bra koll på läget.

Man blandar ut klorpulvret med vatten i en bunke först, så att det löser upp sig ordentligt. Jag hivar sedan i lite i taget alldeles framför utströmningsöppningen, så att det sprider sig. Nemas problemas.

nu har jag haft i klorchokering men ca 5 min efter att det gjorts så blev vattnet grönaktigt,,,,,vad skall göras nu ????+
Citera
2007-06-15, 16:11
Medlem
Tjohildas avatar
Prova att fråga i Kemiforumet, det är nog fler där som kan sånt.
Citera
2007-08-12, 17:13
Medlem
Du måste alltid ställa in PH-värdet före du klorerar (ca 7,2-7,6) annars verkar inte kloret (kan vara därför du fick alger i poolen). Vid uppstart av poolen så skall du börja med att chockklorera tills du får rätt värde på kloret. Därefter använder du klorpuckarna genom att placera en styck i veckan i poolens bräddavlopp. Gå in på länken nedan för att läsa om eventuella tips. Gå in under länken goda råd och läs på.

http://www.saniklar.dk/se/indexse.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in