Var iväg till Elgiganten och inhandlade en portabel AC på 1200W. Kom hem, lirkade ut slangen genom sovrumsfönstret (rummets storlek: ~10kvm, ACn är specad till ~17kvm), tätade fönstret med skumplast och allt är frid och fröjd.
ACn är på 9000BTU/2400W uteffekt och som nämnt 1200W ineffekt. Nu är frågan: hur ska jag tänka med driftkostnaden? Självklart vill jag att den ska kosta så lite som möjligt i drift (och självklart har jag räknat på det i förväg, men bara med maxeffekt, kom på nu att jag faktiskt kan fråga om det jag undrar så att jag inte överskattar för mycket

).
Skulle den gå på max (1200W in) 12 resp 6h per dag kostar det väl, förutsatt att elpriset är säg 80öre/kWh (0.80kr)
- 1.2kW*12*0,8 = 11,52kr
- 1.2kW*6*0,8 = 5,76kr
men självklart kyls rummet ner rätt snabbt och effektförbrukningen minskar(?)
I bruksanvisningen står det att när vald temp uppnåtts stängs själva AC-funktionen av och endast fläkten snurrar, frågan är om nedvarvningen är steglös, eller iaf sker i steg och inte från 1200W till 50W (för fläkten uppskattningsvis) på en gång.
Är det lönsamt att låta den stå på mer än vad som krävs för att rummet ska bli svalt, eller ska man bara dra på den och när det är kallt stänger man av? Sovrumsfönster och dörr kommer såklart att vara stängda.