2007-06-12, 21:23
Medlem
seriouss avatar
Var iväg till Elgiganten och inhandlade en portabel AC på 1200W. Kom hem, lirkade ut slangen genom sovrumsfönstret (rummets storlek: ~10kvm, ACn är specad till ~17kvm), tätade fönstret med skumplast och allt är frid och fröjd.
ACn är på 9000BTU/2400W uteffekt och som nämnt 1200W ineffekt. Nu är frågan: hur ska jag tänka med driftkostnaden? Självklart vill jag att den ska kosta så lite som möjligt i drift (och självklart har jag räknat på det i förväg, men bara med maxeffekt, kom på nu att jag faktiskt kan fråga om det jag undrar så att jag inte överskattar för mycket ).

Skulle den gå på max (1200W in) 12 resp 6h per dag kostar det väl, förutsatt att elpriset är säg 80öre/kWh (0.80kr)
  • 1.2kW*12*0,8 = 11,52kr
  • 1.2kW*6*0,8 = 5,76kr

men självklart kyls rummet ner rätt snabbt och effektförbrukningen minskar(?)

I bruksanvisningen står det att när vald temp uppnåtts stängs själva AC-funktionen av och endast fläkten snurrar, frågan är om nedvarvningen är steglös, eller iaf sker i steg och inte från 1200W till 50W (för fläkten uppskattningsvis) på en gång.

Är det lönsamt att låta den stå på mer än vad som krävs för att rummet ska bli svalt, eller ska man bara dra på den och när det är kallt stänger man av? Sovrumsfönster och dörr kommer såklart att vara stängda.
Citera
2007-06-12, 21:28
Medlem
Trazigs avatar
När jag andvänder min så har jag på den ca 20 min innan jag ska sova sen stänger jag av den , Räcker för min del
Citera
2007-06-13, 22:42
Medlem
pictorhayess avatar
Hmm...jag har lite svårt att se att det skulle kunna spara pengar att låta den kyla mer än nödvändigt men jaf kanske missförstår något?
När aggregatet har kommit ned till den temp du har ställt in (förvänta dig ingen precision av termostaten dock) så slår den av kompressorn. Det blir ju on/off och ingen nedvarvning. Fläkten fortsätter då att gå med samma varv.
På lite dyrare aggregat med två fläktar, så slås fläkten som blåser ut luft genom slangen av i detta läge. Billigare aggregat har bara en fläkt och den brukar gå hela tiden.
Det bästa sättet att spara driftpengar är nog att använda Twin-aggregat, men tyvärr är ju dessa mycket dyrare och dom mest effektiva modellerna kräver fast installation. I gengälld så blir verkningsgraden avsevärt bättre.
Citera
2007-06-14, 01:00
Medlem
julolofs avatar
Du kan ju inte ha lägre in effekt än va du har ut, isåfall har du ju köpt en evighetsmaskin!
Citera
2007-06-14, 20:47
Medlem
pictorhayess avatar
Där har du nog allt fel (fast du tänker rätt).
En värmepump som matas med 1000W i El kan avge 3000W i värmeffekt.
Det beror på att det sker energiomvandling via kompressor (den extra energin kommer från uteluftens värmeinnehåll).

Citat:
Ursprungligen postat av julolof
Du kan ju inte ha lägre in effekt än va du har ut, isåfall har du ju köpt en evighetsmaskin!
Citera
2007-06-14, 21:25
Medlem
seriouss avatar
pictor: ah, så ingen nedvarvning? Mao kan jag teoretiskt ta tid på hur lång tid han tar på sig att kyla ner rummet från ~30C till 21C (förutsatt att samma övriga förhållanden gäller, tex luftfuktighet och stängd dörr) och räkna på detta. Säg att det tar 1h, då blir kostnaden för nedkylningen

1.2kW*1h*0.8kr = 0,96kr

och sedan lägger vi på för fläkten som kör efter det (säg 50W (rimligt?)). Observera att jag inte tänker stå och klocka, tycker dock om teori

Jag antar också att aggregatet håller en låg temperatur ett bra tag och att den inte kommer slå på och av så fort temperaturen inne ändras 1 grad(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in