Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-12, 19:22
  #1
Medlem
Scuttles avatar
Min mormor är sugen på att skaffa sig en dator och komma ut på nätet. Ett alternativ jag funderar på är en 17-tums iMac, den ligger i rätt prisnivå och är vad hon behöver. Dock tyckte jag att minnena till dom var ruggigt dyra om man ska köpa dom via Apple... vad är det för minnen i iMacarna, vanliga DDR2 eller?
Citera
2007-06-12, 19:53
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Min mormor är sugen på att skaffa sig en dator och komma ut på nätet. Ett alternativ jag funderar på är en 17-tums iMac, den ligger i rätt prisnivå och är vad hon behöver. Dock tyckte jag att minnena till dom var ruggigt dyra om man ska köpa dom via Apple... vad är det för minnen i iMacarna, vanliga DDR2 eller?
Du e fan fett schysst som hjälper din mormor med rätt dator!

Det är dyrt hos AppleStore ja, men minnena är vanliga DDR2 och finns överallt
Köp den så barebone du kan och tjacka till exempel den här 1-gigs stickan för en fyrhundring härifrån:
http://www.crucial.com/eu/store/list...2817%2Dinch%29
Citera
2007-06-12, 19:55
  #3
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Du e fan fett schysst som hjälper din mormor med rätt dator!

Det är dyrt hos AppleStore ja, men minnena är vanliga DDR2 och finns överallt
Köp den så barebone du kan och tjacka till exempel den här 1-gigs stickan för en fyrhundring härifrån:
http://www.crucial.com/eu/store/list...2817%2Dinch%29


Aight...så det är vanliga DDR2 5300-minnen i den? I så fall är det inga problem. Hur många minnesplatser är där i den?
Citera
2007-06-12, 20:00
  #4
Medlem
StyleWarss avatar
De e la två slots i den alltså.
Citera
2007-06-14, 23:51
  #5
Medlem
katten80s avatar
Nu lägger jag kanske mig i lite här men är den verkligen rätt dator att rekommendera till sin mormor som just ska få internet ?
Jag menar en bra surf/skriv dator kan man lugnt få för 1000 kr idag begagnad (eller så har man en äldre burk själv eller not) .

Men har hon råd och tänkt lära sig fildela eller något annat som kräver lite mer så är det självkart ett mycket bra val,
Citera
2007-06-15, 03:05
  #6
Medlem
Jag måste nog också lägga mig i. Hon ska "försöka komma ut på nätet" och du rekommenderar en dator för 10k?
Citera
2007-06-15, 03:48
  #7
Medlem
Kadavers avatar
10k låter överdrivet för de behoven, om du ska hålla dig till mac och något som ser snyggt ut fortfarande så duger väl lägsta modellen på mac mini gott och väl?

ligger väl runt 5k, en surfbar PC kan du ju få för ännu mindre.
Citera
2007-06-15, 07:06
  #8
Medlem
Scuttles avatar
Visst kan jag skruva ihop nåt vrak för en tusenlapp eller nåt, men vill man ha nåt som funkar bra, som klarar av att titta på streaming video från svt eller dylikt och som ser bra ut så blir det att köpa nytt.

Alternativen jag har kollat på är att köpa en PC till henne, då blir det ett par tusen billigare, visst, men hon får en mycket fulare "setup". Vi var och tittade i en Apple-affär igår och jag sa till henne att Macen är 3-4000 dyrare, men hon föredrar macen, inte minst på grund av att den saknar "den där stora lådan". En snyggare möbel helt enkelt.
Citera
2007-06-15, 08:55
  #9
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Visst kan jag skruva ihop nåt vrak för en tusenlapp eller nåt, men vill man ha nåt som funkar bra, som klarar av att titta på streaming video från svt eller dylikt och som ser bra ut så blir det att köpa nytt.

Alternativen jag har kollat på är att köpa en PC till henne, då blir det ett par tusen billigare, visst, men hon får en mycket fulare "setup". Vi var och tittade i en Apple-affär igår och jag sa till henne att Macen är 3-4000 dyrare, men hon föredrar macen, inte minst på grund av att den saknar "den där stora lådan". En snyggare möbel helt enkelt.


Jag förstår hennes resonemang till fullo.

Hon slipper massa extra sladdar, en ful låda på golvet, ingen extra skärm osv.

Speciellt för äldre, så känns en sak lättare om det inte innefattar mer delar, kanske låter löjligt men så har jag märkt att det är.
Citera
2007-06-15, 10:08
  #10
Medlem
SNIFF2s avatar
Nu måste jag också lägga mig i...

Min farmor började använda dator för rätt länge sedan säg 10-15 år sedan. En Macintosh Classic, ni vet den där som är typ lika stor som en medicinboll... Hon skrev sin första bok på den och dylikt. Sedan blev det en PC och all skit som följer med... varje gång man åker och hälsar på får man rensa ut all spyware och skit som hamnat där.

Även jag rekommenderar dig att införskaffa en mac till din mormor då macen har (är) simplicity och har också väldigt bra hjälpmedel för handikappade, om hon nu har dålig syn osv. Men framför allt behöver hon (du) oroa dig för att hon får diverse skräp i datorn och så vidare.

Vem vet vi kanske hittar din mormor här på Flashback.
Citera
2007-06-15, 10:49
  #11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
... Sedan blev det en PC och all skit som följer med... varje gång man åker och hälsar på får man rensa ut all spyware och skit som hamnat där.
....


Mycket bra poäng där, underhållet blir så mycket enklare. Ta bara ominstallations processen vid behov av att Arkivera och installera, slippa fippla med drivrutiner osv osv.

Sen som du säger, slippa spyware, virus och hela den biten.
Citera
2007-06-15, 11:16
  #12
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Mycket bra poäng där, underhållet blir så mycket enklare. Ta bara ominstallations processen vid behov av att Arkivera och installera, slippa fippla med drivrutiner osv osv.

Sen som du säger, slippa spyware, virus och hela den biten.

mac for teh win
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback