2007-06-12, 08:36
Medlem
(Jag vet inte om detta är rätt forumsdel, moderator får flytta tråden isf)

Jag och min Sambo är inte kristna och har för några år sedan gått ur svenska kyrkan.

Nästa år skall vi gifta oss och tänkte först gifta oss utomhus men nu är vi ganska inne på att gifta oss i en kyrka där det är fin akustik och bra med plats.

Hur går man tillväga? Måste vi gå med i kyrkan igen eller kan man hyra kyrkan?
Eller kan vi gifta oss i kyrkan även fast vi gått ur?

mvh.
Citera
2007-06-12, 08:43
Medlem
Superfluouss avatar
Ni kan gifta er i kyrkan. Om en av er går med så är det gratis. Annars får ni betala en avgift.
http://www.svenskakyrkan.se/
Citera
2007-06-12, 08:44
Medlem
Charmas avatar
Bra fråga. Inte för jag tror att jag ska gifta mig alls, men om det skulle bli av (att jag ändrar mig, eller att killen gärna vill) och det inte blir utomhus, så är faktiskt kyrkan en bra plats av de skäl du nämner.

Är med i kyrkan, men varken konfirmerad eller ens döpt. Skulle inte heller vilja ha en präst som babblar på om gud när han ska viga oss. Så jag väntar med spänning på svaren. (har tyvärr inget själv att bidra med)
Citera
2007-06-12, 08:56
Medlem
Ninsos avatar
Som redan nämnt, antingen kan du hyra kyrkan eller så får en av er gå med igen. Då är det gratis.
Citera
2007-06-12, 08:59
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Är med i kyrkan, men varken konfirmerad eller ens döpt. Skulle inte heller vilja ha en präst som babblar på om gud när han ska viga oss. Så jag väntar med spänning på svaren. (har tyvärr inget själv att bidra med)
Då är det ju inte en präst du vill ha... Som jag tolkar det är det en borgerlig vigsel i en kyrkliknande byggnad du är ute efter. Det borde ju gå att hyra kyrkobyggnaden och genomföra en borgerlig vigsel där med hjälp av en vigselförrättare.
Citera
2007-06-12, 10:14
Medlem
fightownwalls avatar
varför inte gifta sej i en moské i sånafall ?

Dom kanske inte har några krav??

Förstår inte tanken med att man ska ha präst o kyrka alltihop när man inte tror på det ändå stå där och svära trohet inför faderns sonens och den helige andens namn och församlingen och prästen när man inte menar det???

Gör man det för att man vill??? eller kräver familjerna det??? eller vill bara bruden??? eller för att det ska va så för att alla andra gör så???

Finns det tråkigare bröllop än att alla sitter och väntar i kyrkan på paret.....barnen skriker så det ekar i kyrkan sen häst vagn till närmaste bygdegård med riskastning sen ska alla supa och dansa sen sticker alla runt 24:00 sen dagen efter är allt som vanligt och alla kommer ihåg det som ett vanligt tråkigt bröllop som dom har varit 10st likadana kyrka,bygdegård,fest,baksmälla.

Hitta på nått roligt i stället och skilj er från mängden. överaskningar brukar vara uppskattat då folk tror det är vanlig fest som slutar i bröllopsfest helt enkelt utan präst och skit.

Lycka till !!!
Citera
2007-06-12, 10:16
Medlem
hanumans avatar
Vad ska du in i en kyrka för? Det måste ju finnas massor med andra byggnader som passar för en vigsel. Gamla herrgårdar, festivitetssalen på det lokala stadshotellet, gamla företags representationslokaler, etc.

OffT: Själv är jag medlem i svenska kyrkan av någon outgrundlig anledning. Jag tror inte på gud. Jag delar inte svenska kyrkans syn på homosexuella, jag avskyr synoden som ju är en del av svenska kyrkan. Men likafullt... år efter år drar jag mig för att gå ut. Kanske en tråd i psykologiforumet är på sin plats?
Citera
2007-06-12, 10:16
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fightownwall
varför inte gifta sej i en moské i sånafall ?

Dom kanske inte har några krav??
Hehe! Bilateralt tänkande! Sånt gillas, vill du ha jobb?
Citera
2007-06-12, 10:21
Medlem
fightownwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Hehe! Bilateralt tänkande! Sånt gillas, vill du ha jobb?

Har redan jobb...
Citera
2007-06-12, 10:37
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Då är det ju inte en präst du vill ha... Som jag tolkar det är det en borgerlig vigsel i en kyrkliknande byggnad du är ute efter. Det borde ju gå att hyra kyrkobyggnaden och genomföra en borgerlig vigsel där med hjälp av en vigselförrättare.
Precis, borgerlig vigsel vore det rätta isf. Bara lokalen som jag vill åt.
Och det borde väl vara samma för trådskaparen, de var ju inte heller kristna och hade tom gått ur kyrkan.
(Jag är med, för att sympatistödja, tycker trots allt de står för en del bra saker)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in