2007-06-11, 16:27
Bannlyst
Hej, jag har windows XP home edition. Nu när jag har Zone Alarm som firewall ser jag att ctfmon och ctfloader , ofta ctfmon skall engagera sig i alla processer som har med internet att göra. Om jag tex öppnar firefox, eller något annat program som använder internet, vill den vara med. Nekar jag det så går det lika bra för det.
Vad jag förstått så är ctfmon ett program som man får i samband med att man skaffar sig program ur office-paketet. Grejen är bara den att jag inte har något office-program på min dator (däremot så följde det ju med det här gamla "works", fast det har jag "avinstallerat" (eller avaktiverat snarare))
Behövs ctfmon?

En annan sak som jag tycker verkar skum, men jag vet inte det kanske är normalt? - är att utforskaren hela tiden behöver tillgång till ctfmon och ibland internet. Är det normalt?
Citera
2007-06-11, 16:45
Medlem
borrizs avatar
Ctfmon.exe är ett reskap för inmatning av text och en viktig komponent i office-paketet.
Läs gärna igenom artikeln nedan som beskriver ctfmons användning och hur man kan ta bort ctfmon.
http://support.microsoft.com/kb/282599/sv
Citera
2007-06-11, 17:53
Bannlyst
Ja, jag har kollat på det där, men microsoft är inte så värst tydliga.
De beskriver inte varför man har det på datorn fast man inte har office paketet, ej heller varför det skall ha tillgång till processer som när jag öppnar firefox eller använder andra internetprogram.
Citera
2007-06-11, 21:48
Medlem
borrizs avatar
Är du säker på att det är "rätt" Ctfmon.exe som är aktiv?
Om jag inte är helt fel på det så finns det någon trojan med samma namn.
Jag skulle nog Gooogla lite på saken om jag vore i dina kläder.
Citera
2007-06-11, 22:08
Medlem
927s avatar
jag såg aldrig till nån Ctfmon.exe innan jag installera ie7, har ingen användning av processen
Citera
2007-06-11, 22:42
Medlem
borrizs avatar
Ctfmon.exe sysslar med olika former av inamatningar, handskrifts-igenkänning (ursäkta särstavningen) men är även inblandat när det gäller att visa text på olika (mer eller mindre exotiska) språk.
Låter det långsökt att någon (språkrelaterad-) inställning kan ha väckt upp Ctfmon.exe?

Å andra sidan kan det inte heller vara dumnt att börja leta trojaner, mao Goggla på bara.
Citera
2007-06-11, 23:30
Bannlyst
när jag startat datorn och skall logga in dyker det upp ett CTFloader som vill ha access till nånting, sedan när jag går in i utforskaren vill gärna ctfmon vara med på ett hörn. typ hela tiden.

Jag tycker att jag borde vara fri från trojaner, eftersom jag nyligen återställde datorn till fabriksinställningarna, och det första jag gjorde var att ta hem alla säkerhetsuppdateringarna, installera zone alarm samt kaspersky.
Citera
2007-06-12, 00:13
Medlem
927s avatar
sätt en bock i rutan för inaktivera avancerade texttjänster:
kotrollpanelen >nationella inställningar >språk >info >avancerat
Citera
2007-06-12, 02:36
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag såg aldrig till nån Ctfmon.exe innan jag installera ie7, har ingen användning av processen
Det har du rätt i, jag formaterade min dator i förrgår o allt är installerat som ska vara det (med andra ord INTE IE7), och jag har ej någon ctfmon eller liknande igång.

Citat:
Ursprungligen postat av Microsoft
Microsoft Windows 2000 och Microsoft Windows XP:
1. Avsluta alla Office-program.
2. Klicka på Start, peka på Inställningar och klicka sedan på Kontrollpanelen. Obs! I Windows XP klickar du på Start och sedan på Kontrollpanelen.

3. Dubbelklicka på Lägg till/ta bort program på Kontrollpanelen.Obs! I Windows XP klickar du på Lägg till eller ta bort program.
Fattade nästan det....
Citera
2007-06-12, 11:17
Bannlyst
".Obs! I Windows XP klickar du på Datum, tid, språk och nationella alternativ och sedan på Nationella inställningar och språkinställningar. Klicka på Information på fliken Språk.

3. Markera varje indataobjekt under Installerade tjänster, och ta bort objektet genom att klicka på Ta bort. Alla objekt måste tas bort ett efter ett, utom följande indatatjänst:
Engelska (USA)- Amerikansk [101]
"

Det här står i listan på vad man ska göra för att ta bort ctfmon-processen (som jag tycker verkar sjukt onödig då jag inte har office-program på min dator)

Men... innan jag gör nåt: en fråga: Om man tar bort sverige och svenska under dessa inställningar, innebär inte detta att man tar bort å ä ö - uppsättningen från tangentbordet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in