• 1
  • 2
2007-06-10, 22:14
Medlem
Mr.Zebs avatar
Sökte om detta ämne och fann en tråd, den dog dock 2004.
tråden rabblade endast upp en massa namn på ett mer eller mindre strukturerat sätt...
__________________________________________________ _______________

Men jag tänkte att vi skulle kora Sveriges bästa skådespelare genom tiderna och vi gör det i två etapper.

Omröstningen gäller nu först manliga skådespelare och vi ska
försöka göra det så demokratiskt som möjligt. Till slut får vi fram en lista med fantastiska snubbar som vi medlemmar på flashback står bakom...

REGLER

Alla som vill får nu under första veckan nominera max fem skådespelare som de gillar. Om ni vill
får ni gärna skriva en kort motivering till varför ni gillar just denna person.

Ingen behöver heller kommentera någon annans val, det är bara att namedroppa...

Om en vecka sammanför jag de skådespelare som har fått flest nomineringar och de blir sedan röstbara.
Men det återkommer jag till om typ en vecka...

Så Max fem stycken Svenska manliga filmskådespelare genom tiderna...

Mina nominerade är som följer:

Gunnar Björnstrand ... Fantastisk skådis som dominerar i filmen Sjunde inseglet, men han kan lika gärna spela komedi som han har gjort i så många
Hasse Ekman äventyr...

Lars Ekborg... En skådis som har brett register allt från drama till komedi ex Sommaren med Monica och Att angöra en brygga

Gösta Ekman den yngre... Komedi fantom som även kan spela Martin Beck med inlevelse och realism. Är även lysande i filmen Chans från 1962

Allan Edwall ... Spelar allt med både känsla och inlevelse och det i Astrid Lindgenska barn klassiker till August Strindbergs Hemsöborna

Jag sparar mitt femte namn ifall någon av er nominerar nån som jag för stunden har glömt...
Citera
2007-06-10, 22:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Max von Sydow
Citera
2007-06-10, 23:01
Medlem
KladHests avatar
Robert Gustavsson
Citera
2007-06-10, 23:03
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KladHest
Robert Gustavsson
Instämmer.
Grym på dialekter, imitationer och en allmän känsla för komedi.
Citera
2007-06-10, 23:15
Medlem
TrialByErrors avatar
Ernst-Hugo Järegård
Större karaktärsskådespelare får vi faktiskt leta efter, underbara rolltolkningar och den borne dramatiska skådespelarkaraktären. I min mening den största i Sverige, tänk bara på Riket som han gjorde mot slutet.

Nils Poppe
Helt klart en av de större svenska komikerna, större än Gustavsson någonsin kommer att bli. De filmer som Poppe gjorde samt att han var aktiv långt upp i åldern med farser o.dyl lägger honom som en av Sveriges största.

Greta Gustafsson
Hur stor kan man bli? Greta Garbo även kallad måste anses som Sveriges absolut största stjärnor genom tiderna. Övrig presentation överflödig.

Thor Modéen
Stor svensk komiker, gjorde många filmer under krigstiden och ses som en förebild av många idag aktuella skådespelare.

Ulla Skoog
Vet inte vad jag ska säga om denna skådespelerska som inte redan är sagt, superlativen tar slut.

Det finns många andra bra skådespelare som Peter Stormare, Susanne Reuter, Allan Edwall, Ingrid Bergman och Sven Wollter men dessa fem blir mina nominerade då...

EDIT: Amen sjutton, bara manliga? Då byter vi Greta och Ulla mot Allan Edwall och Max von Sydow
Citera
2007-06-10, 23:25
Stellan
Citera
2007-06-11, 08:39
Medlem
Matches Malones avatar
Keve Hjelm kanske?
Citera
2007-06-11, 09:13
Medlem
Stellan Skarsgård
Max Von Sydow
Allan Edwall
Citera
2007-06-11, 09:48
Medlem
Harry_Hallers avatar
Erland Josephson tycker jag förtjänar att nämnas i det här sammanhanget.

Annars; Allan Edwall och Max von Sydow.
Citera
2007-06-11, 10:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
peter stormare, skulle gissa på att alla i usa tror att han är ryss
Citera
2007-06-11, 11:39
Medlem
klassas avatar
Peter Haber
Citera