• 1
  • 2
2007-06-10, 20:08
Bannlyst
Har en kompis som fick en panikattack, eller om det var panikångest igår på en fest. Hur skall man bete sig när det inträffar? Vad kan man göra för att hjälpa personen? Det går ju över men kan man lindra?

Hon låg alltså och grät okontrollerbart, skakade periodvis och ryckte rejält. Höll på i kanske 45 minuter.
Citera
2007-06-10, 20:26
Medlem
Tjohildas avatar
Se till att personen får frisk luft, be honom ta djupa andetag - andas in genom näsan och ut genom munnen är viktigt. Det kan hjälpa lite att dricka kallt vatten. Ryggmassage, beröring öht lugnar också.
Citera
2007-06-10, 20:27
Medlem
kognitiv terapi..

Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Har en kompis som fick en panikattack, eller om det var panikångest igår på en fest. Hur skall man bete sig när det inträffar? Vad kan man göra för att hjälpa personen? Det går ju över men kan man lindra?

Hon låg alltså och grät okontrollerbart, skakade periodvis och ryckte rejält. Höll på i kanske 45 minuter.

testa det!
Citera
2007-06-11, 00:44
Medlem
loungepuppys avatar
Om personen hyperventilerar så är det faktisk bra med en papperspåse. Hyperventilation drar igång en massa fysiologiska processer som känns obehaliga, ex yrsel, domningar i fingrar och ansikte, så det är bra om man kan häva den.
Citera
2007-06-11, 02:09
Medlem
alcatrazs avatar
Läste om en tjej som när hon kände att panikattacken var på väg så spolade hon kallt vatten på handlederna, vilket då lugnande ner henne.
Citera
2007-06-11, 02:26
Medlem
Det som är till stor hjälp för personer med panik ångest är att ta bort dom från folkmängder.
Jag e inte säker på att det hjälper just din kamrat för att det kan finnas så många olika former som får i gång attacken men att få dom ifrån folk brukar hjälpa efter en stund
Citera
2007-06-11, 13:01
Medlem
Stewie_griffins avatar
Hon kan träna avslappningsövningar. Har gett mig bra resultat, men det är kanske inte så lätt att utföra på en fest.. speciellt inte om man är nybörjare. Stesolid och liknande är ju inte heller något man ska ta vid detta tillfälle då det är alkohol inblandat.

PMa om du vill ta reda på hur man gör övningen som jag använder.
Citera
2007-06-15, 00:19
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Om personen hyperventilerar så är det faktisk bra med en papperspåse. Hyperventilation drar igång en massa fysiologiska processer som känns obehaliga, ex yrsel, domningar i fingrar och ansikte, så det är bra om man kan häva den.
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Hon kan träna avslappningsövningar.

Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2007-06-15, 00:49
Medlem
Det som varit bäst för mig själv i sådana lägen är att personen som är närmast till hands är lugn själv, att han/hon inte hetsar upp sig för då blir det bara värre. Att lägga sig ner, få gråta ut/skrika, vad som än kan lätta på trycket underlättar. Attackerna i sig är ju inte direkt farliga, däremot kan personen det rör sig om vara farlig för sig själv. Man tänker oftast inte klart i en sådan situation och det kan därför vara skönt att ha någon som är med en.

Själv ser jag helst att personen ifråga inte säger något, utan att den bara sitter där tyst och håller om, om så behövs. Kroppen och hjärnan är i uppror och behöver den där attacken för att få ut allt som trycker på.

Det är iallafall min erfarenhet.
Citera
2007-06-15, 16:06
Bannlyst
Tack för tipsen alla!

Min kompis är rätt korkad, dricker en massa alkohol även fast hon vet att hon kan få dessa attacker. Fick en likadan inne på en nattklubb för två tre veckor sedan. Det är skönt att man vet att det inte är direkt farligt, för det ser ju rätt läskigt ut som bekant.

Hon lyckades krasha en skitbra fest med massor av folk i alla fall, wohoo
Citera
2007-06-16, 20:01
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Tack för tipsen alla!

Min kompis är rätt korkad, dricker en massa alkohol även fast hon vet att hon kan få dessa attacker. Fick en likadan inne på en nattklubb för två tre veckor sedan. Det är skönt att man vet att det inte är direkt farligt, för det ser ju rätt läskigt ut som bekant.

har också en sån tjejkompis, eller de e mitt ex men aa kompis. Hon började skrika som fan efter att hon druckit, fick för sig att en kille försökte våldta henne o grejer, ja blev ordentligt rädd där har aldrig sett något sånt tidigare IRL..
Citera
2007-06-21, 07:43
Medlem
heyp0nks avatar
Citat:
Tack för tipsen alla!

Har du tænkt på att hon kanske inte dricker før att hon ær korkad, utan av andra orsaker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in