2007-06-10, 19:38
Medlem
Ibland när jag ligger ner en längre stund brukar jag få ont i ryggen. Eller, jag ska inte säga ont, men det är en obehaglig känlsa, tryckande kanske man skulle kunna säga. Om jag ignorerar det en stund och ligger kvar så sitter känlan i även om jag sitter upp eller reser mig. Om jag däremot reser mig direkt så brukar känslan försvinna ganska snabbt, men den återkommer ibland när jag lägger mig igen. Det är väldigt jobbigt, eftersom jag inte kan ligga och läsa, kolla på TV, sova osv när det är såhär.

Stället det gör ont på är mellan ryggraden och höger skulderblad. Det skulle också kunna vara under höger skulderblad, det är väldigt svårt att hitta stället. Det hjälper inte om jag stretchar eller blir masserad. Det återkommer igen efter någon minut.

Någon som vet vad det är och vad jag kan göra åt det?
Fråga om något är oklart.

Tack på förhand
Citera
2007-06-10, 20:01
Medlem
Tjohildas avatar
Vad gör du när du ligger ner? Det stället du nämnet brukar jag annars förknippa med musarm, men jag har också fått ont där när jag legat ner och läst och hållit i boken med högerarmen.

Prova att ligga ner med böjda knän så blir svanken plattare och påfrestningen mindre. Blir det riktigt illa kan du har värmedyna ibland. Få igång cirkulationen genom att göra simrörelser osv.

En gång när jag hade riktigt sabla ont just där och min gube inte var hemma satte jag mig på golvet brevid soffbordet och körde in hörnet riktigt hårt mot den där ömma punkten. Jag tyckte det hjälpte väldigt bra! Du kan också prova antiinflammatoriska värksalvor från apoteket, eller Tigerbalsam.
Citera
2007-06-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Vad gör du när du ligger ner? Det stället du nämnet brukar jag annars förknippa med musarm, men jag har också fått ont där när jag legat ner och läst och hållit i boken med högerarmen.

Prova att ligga ner med böjda knän så blir svanken plattare och påfrestningen mindre. Blir det riktigt illa kan du har värmedyna ibland. Få igång cirkulationen genom att göra simrörelser osv.

En gång när jag hade riktigt sabla ont just där och min gube inte var hemma satte jag mig på golvet brevid soffbordet och körde in hörnet riktigt hårt mot den där ömma punkten. Jag tyckte det hjälpte väldigt bra! Du kan också prova antiinflammatoriska värksalvor från apoteket, eller Tigerbalsam.

Jag får ont när jag gör lite vad som helst. Ibland när jag läser, ibland när jag kollar på tv, ibland när jag bara vilar. Men musarm säger du... Jag sitter mycket vid datorn så det kanske är värt att kolla upp?

Tack för tipsen med knäna, ska testa det. Och det där med borshörnet.. Min flickvän brukar slå mig på stället jag får ont ( ) och det hjälper ibland.
Citera
2007-06-11, 01:20
Medlem
Jag har samma "symptom" som dig särskillt i ländryggen.. men även ont på andra ställen också (en annan smärta lixom) men det är i leder som nacke, armbågar osv. Det blir offast värre med ryggen vid monotona rörelser. har också obehag av att ligga, sitta, stå, promenera länge osv. Så ja brukar lindra det är värme, "sjukgymnastik" och värktabletter.. min massör ror jag kan ha fibromyalgi http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=5664

eller..

Bechterews sjukdom http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=5658

Läs där och se om du känner igen symptomer. Ska till läkare när jag har råd för utredning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in