2007-06-09, 22:13
Medlem
Hej!

Har rätt nyligen införskaffat mig en MacBook Pro Core 2 Duo 2.33 ghz med 2 GB ram.

För att göra en lång historia kort, jag önskar ha någon typ av kryptering på den så jag kan skydda mina filer från obehöriga personer (nyfikna myndigheter t.ex.) och gärna i realtid. Noterade att det fanns något medföljande i Mac OsX, kan det vara något?

Till M$ Windows t.ex. finns ju bland annan Safehouse eller SecureStar Drivecrypt... Mac:ens motsvarigheter? Även evidence eliminator e ju ett underbart program för M$, också det kanske finns för mac:en?

Tack på förhand,

Darkiz
Citera
2007-06-09, 23:06
Medlem
Det inbyggda FileVault borde ge ett tillräckligt skydd ja.

Grattis till den fina datorn förresten.
Citera
2007-06-10, 01:21
Medlem
filevault kanske skyddar mot en snokande morsa eller tuff_hackare P14 men ska du skydda dig mot polisen och andra myndigheter så måste du ha nåt säkert som lirar t ex AES (finns inget dokumenterat fall att någon myndighet i hela världen har lyckats knäcka det - således absolut ej heller svenska polisen). går att göra ett litet trix i osx med hjälp av keychainaccess och diskcopy. checka den här guiden:

http://www.peachpit.com/articles/art...&seqNum=5&rl=1
Citera
2007-06-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
filevault kanske skyddar mot en snokande morsa eller tuff_hackare P14 men ska du skydda dig mot polisen...
De poliser jag pratat med antyder att de aldrig försöker sig på krypterade grejer, så FileVault tycker jag fortfarande ger ett mer än tillräckligt skydd.
Sen kan man fråga sig om man verkligen behöver ha Hela hemmamappen krypterad, det kanske räcker med att göra en lösenordsskyddad .dmg i Skivverktyg?
Citera
2007-06-10, 18:40
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
filevault kanske skyddar mot en snokande morsa eller tuff_hackare P14 men ska du skydda dig mot polisen och andra myndigheter så måste du ha nåt säkert som lirar t ex AES (finns inget dokumenterat fall att någon myndighet i hela världen har lyckats knäcka det - således absolut ej heller svenska polisen). går att göra ett litet trix i osx med hjälp av keychainaccess och diskcopy. checka den här guiden:

http://www.peachpit.com/articles/art...&seqNum=5&rl=1
FileVault krypterar visst i AES-128...
Citera
2007-06-12, 19:25
Medlem
Jo, det är sant. Blir nog till att göra en krypterad disk till att ha alla affärhemligheter på... Ifall den skulle bli stulen eller något liknande

Men åter till filförstöring... Jag vill ogärna att folk, hackers, poliser, myndigheter, tjuvar whatever ska få tillgång till den... Är det därför möjligt att stänga av swappen och lägga FF's cache på den krypterade disken? Att lägga hela swappen på disken känns lite overkill... Kanske räcker iof med att stänga av cachen och historiken helt?

Som jag nämde, på min windows dator så raderas hela /Application Data/Mozilla/ mappen varje gång EE körs =) Även vid avstängning... Och så klart swappen wipe:as Den är liten eftersom burken har mycket ram =)
Citera
2008-03-24, 21:45
Medlem
BesserWissers avatar
Täcker filevault hela hårddisken? Hur bra skydd är det? Kan polis/myndigheter ta sig in i datorn ändå eller är Filevault tillräckligt bra för att de inte ska kunna det?
Citera
2008-03-24, 21:58
Medlem
PetterHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Täcker filevault hela hårddisken? Hur bra skydd är det? Kan polis/myndigheter ta sig in i datorn ändå eller är Filevault tillräckligt bra för att de inte ska kunna det?
Jag har för mig att det krypterar din hemmapp per default, men du kan nog ställa in vilka mappar/delar som ska krypteras. Har du ett långt och fint lösenord bör myndigheter få rejäla problem med att ta sig in och läsa datan.

Det finns dock vissa kryphål nyligen publicerade där man från ramminnet kan plocka ut krypteringsnyckeln. Jag vet dock inte hurvida detta problemet är åtgärdat, det är mycket möjligt.

Annars kan du testa http://www.truecrypt.org/ som är ett Open-Sourceprogram för kryptering. Det finns fler krypteringsmetoder att välja mellan men samma hål har dokumenterats även här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in