Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-09, 20:29
  #1
Medlem
För första gången tänkte jag använda Linux (kUbuntu) under mitt besök på Dreamhack.
Behöver jag då någon brandvägg, och isåfall vilken ska jag använda?
Citera
2007-06-09, 20:30
  #2
Medlem
Det är alltid att rekommendera så kika på smoothwall eller firestarter.
Citera
2007-06-09, 20:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Det är alltid att rekommendera så kika på smoothwall eller firestarter.

Okaj då kör vi på det.
Citera
2007-06-09, 20:48
  #4
Medlem
katten80s avatar
nej behövs generellt inte
Citera
2007-06-09, 20:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
nej behövs generellt inte

Jaså, varför inte? Går det inte att hacka en Linux burk eller är det helt enkelt så att ingen försöker?
Citera
2007-06-09, 21:13
  #6
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Varför när man kan hacka en okunnigs Windowsburk?
Citera
2007-06-09, 21:21
  #7
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B@MS3
Jaså, varför inte? Går det inte att hacka en Linux burk eller är det helt enkelt så att ingen försöker?
Jo då folk försöker. men så länge du inte kör någon osäker tjänst är det ganska meningslöst faktiskt.
Citera
2007-06-09, 22:19
  #8
Medlem
Rizados avatar
Kör firestarter, kan finnas tjänster som är öppna för att du installerat nåt. Med tanke på att "sudo apt-get install firestarter" är mer eller mindre allt som behöver göras så vore det en idiot som inte skaffar det till ett stort lan.
Citera
2007-06-09, 23:37
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
Varför ska de behövas en brandvägg på DH, så länge du har backup på allt samt inte har någon information liggandes där som är kännslig. Då kan man köra utan, blir man hackad hittar dom ju inget i alla fall.

Iofs kan man förlora data om man nu kopierat filer osv men de är ju allt.

Men brandvägg ger ju i alla fall någon säkerhet.
Citera
2007-06-10, 01:27
  #10
Medlem
jag litar bra mkt mer på iptables, som följer med ubuntu by default, än vad jag skulle lita på nån skum tredjepartsprogramvara. ubuntu har för övrigt all inkommande tcp och udp utfiltrerat vid en normalinstallation iirc. ta och dubbelkolla det bara så är det lugnt
Citera
2007-06-10, 01:33
  #11
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Varför ska de behövas en brandvägg på DH, så länge du har backup på allt samt inte har någon information liggandes där som är kännslig. Då kan man köra utan, blir man hackad hittar dom ju inget i alla fall.

Iofs kan man förlora data om man nu kopierat filer osv men de är ju allt.

Men brandvägg ger ju i alla fall någon säkerhet.

Trist om någon sabbar hela OS:et så man får sitta och ominstallera om och om igen.
Citera
2007-06-10, 16:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
jag litar bra mkt mer på iptables, som följer med ubuntu by default, än vad jag skulle lita på nån skum tredjepartsprogramvara. ubuntu har för övrigt all inkommande tcp och udp utfiltrerat vid en normalinstallation iirc. ta och dubbelkolla det bara så är det lugnt

Jag läste lite om det där iptables och det verkar ju i princip fungera som en brandvägg. Så då antar jag att det är lungt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback