2009-08-06, 12:00
Medlem
jag säger bara "anti-matter reactor" ala Star Trek.
Citera
2009-08-06, 18:40
Medlem
Tyvärr är all fusionsteknik så svårbegriplig att för lekmannen kan den lika gärna beskrivas med terminologi från någon svartkonstbok.

Jag tror inte man är i närheten av kunna utvärdera de olika koncepten ens efter att ha genomgått teknisk fysikprogrammet.

Av någon svårbegriplig anledning är det roligt att titta på de där plottarna och diagrammen och läsa i alla fall.

Den där Art Carlson tror, näst efter tokamakerna, mest på FRC.
Citera
2009-08-06, 19:29
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Forskare har konstaterat att fusionsreaktorn, som idag har varit under utveckling sedan en tid tillbaka, kommer att vara färdigutvecklad inom detta århundrade. Fusion-tekniken härmar samma process som pågår inuti vår sol och kommer kunna alstra alldeles enorma mängder energi på minimal mängd bränsle, samt att fusionreaktorer är mer eller mindre miljövänliga och betydligt mer lätthanterliga än moderna kärnkraftverk (fission).

Läs mer här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusion

Kommer fusion-kärnkraftverken lösa de energifrågor som vi idag brottas med?

Det där tror jag är ett feltänk från de som tror att fussionskraften kommer lösa världens energiproblem. Den lösningen finns nästan redan idag i och med kärnkraften förutom frågan om vilket pris vi får på den energin. Bidraget till kostnaden som kommer från bränslet i redan idag försumbart för kärnkraften och dessa kraftverk är tillräckligt säkra. Det är kostnaden för investeringen att bygga upp anläggningen som är intressant och vad jag ser så pekar detta mot astronomiska kostnader när det gäller fusionskraft.
Min högst personliga gissning att priset på energilagring långt tidigare kommer att falla så att fussionkraft blir något som våra barn kommer att skratta åt när de läser historieböckerna. Om inte någon högodsare som polywell eller kall fusion till slut visar sig så tror jag fussionskraften kommer att förbli ett kuriosum.
Citera
2009-10-25, 13:59
Medlem
The Economist skriver om Eric Lerners mackapär

http://www.economist.com/sciencetechnology/displayStory.cfm?story_id=14698355

Tyvärr verkar de lärde ha en mycket låg uppfattning om Lerners försök.

Men funkar det så funkar det och då är det ju bra.
Citera
2009-10-31, 20:41
Medlem
Presentationen på Helion Energys hemsa har blivit uppdaterad. De senaste resultaten är inkorporerade.

http://www.helionenergy.com/Helion_Presentation-Web2.pdf

De som kan någon om fusion säger att detta är grejor med en helt annan underliggande kunskapsbas och erkända tidigare resultat än sånt krafs som Bussards Polywell och Lerners Dense Plasma Focus.

Märkligt att det inte får mer uppmärksamhet. Experimentet är inte särskilt dyrt (relativt sett) att skala upp till storlekar där man kan få ett konklusivt svar på om metoden kan användas till att utvinna nyttig energi. Sannolikheten för ett positivt utfall skall också vara god.

De summor som nämns är inte större än att ett sådant försök skulle kunna klämmas in någonstans inom det svenska forskningsetablissemanget.
Citera
2009-11-28, 12:53
Medlem
Helions presentation uppdaterad igen

Värst vad de lovar:

http://www.helionenergy.com/Helion_Presentation-Web2.pdf
Citera
2009-11-28, 14:31
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
jag säger bara "anti-matter reactor" ala Star Trek.

Hur ska du utvinna energi från gammafotoner som skapas vid annihilation?
Citera
2009-11-30, 11:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur ska du utvinna energi från gammafotoner som skapas vid annihilation?

Gammafotonerna kommer ju att för eller senare växelverka med materia och omvandlas till energi som går att plocka tillvara på. Framför allt som värme. Det är inte en enkel lösning då gammafotoner har hög genomträngningsförmåga och är avsevärt svårare att fånga än värmestrålning...
Citera
2009-11-30, 16:31
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Gammafotonerna kommer ju att för eller senare växelverka med materia och omvandlas till energi som går att plocka tillvara på. Framför allt som värme. Det är inte en enkel lösning då gammafotoner har hög genomträngningsförmåga och är avsevärt svårare att fånga än värmestrålning...

Ska man ha 10m tjock blyvägg för att samla upp värmen? Känns som att väldigt mycket energi skulle gå förlorad isf.
Citera
2009-12-01, 02:15
Medlem
Tror definitivt detta är lösningen. Det sjuka i sammanhanget är dock hur lite pengar det faktiskt läggs på forskning av detta. De har ju upprättat fusion i reaktorer, vi vet att fusion är en sann teori eftersom solen utnyttjar detta system. Varför kan vi då inte lägga ner pengar i det när vi slösar så mycket på vindkraftsutveckling etc som i slutändan ändå bara kommer vara värdelöst eftersom det är så otroligt ineffektivt.

Jag vill se en investering liknande The Manhattan Project fast i fusion, en global sådan. Jag är 100% på att ett effektivt sätt att funnits, ingen tvekan.
Citera
2009-12-01, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Det där tror jag är ett feltänk från de som tror att fussionskraften kommer lösa världens energiproblem. Den lösningen finns nästan redan idag i och med kärnkraften förutom frågan om vilket pris vi får på den energin. Bidraget till kostnaden som kommer från bränslet i redan idag försumbart för kärnkraften och dessa kraftverk är tillräckligt säkra. Det är kostnaden för investeringen att bygga upp anläggningen som är intressant och vad jag ser så pekar detta mot astronomiska kostnader när det gäller fusionskraft.
Min högst personliga gissning att priset på energilagring långt tidigare kommer att falla så att fussionkraft blir något som våra barn kommer att skratta åt när de läser historieböckerna. Om inte någon högodsare som polywell eller kall fusion till slut visar sig så tror jag fussionskraften kommer att förbli ett kuriosum.

Klart att Kärnkraften idag är en bättre metod, tror kärnkraft är den bästa övergångs energikällan som vi har. Vi hinner inte etablera fusionsreaktorer innan kolet/oljan blir för dyr eller växthuseffekten börjar trilskas på riktigt. Däremot så måste ju fusion ses som den ultimata lösningen. Om man löser det så öppnas ett helt nytt kapitel för mänskligheten där energin plötsligt näst intill är obegränsad. Men jag tror definitivt på fusion inom 100 år. Innan 2100 ska vi ha etablerat Fusion.

För tänk om vi ska täcka en energikonsumption på 3-4 gånger den som finns idag med enbart kärnkraft. Var gör vi av de farliga avfallet? Det kommer bli problem som fan efter 100år kan jag tala om.
Citera
2009-12-01, 15:32
Bannlyst
Satt och läste om detta och måste säga att jag är mäkta imponerad. Dom ända nackdelarna verkade vara att var svårt att få igång men annars inga nackdelar och uppehålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in