2007-06-09, 19:04
Medlem
Kapads avatar
Kort upplägg:

1. Varför mår jag fysiskt och psykiskt bra av att ha ätit på McDonald's? Särskilt lång tid efteråt, ca ett dygn.

2 .Varför hamnade jag i en djup depression och fick massvis med fysiska problem efter att jag slutade arbeta på McD och därmed slutade äta en massa rabatterad McD-mat?

Det känns som att enda gången jag når den välbefinnandenivån som jag hade innan jag slutade på McD är när jag ätit mig mätt på lokala donken. Det räcker ungefär en dag, sen måste jag äta där igen för att komma dit igen.

Har McD någon tillsats i maten som gör att man blir beroende av den, och får de klassiska välmåendena vid tillförsel och abstinens vid brist på tillförsel?

Spekulera, konspirera! (alternativt flytta till lämpligare avdelning)
Citera
2007-06-09, 19:37
Bannlyst
Du har blivit beroende av McDonalds käk helt enkelt?
Citera
2007-06-09, 19:49
Medlem
Kapads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Du har blivit beroende av McDonalds käk helt enkelt?

Jag åt inte på McD ett par år efteråt jag slutade där. Så fort jag åt där igen så märkte jag denna effekten. Tror du att en viss sammansättning av bröd, ost, kött och sallad allena kan skapa den här effekten?
Citera
2007-06-09, 19:52
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad
Jag åt inte på McD ett par år efteråt jag slutade där. Så fort jag åt där igen så märkte jag denna effekten. Tror du att en viss sammansättning av bröd, ost, kött och sallad allena kan skapa den här effekten?

http://www.rangelmd.com/2003/01/mcdo...addictive.html

Den som orkar kan ju leta upp originalartikeln och läsa.
Citera
2007-06-09, 20:09
Medlem
Kapads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
http://www.rangelmd.com/2003/01/mcdo...addictive.html

Den som orkar kan ju leta upp originalartikeln och läsa.

Fett och framför allt socker vet vi sedan tidigare kan ha den effekten på psyket och nerver, ja. Min poäng är att det är just McD som har den här effekten på mig. Ett skrovmål på Sibylla har inte alls samma effekt.
Citera
2007-06-09, 20:13
Medlem
MrTambourineMans avatar
Socker och fett är beroendeframkallande. Sen tror jag inte att Sibylla på samma sätt aktivt jobbar för att göra sin mat mer beroende framkallande som Donken. I dokumentären Supersize Me näms även att ost har en stor betydelse. Det finns något opiat liknande preparat i ost. Och ost brukar väll inte finnas på Sibyllas hamburgare?
Citera
2007-06-09, 20:23
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Det finns något opiat liknande preparat i ost. Och ost brukar väll inte finnas på Sibyllas hamburgare?

Vad är det för ämne? Skulle det finnas i all ost, eller bara i specifik McD-ost?

Är verkligen Sibylla så torftiga att de inte erbjuder hamburgare med ost? Det tror jag då rakt inte.
Citera
2007-06-09, 21:09
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Cheese is produced with casein, a substance that breaks down, when digested by humans, into several chemicals including casomorphine, an opiate.[13] Cheese is (and, to a lesser extent, other dairy products are) therefore suspected by some to play a role in behavioral disorders among children

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Cheese

Tydligen finns det i all form av ost då det verkar vara en viktig ingridiens i tillverkningen.

Angående detta casomorphine som det verkar brytas ner i.
Citat:
Casomorphin is a peptide sequence that is derived from a protein found in milk and cheese called casein, and which is an opiate[1]. It is produced when digesting milk products, especially cheese, and may be addictive

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Casomorphine

Så det verkar som om osten faktiskt har ett beroendeframkallande potential. Nu förstår jag för övrigt varför jag älskar mjölk så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in