2007-06-09, 10:11
Tänkte på en sak igår, det är så att päronen är bekanta med en familj, där pappan i familjen är lite av en alkoholist - han går ner sig helt på helgerna, men sköter jobbet & så på vardagarna..
Helgalkoholist kan man ju kanske kalla det !
De har ett barn som precis har fyllt 8 år & gubben har supit hårt i flera flera år,
när den 8 åriga dottern fyller år sups det kraftigt som om det vore hans egna födelsedag eller något, så den här dottern har ju vuxit upp med en supande pappa..
I en "vanlig" familj dricker man kanske någon öl eller lite vin på helgen, utan att bli helt redlös, åtminstonde i våran familj, på högtider är det ju såklart lite mer inblandat, ni vet ju själv, midsommar, nyår osv.
Det är det jag har växt upp med & tycker är helt normalt..
Så nu tänkte jag på den här 8åriga dottern, hon har vuxit upp med en pappa som super sig till sömns varje helg, när han vaknar börjar han supa direkt & blir väl inte nykter förrän på tisdagen ungefär..
Mina föräldrar beklagar sig över dottern & tycker hur synd det är om henne som måste bevittna det här, självklart är det tråkigt, det kan tillochmed jag tycka - MEN, det här beteendet är ju vardag för henne, lika vanligt som när jag ser mina föräldrar fulla på högtider,
hon har ju inte bevittnat något annat, tycker hon att det är konstigt när hennes kompisars pappor är nyktra på helgerna eller ?
Kan ett barn förstå att det är ett "sjukt" beteende ?
Man anpassar sig väl ändå till det som sker inom familjen ?
Kan man tycka synd om något som är helt normalt för en annan ?
EDIT: Kan tillägga att pappan absolut inte är aggressiv av sig,
det har nog aldrig förekommit våld eller hot inom familjen pga. alkoholen.
Helgalkoholist kan man ju kanske kalla det !
De har ett barn som precis har fyllt 8 år & gubben har supit hårt i flera flera år,
när den 8 åriga dottern fyller år sups det kraftigt som om det vore hans egna födelsedag eller något, så den här dottern har ju vuxit upp med en supande pappa..
I en "vanlig" familj dricker man kanske någon öl eller lite vin på helgen, utan att bli helt redlös, åtminstonde i våran familj, på högtider är det ju såklart lite mer inblandat, ni vet ju själv, midsommar, nyår osv.
Det är det jag har växt upp med & tycker är helt normalt..
Så nu tänkte jag på den här 8åriga dottern, hon har vuxit upp med en pappa som super sig till sömns varje helg, när han vaknar börjar han supa direkt & blir väl inte nykter förrän på tisdagen ungefär..
Mina föräldrar beklagar sig över dottern & tycker hur synd det är om henne som måste bevittna det här, självklart är det tråkigt, det kan tillochmed jag tycka - MEN, det här beteendet är ju vardag för henne, lika vanligt som när jag ser mina föräldrar fulla på högtider,
hon har ju inte bevittnat något annat, tycker hon att det är konstigt när hennes kompisars pappor är nyktra på helgerna eller ?
Kan ett barn förstå att det är ett "sjukt" beteende ?
Man anpassar sig väl ändå till det som sker inom familjen ?
Kan man tycka synd om något som är helt normalt för en annan ?
EDIT: Kan tillägga att pappan absolut inte är aggressiv av sig,
det har nog aldrig förekommit våld eller hot inom familjen pga. alkoholen.