2007-06-09, 00:18
Medlem
Vet någon om det är otillåtet att ta lån men att pengarna kommer till hans konto för han är inte kreditvärdig. Eller räknas det som att han försöker bedra mig? Kommer han polisanmälas som de hotas om på sidorna. Rimligtvis borde man bara bli polisanmäld om jag som låntagare anmäler?
Citera
2007-06-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Vet någon om det är otillåtet att ta lån men att pengarna kommer till hans konto för han är inte kreditvärdig. Eller räknas det som att han försöker bedra mig? Kommer han polisanmälas som de hotas om på sidorna. Rimligtvis borde man bara bli polisanmäld om jag som låntagare anmäler?

Låt pengarna gå in på DITT konto och sen ger du pengarna till "han"...

Då är det lugnt så länge DU sköter återbetalningen av lånet...
Skulle det vara så att "han" inte betalar till Dig får du ändå betala till banken och då är det så klart upp till Dig att kräva in pengarna av "honom"...
Citera
2007-06-09, 01:07
Medlem
Det förstår jag, men det är lite brådis och vi två har nämligen olika banker. Du tror alltså att låneföretaget blir misstänksamma ifall jag har skrivit att pengarna ska in på ett annat konto?
Citera
2007-06-09, 01:21
Medlem
_killahs avatar
Dom kan inte kolla vems konto det är.
Men det tar likförbannat lika lång tid för dem o sätta in pengarna på Nordea som på Swedbank. Så jag förstår inte varför du inte bara tar ditt egna konto.
Och sedan ger han pengar i handen.
Citera
2007-06-09, 01:28
Medlem
Citat:
Det förstår jag, men det är lite brådis och vi två har nämligen olika banker. Du tror alltså att låneföretaget blir misstänksamma ifall jag har skrivit att pengarna ska in på ett annat konto?

De skall väl kolla att kontot tillhör den som söker lånet? F.ö tycker jag hela frågeställningen luktar skumt och håller med killah att det borde väl gå lika bra att sätta in pengarna på ditt konto? Om du nu är seriös alltså... skulle det vara så att det tar för lång tid att föra över pengarna meallan era konton (2 dagar eller så) så kan du väl ta ut dem i en bankomat och ge dem till "honom"?
Citera
2007-06-09, 01:33
Medlem
_killahs avatar
Det är dessutom helg så ni hinner prata ihop er. Om du nu känner din "kompis" dvs
Citera
2007-06-09, 01:43
Medlem
Nuu förstår jag hur ni menar, ja, så kan jag iofs göra. Det borde gå bra, ta ut i bankomat alltså.

För det jag menade var att om jag först ska få pengarna till mitt konto för att sedan föra över till hans så trodde jag att det tog någon dag när det är mellan olika banker, men det kanske inte ens är så.
Citera
2007-06-09, 01:47
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Nuu förstår jag hur ni menar, ja, så kan jag iofs göra. Det borde gå bra, ta ut i bankomat alltså.

För det jag menade var att om jag först ska få pengarna till mitt konto för att sedan föra över till hans så trodde jag att det tog någon dag när det är mellan olika banker, men det kanske inte ens är så.

Det tar upp till 2 bankdagar. Tänk även på att du bara kan ta ut max 10000:-/vecka via bankomat. För större uttag eller uttag över de 10K krävs besök på banken.
Citera
2007-06-09, 16:41
Medlem
Du skall inte ta dig en funderare på om det är klyftigt att låna ut pengar till en snubbe som inte är kreditvärdig!? Det finns låneföretag som lånar ut till icke kreditvärdiga personer. Är det inte bättre att låta dem ta risken? Låt snubben låna av sina föräldrar, syskon eller andra. Jag skulle passa mig rätt noga, risken är att han inte betalar och du får en skuld.

har du besparingar? I så fall är det bättre att ta av dem och låna ut. Du behöver inte ens berätta att det är dina pengar. Då kan du få samma ockerränta som bluff-företagen och du riskerar inte någon anmärkning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in