Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-10, 06:41
  #13
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
ja varför bygga babels torn när allt du behöver är tak över huvudet?
följ bluecmd:s råd och aktivera den redan förinstallerade vnc-servern på ununtuburken. sen drar du helt enkelt ner en vnc-klient till windowsdatorn så är det bara och tuta och köra

Det är väl bara att installera, tuta och köra med X också. Stabilitets- och prestandamässigt så lämnar det heller inget övrigt att önska, i synnerhet inte över ett lokalt nätverk. Inget ont om VNC, men det har aldrig varit mitt förstahandsval när det gäller datorer som man ofta vill styra.
Citera
2007-06-10, 07:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är väl bara att installera, tuta och köra med X också. Stabilitets- och prestandamässigt så lämnar det heller inget övrigt att önska, i synnerhet inte över ett lokalt nätverk. Inget ont om VNC, men det har aldrig varit mitt förstahandsval när det gäller datorer som man ofta vill styra.

men att sitta och installera extra serverapplikationer är ditt förstahandsval gentemot att nyttja en tjänst som redan finns installerad och klar?
Citera
2007-06-10, 13:40
  #15
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
men att sitta och installera extra serverapplikationer är ditt förstahandsval gentemot att nyttja en tjänst som redan finns installerad och klar?

Så du menar att X inte finns förinstallerat på en ubuntumaskin? Titta på vad som finns under System -> Administration -> Inloggningsfönster på Huvudmenyn, eller kör sudo gdmsetup.

För övrigt så verkar du ha missuppfattat det här med klient och server en aning. Datorn med Linux på blir klient i sammanhanget, inte server.
Citera
2007-06-12, 19:30
  #16
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Datorn med Linux på blir klient i sammanhanget, inte server.
Jo, det har vi alla förstått... kan du då förstå varför man då behöver installera extra serverapplikationer? eller menar du att windows har X förinstallerat? -_-
Citera
2007-06-12, 21:41
  #17
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Jo, det har vi alla förstått... kan du då förstå varför man då behöver installera extra serverapplikationer? eller menar du att windows har X förinstallerat? -_-

På windowsburken så måste han ju installera något oavsett om han kör VNC eller X.
Citera
2007-06-13, 00:46
  #18
Medlem
lilZer0s avatar
^Eaz ska styra linuxburken från sin vistaburk:
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eax
oops, såg så här i efterhand att det var lite diffust.

Kör Windows Vista, burken som just nu kör Windows XP (Pro SP2) tänkte jag lägga Linux på.

Sen ska Vista burken styra Linux burken.
Så VNC låter ju vettigast.
Citera
2007-06-14, 19:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Så du menar att X inte finns förinstallerat på en ubuntumaskin? Titta på vad som finns under System -> Administration -> Inloggningsfönster på Huvudmenyn, eller kör sudo gdmsetup.

För övrigt så verkar du ha missuppfattat det här med klient och server en aning. Datorn med Linux på blir klient i sammanhanget, inte server.
haha
Citera
2007-06-18, 11:04
  #20
Moderator
^Eazs avatar
Tack för hjälpen jag fick här.

Remote Desktop är nu uppe och tuggar fin fint.

Har ytterligare en liten fråga, och tänkte ta den i denna post istället för att starta ny hela tiden.

Jag har slagit på fildelning (share folder) i Ubuntu och Windows maskinen ser även Ubuntu datorn på nätverket. SMB Delning

Men när jag försöker ansluta så frågar den efter kontonamn/lösen, jag har testat mitt alla möjliga varianter där. Dvs linuxdatorn's konto (^Eaz / lösenord), även att skapa ett konto, men den säger att det är fel hela tiden.

Likadant när jag försöker komma åt Windows Vista datorn från Ubuntu datorn, skriva in Användarnamn, Domain, Password. Då jag inte kör en domain borde det räcka med att skriva WORKGROUP där?

Några ideer?

Kör ubuntu 5.10 just nu, ska installera 7.10 när jag kommer hem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback