2007-06-08, 17:18
Medlem
Hej!
Jag sitter här på min kära macbook, men eftersom hårddisken inte är så "extremt" stor så funderar jag på om man kan köra program från en extern hdd.
På den interna har jag just nu program som jag använder ofta, dokument som inte kan ligga på en extern och musik som jag inte VILL ha på en extern hdd.
Jag tänker ju mest på program då som man använder ibland men inte överdrivet ofta, typ spel (WoW, AoE3 osv) och en del stora program som final cut och photoshop.

Går det?
Klart det går men är den externa hårddisken snabb nog för att kunna köra program utan att det laggar och håller på?
Jag tänkte nog köpa en http://www.formac.com/webapp/product..._wht_fwusb.php ...

Sen den eviga fråga; FW eller USB? gör det skillnad på en macbook? USBn borde väll vara snabbare (480 mbit/sek jämf. med 400 mbit/s?)..?

Tack o hej.
Citera
2007-06-08, 21:49
Medlem
Firewire 400 är mycket snabbare än USB, och Firewire 800 är dubbelt så snabbt som Firewire 400. Macbook har såvitt jag vet inte stöd för Firewire 800, men Firewire 400 går fint (Har själv en extern med Firewire 400.)
Stirra dig inte blind på USB's teoretiska hastigheter, de är inte mer än teoretiska.

Och ja, du kan ha dina program var du vill.
Själv har jag en ovana att ha Starcraft på min externa och det fungerar utmärkt. Firewire 400 är ju nästan snabbare än Macbookens interna seega disk, så det kommer aldrig lagga av den orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in