2007-06-09, 02:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Men nu har ju han lite mer på fötterna än du i detta fall.

Har han verkligen det? En kille som läst på nåt engelsk forum att man kan konvertera en luftpistol till kaliber .38 och som får medhåll från dig (som bara sett vapen på bild) som säger: "Lär vara samma stål i exempelvis lådan som på de riktiga."

Det låter ju onekligen som en "pangidé" - prova gärna du också Fennicum.

Citat:
Så länge man inte är helt tafatt utan verkligen besitter vissa verkstadstekniska kunskaper och förstår sig på stål och inser att det är ett levande material så anser jag att det går att konventera om man utgår från rätt material och vet vad man gör.

Du är inte bara elitsoldat och historiaprofessor - du är en stålconnoisseur också...
Citera
2007-06-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jo, visst, men 99,9% av befolkningen (dvs 99,999% av Flashbacks användare) har inte den kunskapen och inte de verktyg som behövs. Hur många av flashbacks användare tror du kan fräsa och borra en trumma till en revolver?

De flesta män har sysslat med metallarbete någon gång i livet utöver den där kopparplattan med sitt namn man fick gravera under mellanstadiets träslöjslektioner. Till och med jag som är så långt ifrån en verktygsmakare man kan komma har arbetat med metallsvarv och fräs och tillverkat prylar som gott och väl motsvarar "komplexitetsgraden" (vilken inte är särskilt stor) hos en revolvertrumma.

Angående verktyg och maskiner kan man köpa dessa i princip överallt numera, och inte behöver de kosta mycket heller. Det räcker att man har ett garage i huset och ett par tusenlappar. En extremt högkvalitativ metallsvarv för 50 000 är inte särskilt nödvändig om man ska tillverka en (1) styck pinal av valfri sort. Eller så låter man en kompis göra det åt en.

Sen vore det intressant om det finns någon särskild anledning till skräckpropagandan om hur man per automatik blir blind och får leva med ett finger resten av livet. Jag kan inte dra mig till minnes att jag skulle ha läst särskilt många artiklar i ämnet (inte en enda faktiskt) som har att göra med hur folk misslyckas konvertera en replika eller dylikt till en riktig pistol.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det låter ju onekligen som en "pangidé" - prova gärna du också Fennicum.

Man ska inte uppmana folk att begå brott vet du väl. För övrigt består dina inlägg i allt större grad av trams numera. Har du tröttnat på Flashback eller vad är det frågan om? Ta semester några månader och återkom med friska krafter efter det så att du kan börja tillföra något av värde till diskussionerna. Det finns andra moderatorer för forumet som kan täcka modereringsbehovet under tiden.
Citera
2007-06-09, 16:29
Medlem
scoremaxs avatar
Jag hade tänkt att ignorera den här tråden, då jag inte vill ge tips som innebär beväpning av olämpliga personer i samhället, nu känner jag mig ändå manad att kommentera tråden, då den florerar av diverse o-sakligheter/sanningar.

I England har Brococks revolvrar byggts om till i huvudsak .22LR men även några 38 spec.

Att bygga till .38:a är dumt om det inte är så att man råkar ha en riktig pipa..att borra själv..tja "Darwin" som sagts..och skulle det gå, så lär du inte vinna SM med den om man säger så..

Att bygga till .22LR låter sig göras..; om man för det första ändrar läge på slagstiftet till att passa kantantändningen och om man för det andra fixar till det lilla problemet som det innebär att i Sverige, så är alla licensfria revolvrar frästa i trumman för att omöjliggöra ombyggnation, eller var iallafall så senast jag kollade (möjligt att det ändrats). fräsningen skall enligt hörsägen kunna vara gjord på två sätt för att vara lagligt licensfri, men jag har bara sett en typ av fräsning själv.

Jag vill avslutningsvis säga att byggnationen, även om den låter enkel i praktiken..INTE kan utföras av vilken tattare som helst.

Även om man helt bortser från den moraliska/lagliga aspekten, så är det knappast arbetsekonomiskt lönsamt heller.

Off topic:
Jag tycker personligen att forumet håller på att sjunka ned till gränsen för att det övht skall vara intressant att vara här, när det skall käbblas sinsemellan vid varje tillfälle man får..

Off topic 2:
Som redan sagts,,det här är Flashback, där väldigt många användare påstår sig kunna fixa det ena & det andra..så jag antar att trådstartaren kommer att få en massa erbjudanden per PM?...NOT!
Det är konstigt sådär i allmänhet när det gäller vapen, en massa människor påstår sig ha en massa kontakter, och konstigt nog så är det alltid ungefär så att dom har GLOCK, SIG, eller annat högkvalitativa grejjor, och dom kostar alltid UNDER vad man får betala för en laglig pistol av samma modell...ja eller hur.

Nå nu har jag raljerat nog, blir bara så trött emellanåt..
Citera
2007-06-09, 18:48
Medlem
Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Min granne när jag bodde hemma byggde om luftgevär till krutvapen. Han fräste upp längsgående tunna hål i sidorna för lufttrycket skulle gå ut samt satte i slagstift som fjädern slog i. pipan borrade han upp till antingen 6 eller 9 mm lagom djupt för att ett ollonskott till skrämskottsrevolvrar skulle gå i. sen i med en lufgevärskula och ollonpatron på det, blev ett grymt tryck med finkaliber, .177.. sen fanns det dem som byggde om och borrade upp startpistoler men det slutade ofta i splitterskador då de inte var så precisa mellan trumma och pipa..

Borde inte luftgevärskulan pressats ihop av trycket och fastnat i pipan av en sådan smäll från 9mm knall? Bästa idén jag hört hittils iaf, bara tanken att trycka i en .380 patron i en uppborrad startpistol räcker för min del
Citera
2007-06-10, 21:37
Awaiting Email Confirmation
Tidigare brocockrevolvrar hade frästa spår i trumman eftersom trumman i sig är en licenspliktig vapendel. Nu saknar trumman frästa spår men är istället inte helt gastät mellan patronerna vilket resulterar i att patronerna fastnar om man laddar med 38 special... och om en hylsa spricker finns det anledning till oro om man laddat med fler patroner...

Att konvertera till .22 är knepigare men ger bättre precision och säkerhet, man tar bort slagstiftet och borrar fast ett hårdmetallstift i hanen som kantslår patronerna... har man sinne för precision ska det enligt uppgift inte ta många timmar med lite vanlig verkstadsutrustning. Det finns ju betydligt roligare .22 än Long Rifle också....

Jag får min orion-6 om några dagar... Lite apportkastarammo med tunga .22 diaboler räcker gott för mig, skulle vara tråkigt om man sabbar 4000:- vid första provskjutningen(även om jag ska skaffa lite 9mm knall och leka med också)....

Skönt att det inte bara finns en massa gnälliga haters. Jag återkommer med mer info i den här tråden eller så får ni läsa om mina eskapader i tidningen.... (självklart kommer jag att provskjuta första skottet med revolvern i handen)....
Citera
2007-06-10, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av Grön
....bara tanken att trycka i en .380 patron i en uppborrad startpistol räcker för min del

Nu är det inte en startpistol det handlar om i detta fallet, men du kanske pratar om någonting annat?
Citera
2007-06-10, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grön
Borde inte luftgevärskulan pressats ihop av trycket och fastnat i pipan av en sådan smäll från 9mm knall? Bästa idén jag hört hittils iaf, bara tanken att trycka i en .380 patron i en uppborrad startpistol räcker för min del
Nej, det gick utmäkte att skjuta med hans bössor.. han hade ett el gamo 68(osäker på mod, det med kolv att hålla i) 4.5 mm med 6mm ollonskott, enda problemet var att det blev lite petande att få ut ollonskottet ibland.. gick utmärkt att skjuta sork mm med det.. sen hade han gjort i ordning nåt äldre med grövre kaliber för 9mm men det fick inte vi smågluttar leka med, han använde och demonstrerade gärna dock..

Måste säga att det låter vanskligt det TS funderar på.. redan på tiden jag var ung och det verkligen var pluggade revolvrar som såldes som startpistoler och skrämskotts var det ett äventyr. inte bara passformen och pipborrning har betydelse, även mekaniken för trumman.. stöter jag ihop med en gammal vän ska jag be att få ta en bild och lägga upp och visa på hans hand och näsa, de är resultatet av en trumma som inte stog helt rakt när han sköt..

Annars är det ingen match för en som går en verkstadsutbildning att svarva/fräsa ihop en enskotts .22a, bara lite enkel kunskap som behövs.. svårt dock att räffla pipan..
Citera
2007-06-10, 22:51
Medlem
Sgt_Stingers avatar
Vissa vapenbutiker i sverige säljer fortfarande brocock med urfräst trumma, medans andra säljer med icke urfräst trumma. Om den icke urfrästa trumman är av sämre kvalisort vet jag inte, men det är ju inte helt otroligt :P

För övrigt tillverkar brocock även kit som gör om en riktig revolver till en fullt användbar luftpistol. Vad man nu ska med det till.

EDIT: kolla in http://www.hammerarms.com/
Där står det att spår i trumman krävs om brocock skall vara licensfria.
Citera
2007-06-10, 23:20
Här finns Brocock utan frästa spår!
http://www.commander.se/kategori.php?kategori=2&u_kategori=1&PHPSESSID=7fb f5a456012e2f503cf34ce1fa99555

Fast de säljer ju "pipvikter" också....
Citera
2007-06-10, 23:25
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Har du tröttnat på Flashback eller vad är det frågan om?

Hade en liten släng av trötthet/apati när det gäller okunniga skrivbordsgeneraler, som du Fennicum, som försöker framstå som experter i alla militära ämnen men inte har någon "hands-on" kunskap överhuvudtaget. Du törs ju inte ens yppa något om din ev värnplikt utan börjar yra om att "åren gått och magen svällt" eller vad det nu var som du ordbajsade ur dig.

-----------------

Att bygga om ett luftvapen till en .22:a är ju en helvetes skillnad mot att göra en .38:a av det. Skulle vara intressant om det fanns någon länk där man fick se någon som gjorde detta och sedan provsköt med den också?

Det som jag reagerar på är citat som: "En bekant säger att han köpte en Brocock luftpistol och borrade upp pipan till 9mm och att det bara var att stoppa i kal.38 patroner i den."

- Att borra upp en pipa är inget som en normal medelsvensson gör i garaget, det krävs speciella verktyg och kunskap. Den som har det lär knappast hålla på och borra upp luftpistoler...
Citera
2007-06-10, 23:40
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Till och med jag som är så långt ifrån en verktygsmakare man kan komma har arbetat med metallsvarv och fräs och tillverkat prylar som gott och väl motsvarar "komplexitetsgraden" (vilken inte är särskilt stor) hos en revolvertrumma.

Nu har du ju aldrig riktigt förstått hur en revolvertrumma är uppbyggd eller fungerar men om du hade det så skulle du aldrig kläckt ur dig ovanstående pinsamheter. Trumman är bland det mest komplexa du kan fräsa på en revolver. Toleranserna på låsningen och matningen är extremt känsliga.
Citera
2007-06-11, 00:35
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det som jag reagerar på är citat som: "En bekant säger att han köpte en Brocock luftpistol och borrade upp pipan till 9mm och att det bara var att stoppa i kal.38 patroner i den."

- Att borra upp en pipa är inget som en normal medelsvensson gör i garaget, det krävs speciella verktyg och kunskap. Den som har det lär knappast hålla på och borra upp luftpistoler...

Du är givetvis fri att anta vad du vill, även om du antar väldigt mycket och drar underliga paraleller för att motivera dina påståenden.

Det som är enkelt för en annan kanske inte är så enkelt för dig? Att du inte klarar av en dylik operation har du redan uppmärksammat alla på. Men att påstå att andra, eller rättare sagt "medelsvensson" omöjligt klarar av en sådan uppgift är ju lite smått roligt.
Att du inte har en speciellt avancerad verktygspark i "garaget" har man förstått. Självklart har man tagit sig vatten över huvudet om man bara har en gammal batteriborrmaskin att tillgå, men det tro det eller ej, flera av oss vanliga Svenssons har genom åren skaffat sig en ansenlig mängd verktyg.

Om du bara visste vad man kan åstadkomma med en planfräs och en metallsvarv och några års praktisk erfarenhet av dessa så kanske du skulle bli en gnutta mer ödmjuk.

Om min "bekant" är en normal Svensson verkar du ha bättre koll på än jag även om det kan tyckas vara en smula märkvärdigt. Jag tror inte heller du tillhör den kategorin även om du anser dig själv vara medelpunkt och ett skolexempel på denna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in