2007-06-08, 00:19
Awaiting Email Confirmation
En bekant säger att han köpte en Brocock luftpistol och borrade upp pipan till 9mm och att det bara var att stoppa i kal.38 patroner i den. Han är inte den som ljuger och när jag googlade lite verkar det stämma. Någon annan som gjort detta? Dessa pistoler är ju lagliga i Sverige.... skulle vara kul med en sådan, typ den här: http://www.commander.se/images/6875.jpg Police special!

När jag var "liten" försökte vi bygga om hobbexreplikor som skjöt .22 och det gick hyfsat, men nästan ingen vågade hålla i dem. Brocock ska ju vara riktiga pistoler som är luftpatron-konverterade. JAG VILL HA!

Är det verkligen så enkelt som jag tror att det är?
Citera
2007-06-08, 00:37
Bannlyst
Min granne när jag bodde hemma byggde om luftgevär till krutvapen. Han fräste upp längsgående tunna hål i sidorna för lufttrycket skulle gå ut samt satte i slagstift som fjädern slog i. pipan borrade han upp till antingen 6 eller 9 mm lagom djupt för att ett ollonskott till skrämskottsrevolvrar skulle gå i. sen i med en lufgevärskula och ollonpatron på det, blev ett grymt tryck med finkaliber, .177.. sen fanns det dem som byggde om och borrade upp startpistoler men det slutade ofta i splitterskador då de inte var så precisa mellan trumma och pipa..
Citera
2007-06-08, 01:43
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschbladet
Är det verkligen så enkelt som jag tror att det är?

Nej, det är enklare!! Själv så tillverkade jag en AK9:a i kaliber .950 Winchester Magnum av en gammal bandyklubba, lite häftmassa, 3 hg lösviktsgodis och en cykelpump.
Citera
2007-06-08, 01:46
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nej, det är enklare!! Själv så tillverkade jag en AK9:a i kaliber .950 Winchester Magnum av en gammal bandyklubba, lite häftmassa, 3 hg lösviktsgodis och en cykelpump.

MacGyver, är det du ?!
Citera
2007-06-08, 01:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

Nä nu ljuger du!
Du hade en (hur fan stavar man alp landet?)armékniv och en hockeyfrilla med, försök inte lura oss.

edit: 503 han före, vääääldigt osportsligt
Citera
2007-06-08, 02:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
MacGyver, är det du ?!
det bor en macgyver i oss alla

Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
(hur fan stavar man alp landet?)
schweiz antar jag det är du syftar på.
Citera
2007-06-08, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
det bor en macgyver i oss alla

men allra mest i mig!
Citera
2007-06-08, 12:05
Ojdå. Glömde att flashback hemsöks av imbecilla skräppostare som låter sin dumhet lysa igenom i till den grad att ordet "dumhet" måste definieras om. Att dessa individer får fria fötter att förstöra en legitim tråd är kanske inte en konspiration gentemot oss vanliga människor, men tydligt är att moderatorerna antingen inte vet någonting om ämnet, eller försvarar skräppostningen av helt andra anledningar och ideal. Vilka krafter som spelar in vill jag inte forska vidare i, utan jag eftersöker helt enkelt expertis inom området. Återigen högg jag mig i ryggen när jag letade efter denna i ett forum på flashback. Bara en massa fjortonåringar med skev livssyn...

Sam Lowry: Det där är en klassiker, rätt så overkill slagfjäder dock...

Jag vill bygga mig en fungerande .38 special och om det bara är att borra ur pipan(som är en originalpipa i samma ämne som 9mm pistolerna) och ladda med .38 kulor så gör jag det. Det fungerar enligt några på ett engelskt forum och av denna anledningen blev revolvrarna förbjudna i Storbritannien.

Ett annat sätt man kan göra är att ha kvar framdelen på lufpatronerna och ladda en tung .22 diabol i dessa och bakom ladda med 9mm blankskott(licensfria). Då behåller man räfflingen på pipan och borde få en sjuhelsikes kraft... för inte allt för höga gastryck ska byggas upp får man ta bort en del av det snabba krutet.
VAD SÄGS? ......om det finns någon som har den minsta insikt i ämnet(förutom Sam Lowry)
Citera
2007-06-08, 14:44
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ojdå. Glömde att flashback hemsöks av imbecilla skräppostare som låter sin dumhet lysa igenom i till den grad att ordet "dumhet" måste definieras om. Att dessa individer får fria fötter att förstöra en legitim tråd är kanske inte en konspiration gentemot oss vanliga människor, men tydligt är att moderatorerna antingen inte vet någonting om ämnet, eller försvarar skräppostningen av helt andra anledningar och ideal. Vilka krafter som spelar in vill jag inte forska vidare i, utan jag eftersöker helt enkelt expertis inom området. Återigen högg jag mig i ryggen när jag letade efter denna i ett forum på flashback. Bara en massa fjortonåringar med skev livssyn...

Sam Lowry: Det där är en klassiker, rätt så overkill slagfjäder dock...

Jag vill bygga mig en fungerande .38 special och om det bara är att borra ur pipan(som är en originalpipa i samma ämne som 9mm pistolerna) och ladda med .38 kulor så gör jag det. Det fungerar enligt några på ett engelskt forum och av denna anledningen blev revolvrarna förbjudna i Storbritannien.

Ett annat sätt man kan göra är att ha kvar framdelen på lufpatronerna och ladda en tung .22 diabol i dessa och bakom ladda med 9mm blankskott(licensfria). Då behåller man räfflingen på pipan och borde få en sjuhelsikes kraft... för inte allt för höga gastryck ska byggas upp får man ta bort en del av det snabba krutet.
VAD SÄGS? ......om det finns någon som har den minsta insikt i ämnet(förutom Sam Lowry)

är du på riktigt ? i sådanafall är du varken rädd om synen eller handen ....... en pipa består av legeringar som sedan är härdade sen borrade med en djävla precison för att sedan brotchas med ett spec verktyg för att till sist genomgå en serie av härdningar
Citera
2007-06-08, 14:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Det är roligt, några gånger per år kommer det alltid nya användare som tror det är en baggis att bara "borra lite" så har man ett riktigt vapen...

Sök på lite trådar så kommer du hitta en uppsjö av såna här trådar där man tänkt borra upp allt från softairguns till replikor och allsköns bråte.

Innan du bli enarmad så kan du ju fundera på om det verkligen är samma hållbarhet/kvalitet i metallen på t.ex luftvapen som det är på en revolver i kaliber .38 Special...

Glöm inte att filma sen när du provskjuter bara!!
Citera
2007-06-08, 15:07
Medlem
skalman1973s avatar
och jag glömde tillägga att jag skulle inte våga avfyra ett riktigt vapen som är 50 år gammalt utan en riktig genomsyn av fjädrar och pipa ......... och det har ändå tillverkats för ändamålet saker slits metall utmattas bommar slits ner och det kan även vara så att det har använts en gammal sorts ammo som har en ökad utveckling av korrosiva ämnen som gjort att vapnet fått frätskador( gravrost) kan tom lova att jag skulle låta en vapensmed kolla vapnet om det vore mer än 5 år gammalt och välanvänt ........ tänk själv vilken skada m39B gör på en pipa efter ett visst antal skott
Citera
2007-06-08, 15:32
Citat:
Det är roligt, några gånger per år kommer det alltid nya användare som tror det är en baggis att bara "borra lite" så har man ett riktigt vapen...

Sök på lite trådar så kommer du hitta en uppsjö av såna här trådar där man tänkt borra upp allt från softairguns till replikor och allsköns bråte.

Innan du bli enarmad så kan du ju fundera på om det verkligen är samma hållbarhet/kvalitet i metallen på t.ex luftvapen som det är på en revolver i kaliber .38 Special...

Glöm inte att filma sen när du provskjuter bara!!

Det är roligt att det finns gamla "rävar" som inte vet att dessa revolvrar ÄR riktiga revolvrar som är modifierade för att ta luftpatroner. Det blev en brocock Orion-6 då en "här på forumet" påpekade att det inte är några problem att skjuta 9mm knall i dem om man filar ned slagstiftet en aning(annars riskerar man tydligen att slå igenom primern och det är väl mindre kul kanske. Förmodligen använder jag blanka 9mm som jag laddar en .22 kula framför. Då slipper jag bekymret med att borra upp pipan och lär få en bra skjuts på kulan.

Med minimalt med ansträngning.

Kommentera gärna varför detta inte fungerar, men stäng inte av drygheten för allt i världen.

PS. En brocock är ingen soft-airgun eller startpistol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in