2007-06-08, 15:46
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschbladet
Det är roligt att det finns gamla "rävar" som inte vet att dessa revolvrar ÄR riktiga revolvrar som är modifierade för att ta luftpatroner. Det blev en brocock Orion-6 då en "här på forumet" påpekade att det inte är några problem att skjuta 9mm knall i dem om man filar ned slagstiftet en aning(annars riskerar man tydligen att slå igenom primern och det är väl mindre kul kanske. Förmodligen använder jag blanka 9mm som jag laddar en .22 kula framför. Då slipper jag bekymret med att borra upp pipan och lär få en bra skjuts på kulan.

Med minimalt med ansträngning.

Kommentera gärna varför detta inte fungerar, men stäng inte av drygheten för allt i världen.

PS. En brocock är ingen soft-airgun eller startpistol.
Jo vi vet vad du menar men det är dina händer och ögon dumhuvud
Citera
2007-06-08, 15:47
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
är du på riktigt ? i sådanafall är du varken rädd om synen eller handen ....... en pipa består av legeringar som sedan är härdade sen borrade med en djävla precison för att sedan brotchas med ett spec verktyg för att till sist genomgå en serie av härdningar

Är DU på riktigt? En slätborrad pipa som är lite överdimensionerad gentemot kulan låter varken vapnet bygga upp lika höga gastryck som en räfflad dito, ej heller slits den lika mycket. Det finns en liten nyans av skillnad mellan en farbrikstillverkad revolverpipa och en man borrar själv i verkstan, någorlunda precision till 20 meter är inte acceptabelt för Smith & Wesson.....

En revolver har dessutom tryckreglering inbyggd så att säga....

Kan man få en skjutbar pistol av ett startvapen i någon jävla zinklegering ser jag inte varför man inte skulle kunna slätborra en .22 -pipa till dryga 9mm som är byggd i samma ämne som originalpistolen...

Men som sagt lutar det åt att skjuta blankskott med .22lr kulor eller tunga diaboler laddade framför... då får man lite precision också.

Mycket snack och liten verkstad i den här tråden. Jag postar något klipp om jag lyckas, men inte hur eftersom det inte går.
Citera
2007-06-08, 15:51
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Jo vi vet vad du menar men det är dina händer och ögon dumhuvud

Ska du bara kasta förolämplingar kan du väl starta en egen tråd med just sådant innehåll?
Citera
2007-06-08, 15:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ska du bara kasta förolämplingar kan du väl starta en egen tråd med just sådant innehåll?
du fattar tydligen inte varken pipa eller trumma är konstruerade för det gastryck du vill uppnå visst det kanske fungerar dom första 5 gångerna men vad gör du vid den 6 ? om du vill uppnå det du vill uppnå gör så här ta en minimal droppe av diesel och lägg i tryckkammaren betydligt mindre risk och ger dig en garanterat högre utgångshastighet är inte för att vara elak eller spydig utan jag vet inte var du bor du kan vara min granne jag kan få råka ut för att vara din första hjälp och du ska veta att har man börjat med hmr så är man skyldig att fortsaätta tills läkare dödförklara dig ....... enligt lag ... råkat ut för en docka / simulator i in stridsövning och höll på i 30 minuter dom glömde bort mig MEN jag agerade korrekt och var mer eller mindre död själv efteråt
Citera
2007-06-08, 16:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Mycket snack och liten verkstad i den här tråden.

Det är ju du som ska borra och greja, så sätt igång bara så det blir lite verkstad!!

Själv tänkte jag åtnjuta spektaklet då 10 fingrar blir 7½ och 2 ögon blir ledsyn på ena ögat med en kall öl i näven...
Citera
2007-06-08, 17:19
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är ju du som ska borra och greja, så sätt igång bara så det blir lite verkstad!!

Själv tänkte jag åtnjuta spektaklet då 10 fingrar blir 7½ och 2 ögon blir ledsyn på ena ögat med en kall öl i näven...
Fan vad generös du blivit har du blivit mjuk oddball .......... ger bersonligen öga mot öga av splitter
Citera
2007-06-08, 18:31
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Det är roligt att det finns gamla "rävar" som inte vet att dessa revolvrar ÄR riktiga revolvrar som är modifierade för att ta luftpatroner.
Källa på det, tack.

Citat:
Det blev en brocock Orion-6 då en "här på forumet" påpekade att det inte är några problem att skjuta 9mm knall i dem om man filar ned slagstiftet en aning(annars riskerar man tydligen att slå igenom primern och det är väl mindre kul kanske. Förmodligen använder jag blanka 9mm som jag laddar en .22 kula framför. Då slipper jag bekymret med att borra upp pipan och lär få en bra skjuts på kulan.

Med minimalt med ansträngning.

Kommentera gärna varför detta inte fungerar, men stäng inte av drygheten för allt i världen.

PS. En brocock är ingen soft-airgun eller startpistol.
Efter lite googling verkar det vara relativt enkelt att konvertera en Brocock-revolver att skjuta .22LR. Hur hälsosamt det är för skytten framgår dock inte...

Vad jag inte förstår är varför du inte köper en riktig illegal revolver/pistol istället? En sådan är ju enligt alla Flashbackare busenkel att få tag på!!

Straffet du riskerar är ju detsamma... fängelse i minst 6 månader. Jag skulle tycka att det vore roligare att sitta i fängelse med 10 fingrar i behåll istället för 7...
Citera
2007-06-08, 19:25
Medlem
Citat:
du ska veta att har man börjat med hmr så är man skyldig att fortsaätta tills läkare dödförklara dig ....... enligt lag ...

Du har fått värmeslag.
Citera
2007-06-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Efter lite googling verkar det vara relativt enkelt att konvertera en Brocock-revolver att skjuta .22LR. Hur hälsosamt det är för skytten framgår dock inte...

Poängen är ju att de tillverkas i samma fabrik som originalen, av samma material. Det är inte något gjutjärn á Hobbex vi pratar om här. Det är väl lite som de där ryska automatkarbinerna som tillverkas i samma fabriker som de riktiga och som säljs som pluggade och luftgevär till civilister i bland annat Sverige. Lär vara samma stål i exempelvis lådan som på de riktiga.

Så länge man inte är helt tafatt utan verkligen besitter vissa verkstadstekniska kunskaper och förstår sig på stål och inser att det är ett levande material så anser jag att det går att konventera om man utgår från rätt material och vet vad man gör. Att Hobbex går bort förstår man ju...

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är roligt, några gånger per år kommer det alltid nya användare som tror det är en baggis att bara "borra lite" så har man ett riktigt vapen...

Men nu har ju han lite mer på fötterna än du i detta fall. Sluta förstöra forumet med tramsposter och försök istället vara ett föredöme i egenskap av moderator. Om det är för betungande kan du lämna över ansvaret till någon annan (förslagsvis Allan Akbar ).
Citera
2007-06-08, 21:27
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
(förslagsvis Allan Akbar ).

Det lär inte hända under de närmaste istiderna

On topic: faktum är att Brocockarna är riktiga revolvrar från början. Vapentidningen skrev om detta för några (10?) år sedan. För att förhindra att de återställs till riktiga vapen så hade man gjort urfräsningar i godset på tumman så att en krutpatron obönhörligen skulle resultera i detonation av hela härligheten. Dessutom är ju pipan utbytt mot en i luftpistolskaliber.

Visst, det är möjligt att bygga om dem men det är definitivt ingenting du gör hemma i garaget. Möjligtvis på en mekanisk verkstad och under förutsättning att du är en duktig verktygsmakare.
Citera
2007-06-08, 23:43
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Poängen är ju att de tillverkas i samma fabrik som originalen, av samma material. Det är inte något gjutjärn á Hobbex vi pratar om här. Det är väl lite som de där ryska automatkarbinerna som tillverkas i samma fabriker som de riktiga och som säljs som pluggade och luftgevär till civilister i bland annat Sverige. Lär vara samma stål i exempelvis lådan som på de riktiga.

Så länge man inte är helt tafatt utan verkligen besitter vissa verkstadstekniska kunskaper och förstår sig på stål och inser att det är ett levande material så anser jag att det går att konventera om man utgår från rätt material och vet vad man gör. Att Hobbex går bort förstår man ju...

Men nu har ju han lite mer på fötterna än du i detta fall. Sluta förstöra forumet med tramsposter och försök istället vara ett föredöme i egenskap av moderator. Om det är för betungande kan du lämna över ansvaret till någon annan (förslagsvis Allan Akbar ).

Håller med. Det är ganska kul att se alla förståsigpåare som sitter och säger att det aldrig kommer att gå och att hela härligheten kommer att explodera i värsta atomboms stilen när man själv sett ett antal hemabyggen som faktiskt funkar.

Med en fräs en svarv och lite kunnande är det absolut inte omöjligt.
Citera
2007-06-09, 00:41
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Med en fräs en svarv och lite kunnande är det absolut inte omöjligt.

Jo, visst, men 99,9% av befolkningen (dvs 99,999% av Flashbacks användare) har inte den kunskapen och inte de verktyg som behövs. Hur många av flashbacks användare tror du kan fräsa och borra en trumma till en revolver?

Jag förespråkar givetvis Darwins evolutionsteori så jag är inte den som gråter när Nisse Tonåring spränger av sig fingrarna. Skall man däremot tillverka ett funerande grovkalibrigt skjutvapen av en luftpistol, replika eller från scratch så krävs det ju rent utav missvisande att påstå att det är relativt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in