• 1
  • 2
2007-06-07, 22:42
Bannlyst
vissa maträtter förknippas med romantik. Ekollon och flänsost...nej jag skojar ta't lugnt

Det är väl vitt vin och räkor som brukar va kungen eller har jag fel? Varför? Vad är romantiskt med räkor? Sitta och skala alla för för hand, into nog med at det är petigt det luktar också. Ok, nu gillar jag inte räkor såvida dom inte är wokade jätteräkor, men vad passar bättre istället?

Pizza? Nja, kan göra en rätt stel efteråt (ifall knull är den förväntade fortsättningen på kvällen)
Hamburhare? Inte så fräscht att titta på kanske när nån håvar in en stor i gapet.
Wok?

Mina erfarenheter är allafall att under dylika "romantiska måltider" så har jag varit för pirrig och så för att kunna koncentrera mig på maten. Kanske bara jag?

Finns det romantisk mat? Och isåfall vad gör just den maten så passande för kärlekspar? Stoppa in jordgubbar i munnen på varann förstår jag men hur kan räkor klassas som romantik?
Citera
2007-06-07, 23:28
Medlem
Piglets avatar
Ähh... det är ju inte maten i säg som gör det romantiskt utan omständigheterna.

Precis som du säger kan räkor vara grymt bra just för att man får något att göra under en längre stund (jmf pula in en pizza på 5 min) och man har faktiskt tid att prata med varandra under tiden.

På samma sätt kan faktiskt det mesta vara romatiskt. Istället för att bjuda på middag bjud hem tjejen för att laga till en middag tillsammans. Vill du vara riktigt kreativ börjar ni på affären.

Fixa lite vin att dricka under tiden ni lagar mat så kommer ni ha det grymt trevligt. Om det sedan leder till lite nuppande beror bara på hur bra du skött korten under matlagningen :-P
Citera
2007-06-07, 23:35
Medlem
Golonkas avatar
Skaldjur såsom hummer, krabba och havskräftor brukar väl gå som lite mer "romantiskt". Man äter med händerna liksom. Suger och har sig. Levande ljus, vitt vin eller skumpa... Bingo Rimér låter kameran gå varm med softad lins...

Ostron och sushi är väl rätt så erotiskt också. Sparris skall visst ge positiv effekt på smaken på saggen enligt vad jag hört och sparris är väl också erotiska antar jag.

Tung mat och fet mat är oerotiskt enligt de flesta. Man är väl inte Rocco Siffredi direkt efter att ha tryckt i sig 300g blodig T-benstek med bearnaise...
Citera
2007-06-07, 23:39
Medlem
apanola IIs avatar
min wokade kyckling special, damerna brukar stöna högre i njutning över den än sexet efteråt...
Citera
2007-06-08, 01:16
Medlem
Seamus Costellos avatar
Sankt Pauls räker.. anpassade utan glutamat, som kan vara vårt att få tag i...

skalade räkor
3 msk soja
2 tsk Colman’s senapspulver
2 stora finhackade vitlöksklyftor
1 tsk socker
1 tsk ättiksprit
2 tsk krossad, stark paprika (Cayennepeppar, chilipulver och liknande)

Låt dra i minst tolv timmar. Trä upp på spett, på med olja och grilla.

Jag har haft framgång med det här...
Citera
2007-06-08, 01:26
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Sparris skall visst ge positiv effekt på smaken på saggen enligt vad jag hört och sparris är väl också bearnaise...
Nejnej! Sparris ger en besk smak till matskeden... alkohol gör den välsmakande söt däremot. Men när man väl hamnar där man får leverera så kanske det inte är så viktigt...
Citera
2007-06-08, 09:50
Medlem
locmans avatar
musslor, ostron, räkor mm vet inte varför men ja brukar förknippa fisk och skaldjur med romantik...
Citera
2007-06-08, 11:57
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Ostron och sushi är väl rätt så erotiskt också. Sparris skall visst ge positiv effekt på smaken på saggen enligt vad jag hört och sparris är väl också erotiska antar jag.

nej nej nej! Tvärtom! Skär ned på sparrisen om det vankas munvatten! Testa att käka nåt knippe och lukta på din armhålesvett. Kan knocka barn...

Grillade räkor är mycket romantiskt. Små lyxtapas funkar också. Det viktiga är väl som sagt att det inte är för kraftigt och tungt. Och att det tar tid att få i sig. Och att mannen häller ut varannat glas vin i blomkrukan...
Citera
2007-06-08, 12:23
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Sankt Pauls räker.. anpassade utan glutamat, som kan vara vårt att få tag i...

skalade räkor
3 msk soja
2 tsk Colman’s senapspulver
2 stora finhackade vitlöksklyftor
1 tsk socker
1 tsk ättiksprit
2 tsk krossad, stark paprika (Cayennepeppar, chilipulver och liknande)

Låt dra i minst tolv timmar. Trä upp på spett, på med olja och grilla.

Jag har haft framgång med det här...

Jag vill inte vara petig, men glutamat svårt att få tag på? Aromat finns ju i varenda butik och det är ju i princip ren Natriumglutamat. Sen innehåller ju räkor en hel del glutamat också

Men tillbaka till topic. Det är också bra att satsa på någon enkel men god dessert som man kan mata varandra med, typ Jordgubbar med vispgrädde/glass. Jävligt gott och romantiskt med jordgubbar. Har man sen ett gott rosévin till (helst champagne, men det funkar med något annat stilla rosé med en touch sötma i) så är man fan hemma!

//FNG
Citera
2007-06-08, 12:34
Medlem
soft0s avatar
håller inte riktigt med.

såklart skall det vara tre rätter.

räkor är gott, så man kan ju börja med en räktoast

sen till huvudrätt tycker jag personligen att oxfile är nice, fläsk duger också fint. till det kanske någon form av italiensk potatisgratäng och en sås (rödvins?), kanske lite grillade grönsaker till det.

efterätt, jag kan hålla med om att jordgubbar är fint. Choklad brukar få igång tjejerna också. Så varför inte göra typ något så enkelt som chokladdoppade jordgubbar?
Citera
2007-06-08, 12:45
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Jag vill inte vara petig, men glutamat svårt att få tag på? Aromat finns ju i varenda butik och det är ju i princip ren Natriumglutamat. Sen innehåller ju räkor en hel del glutamat också

Men tillbaka till topic. Det är också bra att satsa på någon enkel men god dessert som man kan mata varandra med, typ Jordgubbar med vispgrädde/glass. Jävligt gott och romantiskt med jordgubbar. Har man sen ett gott rosévin till (helst champagne, men det funkar med något annat stilla rosé med en touch sötma i) så är man fan hemma!

//FNG
Champagne funkar inte till jordgubbar. En kombination perverterade engelsmän har kommit på. Blir bara syra i truten. Lättsaltade chips däremot, det är en höjdare med champagne...
Citera
2007-06-08, 12:55
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Champagne funkar inte till jordgubbar. En kombination perverterade engelsmän har kommit på. Blir bara syra i truten. Lättsaltade chips däremot, det är en höjdare med champagne...

Eh, jo. Champagne fungerar utmärkt till jordgubbar. Det enda som behövs är kompetens att kunna välja rätt champagne. Plocka ett bubbel med en förhållandevis hög dosage så är det inga problem.

//FNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in