2007-06-08, 12:39
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
De är så att säga dödade till hälften. Ingen av de där tjejerna kommer att leva till 50. Uppsåtligt vållande av en annans förtidiga död verkar inte existera som brott. Är det isåfall någon skillnad om man dödar någon via långsamverkande gift eller om man dödar någon via HIV ?

Det är helt oviktigt i sak, men så vitt jag förstår är det inga problem att leva "hela livet" nuförtiden trots HIV om man är noga med sina piller. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ta detta som tankehypotes - antag att jag dödar någon genom att placera något starkt radioaktivt mineral under hans säng, vilket gör att han får cancer och dör efter fem år. Ska jag åtalas för mord eller misshandel?

Se mitt tidigare svar till Skatersocks.com.

I allmänhet håller jag dock med om att det är svåra frågor. Ska man döma folk som utsätter andra för tobaksrök till misshandel? Var drar man gränsen?

Att smitta någon med HIV är ett brott i sig, och regleras av smittskyddslagen. Dock måste man väga in den självrisk som båda parter utsätter sig för i en sexuell relation utan skydd. Det är aldrig bilägarens fel att Bosse Bov snor hans olåsta bil, men han får en högre självrisk. Ju mer risktagande en person är, desto svårare blir det att försvara dennes, ibland helt, vårdlösa handlingar.
2007-06-08, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul

Och sen så kommer tomten ner från ditt loft.
Jag ville inte att infidel skulle bli bannad. Jag postade det där innan admin gjorde sitt uttalande. Och innan det uttalandet kom var det alltså inte okej att posta hivmannens namn. Men nu är det andra spelregler som gäller.
2007-06-08, 12:46
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det gäller rimligtvis även killar, men jag antar att du bara glömde skriva det?

Visst har den som smittats efter oskyddat sex ett personligt ansvar, det råder det inget tvivel om. Men när det rör sig om en person som medvetet har oskyddat sex trots vetskap om sin smitta, då har inte jag några problem med var jag ska lägga största skulden. Har du?

klart det gäller killar med, och inte minst mig själv. Ska gå och hiv testa mig nästa vecka. HAr slarvat. ångrar det.
2007-06-08, 12:53
Medlem
chillionaires avatar
var kommer namnet M****l A****t i från? har ingen aning var man heter så? förnamnet var ju dansbandssvennigt så det förslår
2007-06-08, 12:53
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Väljer man att smitta ner folk medvetet med en dödlig sjukdom så är det mordförsök alternativt mord.

Jag har inga större förhoppningar den här gången heller, men skam den som ger sig: NEJ_DET_ÄR_INTE_MORD.

Citat:
Så du vill låta brottslingar utföra dessa brott utan att det ska bli annan påföljd än grov misshandel.

Ja lille vän, det vill jag. Jag brukar ha för vana att döma folk för det de gjort sig skyldiga till, inte hitta på nya anklagelser för att man känner för det. Hör med Bush eller Ahmadinejad om de behöver stöd; de har ungefär samma rättsuppfattning som du.

Citat:
Dessa tjejer lever idag med en dödlig sjukdom kvittar vad läkarna än säger i tv soffan. Själv underkänner jag helt ditt resonemang från början till slut.

Jag förstår det. Du tänker nämligen inte. Du känner med magen. Dessutom har jag knappt yppat några egna åsikter i frågan, utan hela tiden hänvisat till svensk lag. Javisstja, den gillade ju du inte heller... Inte mycket du gillar.

Citat:
EDIT: som du märker så är det inte speciellt många som håller med dig i din syn på rättvisan.

Jag är både glad och bedrövad över det. Bedrövad över att folk uppenbart varken kan tänka eller läsa de mest grundläggande principerna för vårt rättssystem, och glad över att jag inte tillhör denna skara.

Citat:
Dagens rubricering är tvärtemot ett hån mot rättsmedvetandet.

Du har redan briljerat tillräckligt på det juridiska området; jag betackar mig dina analyser av huruvida vi har ett bra rättssystem eller inte.
2007-06-08, 13:05
Medlem
Relays avatar
phobic

Citat:
Jag har inga större förhoppningar den här gången heller, men skam den som ger sig: NEJ_DET_ÄR_INTE_MORD.
bra då vet jag att du svänger dig med juridik som inte har någon koppling till verklighetens rättsmedvetande. Då kan människor utföra dåd som senare leder till en säker död utan att det ska kunna rubriceras som mord.

Citat:
Ja lille vän, det vill jag.
Har ofta för vana att förminska debattörer med en verbal klapp på huvudet??

Citat:
Jag förstår det. Du tänker nämligen inte. Du känner med magen. Dessutom har jag knappt yppat några egna åsikter i frågan, utan hela tiden hänvisat till svensk lag. Javisstja, den gillade ju du inte heller... Inte mycket du gillar.
Och vad vill du egentligen ha sagt här? personligt färgad kritik med lite stänk av det du skrev tidigare?

Citat:
Jag är både glad och bedrövad över det. Bedrövad över att folk uppenbart varken kan tänka eller läsa de mest grundläggande principerna för vårt rättssystem, och glad över att jag inte tillhör denna skara.
Jag är glad och bedrövad precis som du. Dels för att det juridiska inte hänger med samhällets rättsmedvetande vilket urholkar dess legitimitet, dels är jag glad för att din åsikt är i en klar minoritet vilket jag ser som ett friskhetstecken.

Citat:
Du har redan briljerat tillräckligt på det juridiska området; jag betackar mig dina analyser av huruvida vi har ett bra rättssystem eller inte.
Det är väl inte jag som briljerat, utan du som gömmer dig bakom juridiken för att rättfärdiga dina åsikter. Det finns lagar idag som i allmhet igoreras av alla, vad tror du det beror på?
2007-06-08, 13:26
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Väljer man att smitta ner folk medvetet med en dödlig sjukdom så är det mordförsök alternativt mord. Så du vill låta brottslingar utföra dessa brott utan att det ska bli annan påföljd än grov misshandel.

Så om han får 10 år för grov misshandel eller 10 år för mord spelar roll?
2007-06-08, 13:29
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Så om han får 10 år för grov misshandel eller 10 år för mord spelar roll?
Nu är det väl inte 10 år för grov misshandel??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in