"Jan, 66, jagade inbrottstjuvar – fick själv böter"
Restaruangägaren Jan Bergström driver tillsammans med sin sambo restaurangbåten M/S Stormvind i Skelleftehamn. Det brukar vara några inbrott per år och därför har han installerat ett övervakningssystem till hans mobil. En kväll fick han en notis från larmet.
"Han kopplade in hörlurarna för att lyssna på övervakningsmaterialet i realtid – och körde fort till båten.
Lite för fort faktiskt.
– Jag skyndar mig så mycket att jag glömmer av en fartkamera som jag mycket väl känner till, säger han.
När han kom fram till platsen hade de misstänkta tjuvarna hunnit lämna.
Bara några dagar senare kom de dock tillbaka och genomförde ett fullbordat inbrott. "
Då han körde 86 km/h förbi fartkameran på en 80-väg fick han 1500 kronor i böter. Självklart vänder man sig till kvällspressen då. Men som alltid, det finns få anledningar till att man får köra för fort och har man inbrott bör man ringa polisen istället.
"– De här marodörerna går fria och för dem kostar det ingenting. För mig kostar det böter och runt 5 000 kronor att återställa all skadegörelse. Man blir ju starkt sur på ironin."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jan-66-jagade-inbrottstjuvar-fick-sjalv-boter/