2026-04-12, 00:24
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Ja, jag reagerade på den påstådda journalanteckningen. Formulerar sig verkligen läkare på det viset till patienter med intellektuell funktionsnedsättning? Naturligtvis inte. Journaler skrivs inte för patienten utan för kollegor, försäkringsbolag, Socialstyrelsen etc.

Har journalisten tagit del av Tobias journal?

Har Tobias ens varit på sjukhuset?
Ja det låter väldigt märkligt. Hans journalanteckningar låter som ett personligt brev. Jag har aldrig sett något liknande

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Fortfarande ett mineralvatten, även om natriumhalten kanske är något lägre än Ramlösa.

Föreslår att han köper en Sodastream (eller Aarke eller nåt, jag är inte sponsrad av något märke LOL) och bubblar sitt kommunala dricksvatten.

Dessa mineralvatten från källor är eftertraktade just för att dom innehåller mineraler och salter.
Karln verkar inte riktigt frisk
Citera
2026-04-12, 00:32
Medlem
Det kanske inte är text direkt från journalen, utan ett utskrivningsmeddelande eller vad det heter. Har sett såna texter tidigare vid utskrivning. En sammanfattning av vad som har hänt och vad de har gjort
Citera
2026-04-12, 00:37
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ja, jag reagerade på den påstådda journalanteckningen. Formulerar sig verkligen läkare på det viset till patienter med intellektuell funktionsnedsättning? Naturligtvis inte. Journaler skrivs inte för patienten utan för kollegor, försäkringsbolag, Socialstyrelsen etc.

Ibland får man med sig ett papper från sjukhuset där läkaren skrivit lite info. Vad man har gjort, vad för sjukdom det är, vad man ska tänka på när man lämnat sjukhus, vad som kommer hända med fortsatt vård, att man ska boka provtagning på vårdcentral, o.s.v. Kanske är det han har fått och tolkar som "journalen". Fick ett papper när jag var inlagd på sjukhus, stod "utskrivningsinformation" högst upp. Så det är nog inte ovanligt.

Det konstiga är att det skulle stå något om Ramlösa. Natriumet från Ramlösa, även vi överkonsumtion, lär inte vara mer än 10-15% av hans totala natriumintag.
Citera
2026-04-12, 00:46
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ibland får man med sig ett papper från sjukhuset där läkaren skrivit lite info. Vad man har gjort, vad för sjukdom det är, vad man ska tänka på när man lämnat sjukhus, vad som kommer hända med fortsatt vård, att man ska boka provtagning på vårdcentral, o.s.v. Kanske är det han har fått och tolkar som "journalen". Fick ett papper när jag var inlagd på sjukhus, stod "utskrivningsinformation" högst upp. Så det är nog inte ovanligt.

Det konstiga är att det skulle stå något om Ramlösa. Natriumet från Ramlösa, även vi överkonsumtion, lär inte vara mer än 10-15% av hans totala natriumintag.
Om så är fallet så har vi inte med en idiot att göra utan två. Ramlösa-Robert och Journal-Journalisten
Citera
2026-04-13, 22:56
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Troligaste scenariot/gissningen från mitt håll som jag skrev tidigare i tråden är helt enkelt vanlig vattenförgiftning (hyponatremi).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenf%C3%B6rgiftning

EDIT: det lite då paradoxala är att han hade högt natrium men som sagt - jag tror fortfarande att vanlig vattenförgiftning är det mest sannolika här (kanske då i kombo med tex för mkt koffein å annat)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-13 kl. 23:00.
Citera
2026-04-19, 08:56
Medlem
kajnuss avatar
Citat:
”Anstalten Skenäs har egna påhittade regler och korsar alla gränser när det kommer till individens rättigheter. I stället för att hjälpa så försöker man få individen till bristningsgränsen”.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QJgKeR/chrippas-kritik-mot-fangelset-pahittade-regler
Citera
2026-04-24, 19:10
Medlem
Ett totalt fiasko som målas upp som en hjälteinsats...
En pajas som bryter benet i sitt misslyckande men som ändå utmålas som "mannen som stoppade boven". Fan - jag hade aldrig mer vågat visa mig ute efter det pajasuppträdandet.
Han gör alltså ingen nytta, bryter en massa saker och kostar samhället en jävla massa.
https://www.sydsvenskan.se/malmo/max-32-hoppade-fran-fonster-for-att-hjalpa-polisen-brot-fotterna/

Citat:
– Jag kan se det som hände i slow motion i mitt huvud. Jag ser hur den flyende killen passerar under mig och hur jag landar bakom honom på betongplattorna, säger Max Lindström.
Precis då hinner jagande poliser ifatt killen och stoppar honom.

Citat:
– Båda fötterna är paj. Mitt högra hälben är helt krossat. De övervägde operation och funderade på att sätta en skruv, men kom fram till att det inte behövdes. Jag ska bara vara gipsad i tolv veckor.
Citera
2026-04-27, 06:43
Medlem
https://www.dn.se/sverige/inger-blev-lurad-att-lamna-over-sitt-guld/
Citat:
Inger Larsson, 78, fick ett sms om en beställning som hon inte gjort.

En dryg timme senare hade hon blivit lurad att lämna ifrån sig alla sina guldsmycken, värda omkring 200 000 kronor.

– Jag var skärrad och väldigt stressad.
Jag har slutat tycka synd om dessa så kallade offer. Kalla mig cynisk men jag anser att dem får skylla sig själva. Vad tycker ni?
Citera
2026-04-27, 07:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Jag har slutat tycka synd om dessa så kallade offer. Kalla mig cynisk men jag anser att dem får skylla sig själva. Vad tycker ni?

Jag håller med. Jag har slutat att tycka synd om dessa. Tvärtom.
Citera
2026-04-27, 10:56
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Gamla människor som alltmer gått i barndom igen och barn tycker jag synd om när någon utnyttjar deras okunskap eller mentala brister. Sen får man väl se till de enskilda fallen. Är någon genuint senil eller bara godtrogen osv?

Artikeln här ligger bakom betalvägg så svårt att säga något om just detta.
Citera
2026-04-27, 11:24
Medlem
JustTrollings avatar
Man undrar ju lite vad gamla människor gör hela dagarna?

För dom ser inga TV-nyheter och läser inga tidningar.

Jag ser varningar om den här typen av bedrägerier var och varannan vecka i media. Ändå verkar alla gamla helt omedvetna om bedrägerier, tills det drabbar dom själva, då ska man ringa tidningen.

Ser man detaljerna kring hur blattarna begår dessa bedrägerier så framstår taktiken som något ingen egentligen borde vara dum nog att gå på. (Finns ett Uppdrag granskning t.ex.)

SMS:en är typ såhär:
Hej GUNNEL du har beställt en iPHONE 18 PRO MAX ULTRA för 17998 kr på SKUMTOMTENS MOBILBUTIK. Har du inte beställt telefonen ring oss på 0555 - 728594 NU DIREKT!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in